aGirl Skrevet 15. januar 2018 #1 Skrevet 15. januar 2018 (endret) Hei, jeg er ei dame på 34 år, gift, uten barn. Siden begynnelsen av tjueåra har jeg vært overvektig. Til å begynne med var det noen kilo ekstra, nå har jeg en bmi på over 40, eller ekstrem fedme om du vil. Jeg jobber full stilling i hjemmetjenesten og trives godt. Har ingen store problemer ift vekta mi og jobben, føler jeg har overskudd og energi. Tidvis noe plaget med ryggen, ellers ingen smerter. Før har jeg klart å gå ned i vekt, for noen år siden gikk jeg ned 25 kg, men la alt og mer til på meg igjen. Gikk også ned i vekt før jeg gifta meg for halvannet år siden, men det er også tilbake. Han jeg er gift med er også stor og vi har begge samme trangen til å spise for mye. Vi koser oss for ofte og for mye. Vi har prøvd å bli gravide i snart 3 år, uten hell og jeg tror vekta spiller en stor rolle. Jeg begynner å dra på åra og føler nå at jeg ikke har så mye tid igjen. Det er en stor grunn for at jeg ønsker en vektreduksjon. Jeg har lyst til å bli en mamma.. Problemet er at jeg vet ikke lenger hvor jeg skal begynne. Jeg føler meg mislykka allerede før jeg har begynt og det er utrolig demotiverende når det er snakk om såpass mange kilo jeg må gå ned. Det er ikke mangel på kunnskap det skorter på, jeg kan mye om riktig koshold og om trening. Likevel er det som om jeg bare motarbeider meg selv. Psyker meg ned. Jeg vet at jeg nok kunne fått tilbud om en slankeoperasjon, men jeg er ikke helt der heller. Det er ikke noe jeg ser på som en enkel løsning, mer som siste utvei. Og jeg vil gjerne prøve selv, en gang til. Hvordan får man til en varig livssilsendring? Hvordan klarer man å snu årevis med dårlige vaner og dårlige valg? Er det mulig å bytte ut sofaen med mer aktivitet? Hvor begynner man etter så mange mislykka forsøk? Jeg trenger så veldig gjerne noen gode råd og tips fra dere. Endret 15. januar 2018 av aGirl
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #2 Skrevet 15. januar 2018 Først kutt ut snop, chips og alt unødvendig snacks. Har man kuttet det ut en stund går det av seg selv. Du kan selvsagt spise litt innimellom, men ikke som en vane. Lag middg hver dag med masse grønnsaker og rene råvarer. Ikke pøs på med fett, og vær forsiktig med pasta ol. Vær bevisst på porsjonsstørrelsen, og kutt ut kaloriholdige drikker. Få med deg samboeren på å gå turer/ annen aktivitet, da føler man seg også bedre og har ikke så lyst til å ødelegge. Finn gjerne en altivitet sammen som dere liker. Ta det gradvis og vær tålmodig. Anonymkode: 9373d...f24 1
Menchit Skrevet 15. januar 2018 #3 Skrevet 15. januar 2018 Meld deg inn i gruppa "spør Thor" på Facebook. Der kan du lese andres erfaringer og få gode råd. Anbefaler å få mannen sin med uansett hvilke metode du lander på. Det er vanskelig å endre livsstil alene om man bor sammen med noen. Lykke til 😊 1
Minlillesky Skrevet 15. januar 2018 #4 Skrevet 15. januar 2018 Ha en fast godteri-dag, for eksempel Lørdager. Ikke kjøp i hauger og lass. Kjøp en pose potetgull på deling og en cola for eksempel. Noe mer trengs ikke. Eller bare en sjokolade på deling. Små endringer i kostholdet. Mer grønnsaker til middagen, grovt brød istedet for loff. Spis frukt iløpet av dagen.. Kutt ut junk food. Lag mat hjemme. Kutt ut nugatti og annet pålegg stappet med sukker og dritt. Få inn paprika og agurk i kjøleskapet. Kjempegodt på brødskiven. Begrens antall brødskiver dere spiser til hvert måltid, begrens hvor mye dere spiser av hvert måltid. Ikke overspis med andre ord. Få inn salat osv.. Ha en fast tid til å spise kveldsmaten, frokosten, lunsj og middag. Ikke sitt foran tv/data og spis.. Det har påvirkning på spisingen.. Ha en vannflaske hver, fylt med vann, hele dagen. Drikk mye vann. Dropp alt annet drikke stappet med sukker og dritt. Vann er den beste tørstedrikk og sunt! Ta med mannen din ut på en gå tur hver dag. 30 min hver dag sammen, evt øke mer/mindre avhengig av formen deres over tid. Jeg anbefaler dere å ta kontakt med legen, de kan eventuelt hjelpe dere med å henvise til noen som kan dette med endring av livsstil og kosthold for overvektige som har/synes det er vanskelig for å gå ned i vekt. Det er mulighet for oppfølging osv.. Finn motivasjonen din, det er veldig viktig, ellers er det lett å havne tilbake i gamle vaner. Hvorfor gjør du dette? Du ønsker deg barn. Der er motivasjonen. Gjør du ikke noe, er drømmen om barn knust rett og slett. Så du har virkelig en kjempe motivasjon å gå etter!! Du kommer til å få dager der alt bare føles dritt og man tenker "men åh, gjør det virkelig noe om jeg skeier ut i dag?" osv, og plutselig tillater du deg å skeie ut flere ganger i uken I starten blir det vanskelig å holde de nye endringer, men det blir lettere!! Tar bare litt tid Heier på dere!! Lykke til videre 1
Pringle Skrevet 15. januar 2018 #5 Skrevet 15. januar 2018 Flommen av informasjon kan være overveldende. Hvis du skal lykkes, må du skille mellom prinsippet, som er "hva" og universelt, og råd og tips, som går på "hvordan" og er individuelle. Prinsippet er veldig enkelt: du må slutte å spise for mye. Det er ikke så vanskelig, men det kommer til å ta lang tid. Du må gjøre det selv, men du trenger ikke gjøre det alene. Akkurat hvordan du skal gjøre det, må du komme fram til selv. Mine personlige råd og tips, lett blandet med ting som gjelder for alle: Gjeninnfør måltider og slutt å spise mellom måltidene. Planlegg måltider og innkjøp. Porsjoner ut en passelig porsjon før du begynner å spise eller når du lager maten. Lag mat du liker og nyt maten. Bare vann, svart kaffe og usøtet te mellom måltidene. Gjør forskjell på hverdag og fest. Vanlig mat til hverdag, kosemat ved spesielle anledninger. Sett rimelige grenser. Du må selv bestemme når det er en spesiell anledning. Din egen og partners bursdag, jul og påske, er en selvfølge. Om du jobber sammen med 300 kollegaer, kan du ikke feire alle kollegers bursdag med bløtkake. Mat er nytelse og næring, men ikke bruk mat som sutteklut eller tidtrøyte. Bli både snillere og tøffere mot deg selv. Lær deg å si ja og nei til deg selv og andre. Finn en aktivitet du liker. Treningssenter er ikke noe must, heller ikke løping. Du oppnår aller mest ved å passe på kostholdet. Og den mest effektive treningen er den du faktisk gjennomfører. Hverdagsaktivitet er sinnsykt oversett. Hvilken metode du skal bruke for å redusere kaloriinntaket, må du finne ut av selv. Det kan hende du velger en metode først, og så bytter, det er i orden. Noen kan bare bestemme seg for å holde seg til måltider, noen trenger kaloritelling. Hvis du bestemmer deg for kaloritelling, vær oppmerksom på at du må gjøre det riktig for å oppnå ønskede resultater. Du må veie alt, logge alt, sjekke alt med etikett eller Matvaretabellen, ikke glemme, gjette eller jukse. Hvis du veier deg, så gjør det regelmessig og under samme betingelser hver gang for å få mest mulig sammenlignbare målinger. Vær klar over at kroppen din består av mange ting med forskjellig egenvekt, så selv om du mister fett, kommer du ikke alltid til å se det på vekta hver gang, hvis du veier deg oftere enn en gang i måneden. Vær klar over at en lettere kropp bruker mindre energi, og vektnedgangen din vil derfor gå saktere etterhvert som du går ned. Det er et godt tegn - jo nærmere du er en sunn vekt, jo mindre prekært er det. Den andre siden av dette, er at du kanskje vil bli mindre og mindre motivert for fortsatt nedgang. Hvis du ønsker å beholde den nye vekta, må du gjøre det samme som under vektnedgangen, men uten å få et mindre tall på vekta som "belønning". Derfor er det viktig at du har en livsstil du kan leve lykkelig med, og ikke ser på dette som kun et slankeprosjekt. Ikke sett i gang noe du ikke kan se deg selv trives med om fem år. Du trenger ikke spise noen spesiell mat og du trenger ikke kutte ut noe. Du skal bare spise mindre. Men for å kunne spise mindre over tid, er du nødt til å få i deg det du trenger av næring, så du trenger å se på sammensetningen av kosten din. Et balansert og variert kosthold gir deg det du trenger. Du kommer kanskje til å føle deg sulten innimellom, men det er ikke farlig så lenge du spiser det du trenger. Du vil helt sikkert ha lyst på mer, selv om du er mett, og det er heller ikke farlig. Du skal spise alt du trenger og litt av det du har lyst på. Du vil ikke bare ha bedre sjanser for å bli gravid, det du lærer i denne prosessen vil også komme deg til gode i rollen som mor. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #6 Skrevet 15. januar 2018 Den største motiajonen min ble til slutt dette sitatet (uansett hvor klisjé det høres ut). «a year from now you will wish you had started today» Jeg ble rett og slett så dritt lei av at hver gang sommeren kom, så følte jeg meg ikke bra i bikini. Du kan banne på at jeg angret alle de gangene jeg ga opp året før så da bestemte jeg meg bare for at neste år skal jeg føle meg bra på stranda, ellers kommer jeg til å angre igjen! Det hjalp veldig! Prøv å se lyset i enden av tunnelen, som i deres tilfelle er det å bli gravid. Om du ikke endrer livsstilen din nå, så kommer du til å angre om noen år dersom du fremdeles ikke er blitt gravid. Anonymkode: e9a0d...9b9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #7 Skrevet 15. januar 2018 Jeg har gått ned 50 kg!!! Mine beste tips er: - Tell kalorier (spør en ekspert om hvor mange kalorier du trenger for å gå ned i vekt) - Ikke ha «dritmat» i hus (Har du sjokolade i skapet blir det spist, med en gang, og det vet alle som ikke har kontroll) - Ha en kosedag. Unn deg EN sjokolade på lørdager f.eks. (1 sjokolade = en melkerull, en twix etc.) - Fokuser på kostholdet den første tiden (første 1-2 mnd), og gjør lette aktiviteter som f.eks gå en tur på 20-30 min. Når du er klar, meld deg på treningsstudio! Gruppetimer som dans er gull verdt for de som haaaater å trene - DELMÅL! For eksempel 5-10 kg ned i første omgang - Ta mål. Sjokkerende og gøy å se tilbake på hvor stor du var - Vit at du ikke går opp 15 kg ved å spise et kakestykke i et selskap. Bestem deg for å spise et stykke og fortsett dietten! Du kommer til å gjøre mange feil. Bare husk at du ikke må gi deg! Det kommer til å ta tid, men ikke åresvis. Du blir mer og mer fornøyd og motivert jo mer du tar av deg. Du vil føle deg (beklager språket) jævlig sulten og sur til tider. Da jeg først begynte måtte jeg grine fra meg litt før jeg gikk å la meg. På’n igjen dagen etter - men såg fram til lørdager og sjokoladen min. Klarer jeg det, klarer du det! Anonymkode: 9271a...2d6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå