Gå til innhold

Tore på sporet

Anbefalte innlegg

Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Jeg sitter og ser på kveldens utgave, som handler om ei jente oppi veien her som finner tilbake til familien i Canada. I dagens episode virker det som om jobben med å finne slekta er redusert til Google, et par e-poster og en time i telefonen. Tar jeg feil, eller kan alle som kan litt om nettsøk og sosial engineering leke «Tore på sporet»?

Skrevet

Har forsøkt i flere år å finne en som jeg var venn med i ung barndom. Ikke sjanse, da jeg ikke vet etternavnet. 

Skrevet
40 minutter siden, Tom Bäcker skrev:

Jeg sitter og ser på kveldens utgave, som handler om ei jente oppi veien her som finner tilbake til familien i Canada. I dagens episode virker det som om jobben med å finne slekta er redusert til Google, et par e-poster og en time i telefonen. Tar jeg feil, eller kan alle som kan litt om nettsøk og sosial engineering leke «Tore på sporet»?

Ja, det kan de! Utrolig hvor mye info som ligger på nettet!

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser fast på denne serien og i kveld har jeg kvittet meg med 1/2 liter vann av pur grineglede. :grine:
Så fenomenalt flott at denne muligheten finnes og at de vi får se får gode treff med sitt opphav og nye familie. 
Gratulerer til begge de to som vi har fått følge til nå i denne sesongen. Jeg gleder meg stort på deres vegne
og ville gjerne hatt kveldens program noen timer lengre for å se hvordan alle de neste treffene ble og blir. 

Tore og teamet gjør en kjempefin jobb - måtte serien fortsette i mange år ennå! :klappe: 

• Liker 15
Gjest Tom Bäcker
Skrevet
23 minutter siden, Moongirl skrev:

Ja, det kan de! Utrolig hvor mye info som ligger på nettet!

OK. Kan denne løses? For 40 år side  var det to jenter på ca 15 som ringte på hos meg (jeg var 16) mange ganger for å låne bikkja mi. Hun ene amputerte beinet rett etterpå. Kan jeg finne dem?

Skrevet

Jeg fikk faktisk en ganske bitter smak i munnen, forrige gang dette konseptet ble sendt.

Spesielt den episoden hvor en gutt (adoptert fra Colombia, hvis jeg ikke husker helt feil) som skulle møte sin biologiske mor igjen. Heile det oppsettet som Tore På Sporet satte opp for å få det til å bli mest mulig dramatisk og spennende (uten å bry seg om hva folkene som skulle møte hverandre, faktisk ønsket seg!) det burde man egentlig holde seg for godt til å finne på... 

Anonymkode: e897e...1cb

• Liker 6
Skrevet

Liker egentlig konseptet veldig godt. Tore derimot har jo blitt en parodi av seg selv. Synes det er litt merkelig at han alltid er midt i smørja når familien møtes :P men hadde blitt veldig rart om han hadde blitt bytta ut med noen andre.

Anonymkode: 8fb66...8c5

• Liker 1
Skrevet

Elsker programmet, særlig med en slik happy ending som igår :) 

Forrige gang da de var i India synes jeg var spesielt, var mora bare veldig sjenert? Virka som hun ikke var helt med.

Anonymkode: 85c15...098

• Liker 10
Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Blandede følelser tipper jeg. Gleden av å se igjen dattera, blandet med skam over å ha gitt opp dattera, sorg over mannen som forlot henne, og ikke minst at det kan ha blitt veldig overveldende å få inn et helt team fra Norge. Mulig også at indiske kvinner er lavmælte av kultur, men ikke vet jeg.

Skrevet
13 timer siden, Tom Bäcker skrev:

Det virker veldig enkelt, og det kan kanskje virke som Tore selv er overrasket over å finne folk ved hjelp av sosiale medier. 

Vi leter etter slektninger i USA, vi har navn, fødeby, årstall de er født, og navn på foreldre. Men vi finner dem ikke, selv om vi er ganske flinke med data og Internett. De har veldig vanlige navn og er såpass gamle at de finnes nok ikke på Facebook. 

Anonymkode: 85c15...098

• Liker 1
Skrevet

Tore Strømøy er faktisk noe så sjeldent som en hedersmann av rang!

Anonymkode: 8950c...0cd

• Liker 15
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker egentlig konseptet veldig godt. Tore derimot har jo blitt en parodi av seg selv. Synes det er litt merkelig at han alltid er midt i smørja når familien møtes :P men hadde blitt veldig rart om han hadde blitt bytta ut med noen andre.

Anonymkode: 8fb66...8c5

Hvem skulle han være om ikke seg selv? Det er jo han som er knutepunktet i partenes historie. Han er en selvfølgelig del av alt sammen syns jeg. Liker stilen hans og på programmet veldig godt.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forrige gang da de var i India synes jeg var spesielt, var mora bare veldig sjenert? Virka som hun ikke var helt med. Anonymkode: 85c15...098

Tore sa jo det flere ganger. Mora var veldig sjenert. Hadde ikke truffet hvite folk før heller og med kamera i tillegg. 
Så du ikke at de reiste langt ut på landsbygda? De er ikke vant til våre forhold, snakker ikke engelsk og får nok sjokk. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker veldig enkelt, og det kan kanskje virke som Tore selv er overrasket over å finne folk ved hjelp av sosiale medier. 

Vi leter etter slektninger i USA, vi har navn, fødeby, årstall de er født, og navn på foreldre. Men vi finner dem ikke, selv om vi er ganske flinke med data og Internett. De har veldig vanlige navn og er såpass gamle at de finnes nok ikke på Facebook. Anonymkode: 85c15...098

Det ligger nok mye mer leting i alle sakene enn vi får se. De har ikke så lang tid på å fortelle en historie og kan ikke vise alt. 

Anonymkode: 22e0a...77a

• Liker 6
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med å ha med historien i neste uke. Hvorfor kan de ikke bare kjøpe flybilletter selv og dra på besøk?

Står nok over den episoden.

Anonymkode: e4498...f9d

• Liker 18
Skrevet
18 timer siden, Tom Bäcker skrev:

OK. Kan denne løses? For 40 år side  var det to jenter på ca 15 som ringte på hos meg (jeg var 16) mange ganger for å låne bikkja mi. Hun ene amputerte beinet rett etterpå. Kan jeg finne dem?

Undersøke med idrettslag og elevregister fra skoler i området. Forhør deg med andre som bodde i nærheten

• Liker 1
Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden
Skrevet

Hater det programmet. Klarer ikke den fyren

Anonymkode: 05f0b...c43

• Liker 5
Gjest Tom Bäcker
Skrevet

Idag fikk vi være med til slummen i Cape Town.

Skrevet

Skuffet over dagens episode. De var nok kun med på programmet for å få gratis tur. De har alltid hatt kontakt med far. Nei, her lukter gratis tur. Å Tore på sporet som egentlig er et sånt fint program. 

Anonymkode: 43d8d...641

• Liker 16
Skrevet

Ja, dette ble annerledes og jeg kommer nok til å like neste ukes episode bedre.
Dette var litt "lureri", selv om tanken var god. :glare:  

• Liker 5
Skrevet
På 14.1.2018 den 23.36, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk faktisk en ganske bitter smak i munnen, forrige gang dette konseptet ble sendt.

Spesielt den episoden hvor en gutt (adoptert fra Colombia, hvis jeg ikke husker helt feil) som skulle møte sin biologiske mor igjen. Heile det oppsettet som Tore På Sporet satte opp for å få det til å bli mest mulig dramatisk og spennende (uten å bry seg om hva folkene som skulle møte hverandre, faktisk ønsket seg!) det burde man egentlig holde seg for godt til å finne på... 

Anonymkode: e897e...1cb

Det viste seg at mora var prostituert og gjenforeningen ble litt klein. Etter den episoden ble det noen år uten Tore på sporet. Det virker som de er litt mer forsiktige denne gang

Anonymkode: 01d75...200

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...