AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #1 Skrevet 14. januar 2018 Jeg skal gå yrkesfag på VGS og vurderer å bli elektriker. Er det noen som jobber som det her inne, og kan fortelle litt om hvordan det er? Mye/lite variasjon, fysisk tungt, spennende/kjedelig/helt greit, vanskelig/lett å få lærlingplass og siden jobb (hvor bor man i så fall), etc, etc. Målet mitt er å utdanne meg innen noe som sannsynligvis gir fast jobb, greie arbeidstider og grei lønn (til å "bare" ha fagbrev), som ikke er stillesittende kontorjobb. Liker å ha litt kontakt med andre mennesker, men ikke i så stor grad at jeg passer til typiske kundeservice-yrker. Videreutdanning er nok en mulighet etterhvert, så jobben trenger ikke å være "drømmen", men ønsker jo selvsagt å trives i en del år da. Men pga barn er det litt viktig å i første omgang velge et kort utdanningsløp, som er "trygt", samt unngå arbeidstider som kræsjer med barnehage o.l. Elektriker passer vel til dette, eller? Anonymkode: fbad4...b57
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #2 Skrevet 14. januar 2018 Godt betalt, firmabil, bra med jobber, variert hverdag, osv. Men ikke så lett med lærlingplass de siste årene, forhør deg med ditt lokale opplæringskontor siden det vil variere. Anonymkode: 11cbd...3a6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #3 Skrevet 15. januar 2018 På 14.1.2018 den 20.40, AnonymBruker skrev: Godt betalt, firmabil, bra med jobber, variert hverdag, osv. Men ikke så lett med lærlingplass de siste årene, forhør deg med ditt lokale opplæringskontor siden det vil variere. Anonymkode: 11cbd...3a6 Takk for svar! Har lest det med lærlingplass, ja. Bor i Oslo, vet ikke hvordan det er her, hører gjerne om erfaringer om noen har (og skal spørre rådgiver, men vet ikke hvor god kjennskap de har til slikt da). Anonymkode: fbad4...b57
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #4 Skrevet 15. januar 2018 Hvor mye variasjon det er avhenger litt av hva du jobber med. Noen blir satt på prosjekter eller industri. F. eks. på en skole, i en kirke, på restaurant, sykehus eller lignende. Jobber man mye hjemme hos folk blir det mye varmekabler, spotter, stikkontakter, legge opp nye kurser, skifte ut sikringsskap etc. Så ja, ganske variert, men i begrenset grad sånn sett. Det er tidvis fysisk tungt ja, mye jobbing over hodet (spotter osv) og på knærne (varmekabler). Kan være litt tungt med skrumaskinen over hodet hele dagen. Det verste syns jeg var de dagene det var kaldt - å jobbe både ute og inne. Liksom være ute bli kald, endelig bli varm, gå inn, bli svett, gå ut, fryse fordi jeg var svett osv. Helt greit, jeg videreutdanner meg nå fordi jeg gikk lei. Jeg fikk læreplass hos de jeg hadde praksis hos og det gikk enkelt. Begynte å jobbe mandagen etter jeg var ferdig på skolen (en fredag). Fikk også fast jobb hos de når jeg fikk fagbrevet. Hadde også bra lønn, firmabil og firmamobil. I tillegg er man jo medlem i LO som gir veldig gode og billige forsikringer. Man har jo ofte mulighet for å kunne jobbe overtid for å spe på lønnen også og det er et ganske sikkert yrke. Så ja, alt i alt vil jeg anbefale det! Anonymkode: 61ea8...71c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå