Gå til innhold

Barnehage - Forsvarlig å være alene med 11 barn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er utdannet barnehagelærer og jobbet i en barnehage i over 1 år før vikariatet mitt gikk ut. Jeg er nå tilkallingsvikar i denne barnehagen. Kommunen strammer inn på budsjettet så derfor har de ikke råd til å ansette flere i barnehagen. Selv om det kommer flere barn i barnehagen (opptak både høst og på nyåret), så har de ikke råd til å ansette flere. Så det brukes en god del vikar. Nå har de strammet inn enda mer har jeg hørt, og nå er det slik at EN voksen på storbarn (3-4 år) er alene frem til klokken 9.45 eller 10.00. Jeg var vikar for en stund siden og da ble jeg alene med 11 barn fra klokken var 14.15 til 16.30. Er dette i det hele tatt forsvarlig?? Hva om det hadde skjedd noe med et barn f.eks. Hva med de 10 andre da? Barna får jo liten voksenkontakt også når det er bare 1 voksen på 11 barn. Etter at den siste voksne dro på avdelingen jeg var på, var vi ute resten av dagen sammen med den andre storbarnsavdelingen. Der var det også en voksen. Og de var 10 barn. Så vi var to voksne på 20 barn ute. Tullete eller ikke?? Jeg må bare forhøre meg for jeg syns ikke dette høres helt bra ut, og jeg lurer egentlig på hva foreldrene hadde sagt til dette her... Grunnbemanningen for barnehagen innebærer jo at det minimum skal være én ansatt per seks barn over tre år. Så vi var 2 voksne på bare 4,5 av 9 timer i barnehagen!

Anonymkode: f3626...ad0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres veldig lite ut... Jeg er selv tilkallingsvikar i barnehage og vi er som oftes 4 voksne på 12-18 barn.  

Anonymkode: 4104e...218

Skrevet

Grunnbemanningen med en voksen på seks barn over tre år gjelder hvor mange ansatte det skal være. Ikke hvor mange som er tilstede til enhver tid. Åpningstiden er lengre enn de ansattes arbeidsdag, så på morgener, ettermiddager, ved møter, og sykefravær osv, blir det i praksis er ferre tilstede mye av tiden. Jeg jobber selv i barnehage og har opplevd å være alene med flere barn enn du beskriver her, deler av dagen. Noen ganger får vi en halv avdeling ekstra å passe på på slutten av dagen dersom den avdelingen ikke har seinvakt.

Anonymkode: fc7ab...bef

Skrevet (endret)

Dette er ikke bra. I mine barns barnehage er de alltid fire voksne på 18 barn (énavdelingsbarnehage med blandet alder, men de aller fleste er over 3 år). I tillegg er de alltid minst to voksne uansett antall barn. Der er det aldri bare én ansatt på jobb, da har man ingen buffer om noe skjer. Hva gjør man hvis et barn skader seg og man er alene på jobb? Forlater man fem andre barn for å dra på legevakten med det ene barnet? Tar man alle med? Venter man til det kommer flere på jobb selv om det betyr at barnet må vente unødvendig lenge på behandling? Jeg vet ikke hva som er vanlig, men god bemanning var en av hovedgrunnene til vårt valg av barnehage og det er jeg glad for. Jeg hadde ikke ønsket å ha barna mine i en barnehage hvor det jevnlig er bare én ansatt på jobb, det er rett og slett uforsvarlig.

Endret av Arkana
Skrevet

Ikke forsvarlig.

Og etter hva jeg har lært så skal en vikar aldri være alene med barna.

Anonymkode: 091a6...e32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...