Gå til innhold

Jente 14 gidder ikke skolearbeid.. hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 14 som har fått ganske dårlige karakterer med hjem til jul. Hun har vist lite engasjement vedrørende skolen og leverer lite lekser og innleveringer. Virker nesten som hun «driter» i det..

vi har prøvd å snakke med henne , gi henne mindre Internett og telefontid, men til ingen nytte..

Nå sitter hun da med mange toere og bryr seg egentlig ikke..

Hun er veldig oppegående , men lat.. 

Hva slags fremgangsmåte burde vi ta her?

Anonymkode: c5d50...c32

Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Ta bort internett, skjermtid, penger og telefonen. Si at det koster treere.  Etter x antall tid kommer treerne fram. Ikke gå tilbake på det, vær tålmodig over laaaang tid. 

Endret av Coolaid
Skrevet

Det går an å vise hvilken fremtid hun kan få dersom hun ikke fullfører skole. Det kan kanskje være litt oppmuntrende å gi henne ekte arbeidserfaring hvor hun ser at det finnes mange jobber hun kanskje ikke har lyst å ende opp med og som kanskje betaler mindre enn hun synes de burde. 

• Liker 4
Skrevet

Sitt ned sammen med henne mens hun gjør leksene? Be om å få se over besvarelsene for å være sikker på at de er gjort?

Anonymkode: f84ed...533

• Liker 16
Skrevet

Jeg har mer tro på å gå motsatt vei jeg da, belønne gode karakterer heller enn å straffe for dårlige. Og så tror jeg det er lurt å prøve å henge mest mulig med på prøvene og innleveringen de får i løpet av uka. Jeg og mannen hjelper datteren vår (også 14) med å lese til prøver, kikker på innleveringsoppgaver underveis, hører henne i gloser og maser generelt ganske mye om hva hun gjør fra uke til uke. Hun slipper liksom ikke unna, og jeg merker også han hun syns det er ganske ok at vi engasjerer oss så mye som vi gjør, det smitter over og hun får lyst til å gjøre det bra på skolen.

• Liker 27
Skrevet

Er du sikker på at hun forstår og klarer skolearbeidet? Det kan oppleves som skamfullt og flaut å innrømme at man ikke forstår eller klarer skolearbeid og lekser, og heller leke tøff og sier hun driter i det. 

Om det ikke går på kunnskaper så må dere sette dere ned og fortelle hva dårlige karakterer fører til, hva slags fremtid det kan ende opp som. 

Anonymkode: 5ad93...05a

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at hun forstår og klarer skolearbeidet? Det kan oppleves som skamfullt og flaut å innrømme at man ikke forstår eller klarer skolearbeid og lekser, og heller leke tøff og sier hun driter i det. 

Om det ikke går på kunnskaper så må dere sette dere ned og fortelle hva dårlige karakterer fører til, hva slags fremtid det kan ende opp som. 

Anonymkode: 5ad93...05a

Ikke bare karakterene i seg selv heller, men så dårlig karakterer viser til et svært lavt kunnskapsnivå, noe som vil bli meget vanskelig å ta igjen og som vil henge med henne i ev videre utdanning og resten av livet. 

Anonymkode: 66757...c94

• Liker 5
Skrevet

Vi tok grep allerede i november , da vi fikk beskjed fra lærer om at der var dårlig. Da fikk hun ikke telefon før middag, måtte gjøre lekser og si hva hun hadde gjort.

og fortsatt er det ikke bedre.

er litt rådvill.. 

Skrevet
9 minutter siden, palamina skrev:

Jeg har mer tro på å gå motsatt vei jeg da, belønne gode karakterer heller enn å straffe for dårlige. Og så tror jeg det er lurt å prøve å henge mest mulig med på prøvene og innleveringen de får i løpet av uka. Jeg og mannen hjelper datteren vår (også 14) med å lese til prøver, kikker på innleveringsoppgaver underveis, hører henne i gloser og maser generelt ganske mye om hva hun gjør fra uke til uke. Hun slipper liksom ikke unna, og jeg merker også han hun syns det er ganske ok at vi engasjerer oss så mye som vi gjør, det smitter over og hun får lyst til å gjøre det bra på skolen.

Tommel opp. Pluss lag gode rutiner og planer

Anonymkode: 6010c...7b5

• Liker 2
Skrevet

Og hun er smart, på det hun liker, men orker eller gidder ikke å legge ekstra jobb i noe som er vanskelig..

• Liker 3
Skrevet

Min far tok min bror og jeg med på tur til Oslos verste områder.. Uteligger safari. Vi fikk også prøve oss i typiske "lavstatus" yrker som vaskehjelp, løpegutt, avisbud osv osv.. Dette for at vi skulle se nytten av arbeid. Kontroversielt ja, men det funket. 

Anonymkode: ce067...93b

• Liker 3
Skrevet

Kjøp en kattunge eller en valp til henne. Etter hvert som hun er blitt glad i dyret forteller du henne at hvis hun ikke forbedrer karakterene sine til neste semester så tar du med katten/hunden til vetrinæren og avliver den.

Da blir det fart på karakterene skal du se...

Anonymkode: ca60e...186

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker at det kan være andre ting enn skole som ligger bak. Har det vært kluss med venninner? Mobbing eller utestengelse? Pubertet som er vanskelig? Følelser som er vanskelige?

Jeg har ikke tro på trusler og straff, men dialog og belønning.

Anonymkode: f5ab5...8e7

• Liker 10
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente på 14 som har fått ganske dårlige karakterer med hjem til jul. Hun har vist lite engasjement vedrørende skolen og leverer lite lekser og innleveringer. Virker nesten som hun «driter» i det..

vi har prøvd å snakke med henne , gi henne mindre Internett og telefontid, men til ingen nytte..

Nå sitter hun da med mange toere og bryr seg egentlig ikke..

Sitt med henne når hun gjør leksene og pass på at de blir gjort. Snakk om leksene, altså temaet de handler om slik at dere går gjennom stoffet på flere vis.

Ta bort goder som mob, internett osv.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en kattunge eller en valp til henne. Etter hvert som hun er blitt glad i dyret forteller du henne at hvis hun ikke forbedrer karakterene sine til neste semester så tar du med katten/hunden til vetrinæren og avliver den.

Da blir det fart på karakterene skal du se...

Anonymkode: ca60e...186

Hva faen?

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tok grep allerede i november , da vi fikk beskjed fra lærer om at der var dårlig. Da fikk hun ikke telefon før middag, måtte gjøre lekser og si hva hun hadde gjort.

er litt rådvill.. 

Dere må rett og slett bare være på henne hele tiden og sitte med henne helt til hun har gjort det hun skal, helt til hun gjør det uten motstand. 

Anonymkode: 66757...c94

• Liker 9
Skrevet

Dere kan jo be skolen om å få vite hva hun har av lekser og innleveringer. Da blir det ikke like lett for henne å lure seg unna. Gå igjennom leksene og tilby leksehjelp som når hun gikk på barneskolen. Ta vekk telefon, tv-tid og internett om hun lett blir distrahert. Og gi tilbake som belønning når hun har jobbet med leksene.

• Liker 2
Skrevet

Synstest og hørselstest er det første jeg tenker. Det er mulig hun ikke får med seg undervisningen.

Anonymkode: 94210...4c0

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Send henne på en ukes opphold i en fattig landsby i Asia eller Afrika der hvor jenter/gutter må gå flere mil daglig for å gå på skole. Det bør vel få henne til innse hvor privilegert hun egentlig er.

Anonymkode: 05402...389

• Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet

Hva gjør hun på da? 

Dere sier at dere begrenser skjermtid og telefontid, men at hun ikke bryr seg. Hva er det hun bryr seg om? Hvis noe? 

Du sier dere har prøvd å snakke med henne, men hva har dere prøvd å snakke om? Snakket om hvordan hun har det ellers, og sett litt bort i fra akkurat dette med karakterer?

Svaret er avhengig av om hun ellers er glad og aktiv, eller om hun ellers er mutt og innesluttet. Å straffe et barn som ikke har det noe bra med å ta fra dem det de har av aktivitet er ikke nødvendigvis en løsning. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er litt rådvill.. 

Kjenner det veldig igjen! Min er på samme måte, smart og mye bedre enn karakterene skal tilsi. Men lat som ei ku asså! 

Tar grep, som du med tlf og gjennomgang av lekser. Så håper jeg at modenheten kommer med tida og at han selv ønsker å gjøre en innsats...... men veldig fortvilende! 

Anonymkode: 3109f...5c6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...