tsnr1 Skrevet 14. januar 2018 #1 Skrevet 14. januar 2018 Hei! Jeg har kommet opp i en ubehagelig situasjon på jobben min, og jeg syns det er vanskelig å snakke med sjefen min da jeg er usikker på mine rettigheter. Det har seg slik at jeg er ansatt med stillingsbeskrivelsen butikkselger (ekstrahjelp) og ble ansatt for et år siden. Kontrakten gjelder for ett år av gangen og utgår 31. januar. Min nåværende sjef mener jeg ikke kan ta det som en selvfølge at kontrakten min blir fornyet, da de alltid vil se på "butikkens beste", og hvis de ikke syns jeg har vært tilgjengelig nok og kommet på kort varsel, så er det grunn til å si meg opp. Og med det mener de ikke de vaktene jeg er satt opp, men vakter som plutselig oppstår med 1 dag til 1 times varsel. Dette er hva de kan ta meg på: 1) Forsov med EN gang til en åpningsvakt og kom 3 kvarter for sent for å åpne butikken som ligger på et senter. Vi fikk bot for dette, men den måtte jeg betale selv. Bortsett fra det har jeg ALDRI kommet for sent. Fikk skriftlig advarsel for dette. 2) En annen gang spurte jeg sjefen min (skriftlig beskjed) om fri for å dra til utlandet i god tid. Hun ga meg fri de gitte datoene, men satt meg ved en feil opp på vaktlisten en av datoene jeg var avsted. Jeg sjekket ikke så nøye over vaktlisten, da jeg allerede hadde fått bekreftet fri disse datoene. Feilen ble ikke oppdaget av noen av oss før jeg allerede hadde dratt, og mens jeg var i utlandet får jeg beskjed om at det var min feil at jeg ikke hadde sjekket vaktlisten nøye nok. Jeg mente det ikke var kun mitt ansvar og at jeg hadde jo spurt om fri, men jeg måtte legge meg flat og si unnskyld da sjefen ikke tok noe skyld i hendelsen. 3) Regionsjefen min har mange venner som er innom butikken. En gang hadde jeg vært litt for opptatt med å prise varer, så jeg hadde ikke sagt hei til en av kundene i butikken (som da var ei venninne av regionssjefen). Hun hadde sladret om dette til henne, og siden dette "gikk gjennom regionssjefen" sa de at jeg fikk en skriftlig advarsel for dette også. Bortsett fra dette har jeg alltid sagt hei til alle, hjulpet dem når de trenger i juletider og ferier og kommet på kort varsel. En annen ting jeg stusser veldig på er at de sier at hvis vi er satt opp til å jobbe en dag, feks. fra 14-20, så må vi være tilgjengelige hele dagen hvis de plutselig finner ut at de trenger oss klokken 11 istedenfor. Skal vi liksom sitte på vent hele dagen? De sier også at hvis vi er på jobb og det er en rolig dag kan de sende oss hjem før tiden vi er satt opp til å jobbe. For å spare inn penger. Er dette lov hvis vi er satt opp på vaktlisten til disse tidene? Det som skjer videre nå er at de har fornyet kontrakten min i 3 mnd, og på disse mnd må jeg vise at jeg nesten alltid er tilgjengelig. De mener at hvis jeg ikke er det (selv om jeg ikke er satt opp, da stiller jeg jo alltid opp), så er dette kontraktbrudd. Det som står i stillingsbeskrivelsen min er "må være fleksibel i forhold til å bli innkalt på kort varsel, feks ved fravær i den faste bemanningen." Jeg er som oftest veldig fleksibel, men det er da ikke alltid det passer på 1 times varsel. Er dette gode nok grunner til å ikke fornye kontrakten min?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #2 Skrevet 14. januar 2018 Dette høres ikke hyggelig ut, men alt er lovlig dessverre. De har lov til å stille så høye krav om tilgjengelighet, og du stiller ikke noe bedre pga du forsov deg til åpnevakten (på et senter er dette faktisk ganske alvorlig, i tillegg til at de fleste sentere ikke åpner før i 9-10 tiden så det at du forsov deg så lenge fremstår ganske slapt) selvom jeg aldri selv ville hatt det på den måten med mine ekstrahjelper, har de veldig lite rettigheter med de kontraktene de står på og jeg forventer faktisk at de stiller opp, kommer tidsnok og gjør en god jobb - hvis ikke ansetter jeg noen som vil og kan jobbe. Står det i kontrakten din at de forventer at du stiller opp på kort varsel ved sykdom og det gjentar seg at du ikke gjør det, så er det god grunn til å ikke fornye deg. jeg skjønner ikke at du vil jobbe et sted hvor du har et så dårlig forhold til sjefen din? Tipper det er mange andre steder som ville ha behandlet deg bedre lykke til! Hilsen butikksjef Anonymkode: 9438e...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #3 Skrevet 14. januar 2018 Fy søren, TS, ikke finn deg i dette. De utnytter deg, det er IKKE ok å behandle sine ansatte slik. Jeg ville søkt andre jobber, uten å fortelle noe til sjefene, og sluttet på dagen når du får napp et annet sted. Og det kan du jo, om kontrakten din kun består av ekstravakter? Anonymkode: 0aadc...981 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #4 Skrevet 14. januar 2018 Som ekstravakt har du få rettigheter, dessverre. Jeg ville sett meg om etter en ny jobb, med fast stillingsprosent. At du forsov deg og kom 45 minutter for sent til å åpne butikken er også temmelig alvorlig, selv om det kun har skjedd en gang. Anonymkode: 7d578...ce7 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #5 Skrevet 14. januar 2018 Var jeg deg ville jeg organisert meg, og fått Handel og kontor til å gå igjennom kontrakten du har/blir tilbudt. Noe sier meg at den er ugyldig. Man kan ikke kreve at en arbeidstaker som attpåtil ikke har prosentstilling skal være disponibel til enhver tid. Er man ekstrahjelp kan man takke nei til arbeid som blir tilbudt. Å få advarsel pga man ikke har sagt hei til alle som kommer inn, er i overkant strengt. Det er noe man tar en prat om, man gir ikke advarsel for det. igjen; organiser deg, så får du veiledning og hjelp i slike situasjoner. Anonymkode: c5fb7...82f 1
tsnr1 Skrevet 14. januar 2018 Forfatter #6 Skrevet 14. januar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ikke hyggelig ut, men alt er lovlig dessverre. De har lov til å stille så høye krav om tilgjengelighet, og du stiller ikke noe bedre pga du forsov deg til åpnevakten (på et senter er dette faktisk ganske alvorlig, i tillegg til at de fleste sentere ikke åpner før i 9-10 tiden så det at du forsov deg så lenge fremstår ganske slapt) selvom jeg aldri selv ville hatt det på den måten med mine ekstrahjelper, har de veldig lite rettigheter med de kontraktene de står på og jeg forventer faktisk at de stiller opp, kommer tidsnok og gjør en god jobb - hvis ikke ansetter jeg noen som vil og kan jobbe. Står det i kontrakten din at de forventer at du stiller opp på kort varsel ved sykdom og det gjentar seg at du ikke gjør det, så er det god grunn til å ikke fornye deg. jeg skjønner ikke at du vil jobbe et sted hvor du har et så dårlig forhold til sjefen din? Tipper det er mange andre steder som ville ha behandlet deg bedre lykke til! Hilsen butikksjef Anonymkode: 9438e...5d7 Slik jeg forstår det har jeg ikke krav på å bli satt opp på vakter som ekstrahjelp, men heller ikke krav på å si ja når de spør.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #7 Skrevet 14. januar 2018 Siden du bare er midlertidig ansatt har du selvsagt ingen rett til å få forlenge kontrakten. Anonymkode: 5c39e...303
solmåneogstjerner Skrevet 14. januar 2018 #8 Skrevet 14. januar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ikke hyggelig ut, men alt er lovlig dessverre. De har lov til å stille så høye krav om tilgjengelighet, og du stiller ikke noe bedre pga du forsov deg til åpnevakten (på et senter er dette faktisk ganske alvorlig, i tillegg til at de fleste sentere ikke åpner før i 9-10 tiden så det at du forsov deg så lenge fremstår ganske slapt) selvom jeg aldri selv ville hatt det på den måten med mine ekstrahjelper, har de veldig lite rettigheter med de kontraktene de står på og jeg forventer faktisk at de stiller opp, kommer tidsnok og gjør en god jobb - hvis ikke ansetter jeg noen som vil og kan jobbe. Står det i kontrakten din at de forventer at du stiller opp på kort varsel ved sykdom og det gjentar seg at du ikke gjør det, så er det god grunn til å ikke fornye deg. jeg skjønner ikke at du vil jobbe et sted hvor du har et så dårlig forhold til sjefen din? Tipper det er mange andre steder som ville ha behandlet deg bedre lykke til! Hilsen butikksjef Anonymkode: 9438e...5d7 Nei her er det mye som ikke er lovlig! - slike ettårskontrakter er ikke lovlige - å kreve at man er tilgjengelig hele tiden er ikke lovlig uten kompensasjon - å kreve at hun skal betale boten fra senteret er ikke lovlig - å sende henne hjem når man er satt opp på vakt er ikke lovlig dersom det medfører mindre lønn 1
tsnr1 Skrevet 14. januar 2018 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2018 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Nei her er det mye som ikke er lovlig! - slike ettårskontrakter er ikke lovlige - å kreve at man er tilgjengelig hele tiden er ikke lovlig uten kompensasjon - å kreve at hun skal betale boten fra senteret er ikke lovlig - å sende henne hjem når man er satt opp på vakt er ikke lovlig dersom det medfører mindre lønn Det står i kontrakten min - Avtale om trekk i lønn (motregningsrett): "Arbeidstaker samtykker i at arbeidsgiveren kan foreta trekk (motregning) i lønn og feriepenger i følgende tilfeller: for utlegg arbeidsgiver har foretatt for arbeidstakeren ved ulegitimert fravær, eventuelle bøter, gebyrer..." Så da er det kanskje lovlig? Uansett veldig dårlig. Boten bestod av hele lønninga mi den mnd.
tsnr1 Skrevet 14. januar 2018 Forfatter #10 Skrevet 14. januar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du bare er midlertidig ansatt har du selvsagt ingen rett til å få forlenge kontrakten. Anonymkode: 5c39e...303 Jeg hadde først en 6 mnd prøveperiode, og etter dette fikk jeg kontrakt. Ble heller ikke opplyst om at kontrakten min kun gjaldt for ett år. Er dette lovlig?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #11 Skrevet 14. januar 2018 8 minutter siden, tsnr1 skrev: Jeg hadde først en 6 mnd prøveperiode, og etter dette fikk jeg kontrakt. Ble heller ikke opplyst om at kontrakten min kun gjaldt for ett år. Er dette lovlig? Står det ikke i kontrakten at den bare gjelder for ett år? I så fall kan ikke arbeidsgiver bare si det, og kontrakten gjelder uten tidsbestemmelse. Anonymkode: 5c39e...303
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #12 Skrevet 14. januar 2018 47 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Nei her er det mye som ikke er lovlig! - slike ettårskontrakter er ikke lovlige - å kreve at man er tilgjengelig hele tiden er ikke lovlig uten kompensasjon - å kreve at hun skal betale boten fra senteret er ikke lovlig - å sende henne hjem når man er satt opp på vakt er ikke lovlig dersom det medfører mindre lønn Så lenge det er spesifisert i kontrakten (som Ts bekrefter det er) så er det helt lovlig, både ettårskontrakt, og å få henne til å betale boten. Å sende henne hjem er lovlig, så lenge hun samtykker. Hun kan såklart nekte, men igjen; hun er ansatt på en ekstrahjelpskontrakt, da er man avhengig av å ha et godt forhold med arbeidsgiver. Der kommer også det med å tvinge henne til å være tilgjengelig å gjøre; det er ikke ulovlig når det står i kontrakten at de forventer at hun stiller seg tilgjengelig. Det betyr ikke at jeg syns det er en god lederstil, men jeg har vært butikksjef i mange år og har sett og hørt mye stygge tilfeller, og er derfor veldig klar over hva som er lovlig og ikke. 55 minutter siden, tsnr1 skrev: Slik jeg forstår det har jeg ikke krav på å bli satt opp på vakter som ekstrahjelp, men heller ikke krav på å si ja når de spør. de har ikke krav på at du sier ja, men som nevnt flere ganger: da kan du ikke klage på at de ikke fornyer kontrakten din. Anonymkode: 9438e...5d7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #13 Skrevet 14. januar 2018 Kjenner jeg blir så sint av å lese dette. Har dessverre opplevd en del av de samme tingene selv etter å ha jobbet i deltid i ulike butikker i en del år, særlig dette med at sjefen sender venner innom for å spionere eller spionerer selv. Men at du ble tvunget til å betale den boten selv?! Så vanvittig drøyt. Dessverre er det utrolig mye dritt i retail-bransjen, særlig i litt mindre kjeder og uavhengige butikker. Mange sjefer uten utdannelse (og dannelse generelt) som tror de eier verden fordi de har fått en butikksjefstilling (som det ofte ikke skal så mye til å få). Jeg kan dessverre lite om jus, men vil uansett anbefale deg å komme deg vekk derfra så fort som mulig. Erfaringsmessig er det ikke særlig vanskelig å skaffe ny butikkjobb når man allerede har hatt en. Store kjeder som for eksempel H&M har som regel mye bedre arbeidsvilkår, har jeg inntrykk av. Anonymkode: 43748...f50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå