Gå til innhold

Far og jeg er uenige. Bør ski være gaver/spart opp til av barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener ski og skisko er bruksutstyr. 

Jeg er enig med min mann at de kan få sykler til bursdag, fordi de ofte varer endel år. 

Men ski må byttes årlig i en periode, og jeg synes ikke noe om at ski skal være fast julegave fra oss. 

I tillegg ville mannen min gi ski og sko som den eldste fikk i julegave for tre år siden til nestemann nå hulen som var. Jeg mente det blir helt feil. Det er ski og ski som eldste får med seg å bruke til barna sine en dagen julegave er til odel og eie. Nestemann man få bruke det (det er få dager med godt skiføre og i den alderen er det mest akebrett, så det blir ikke slitt) men ikke få det. 

Mannen min er frustrert fordi jeg gjør alt vanskelig. 

Jeg føler bare dette er litt på linje med vintertøy. De får ikke parkdress til bursdagen heller, ski og skisko er litt der. Vår jobb å se til at de har utstyret. Om familien skal på tur. Om vi kjøper utenom jul og bursdag er det lettere å la de andre to barna arve etterhvert. Uten at den eldste skal få ski annethvert år, som alle tre skal bruke og de andre får personlige gaver eller (som min mann vil) at de to yngste får arve-utstyr i gave de årene eldste får nytt. 

Anonymkode: 0e06a...c2b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine har fått både sykler, ski, skøyter etc. i jule- og bursdagsgaver. Flotte ting å få! 👍🏻😊 

Anonymkode: 8ed2d...295

• Liker 20
Skrevet

Jeg forstår ikke noe av det du skriver.

Anonymkode: 17d10...19c

• Liker 24
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke noe av det du skriver.

Anonymkode: 17d10...19c

Ok, det var rotete skrevet. 

Vi har tre barn. 

Mannen vil at eldste skal få nytt i gave, og de to minste skal få brukt etter de eldre i gave samme år. 

Jeg mener det skal kjøpes inn ved behov uavhengig av gave eller oppsparte sparepenger, og at de selvsagt skal bruke brukt utstyr etter den eldre. Men at de ikke trenger å få det som gave når det blir a) skjevt. En får alltid nytt. B) vi som foreldre tar gavene fra eldste og lar søsken bruke det etterpå. 

Pga b) mener jeg det burde være bruksutstyr utenom julegaver. 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok, det var rotete skrevet. 

Vi har tre barn. 

Mannen vil at eldste skal få nytt i gave, og de to minste skal få brukt etter de eldre i gave samme år. 

Jeg mener det skal kjøpes inn ved behov uavhengig av gave eller oppsparte sparepenger, og at de selvsagt skal bruke brukt utstyr etter den eldre. Men at de ikke trenger å få det som gave når det blir a) skjevt. En får alltid nytt. B) vi som foreldre tar gavene fra eldste og lar søsken bruke det etterpå. 

Pga b) mener jeg det burde være bruksutstyr utenom julegaver. 

Helt enig med deg at det blir feil å gi det brukte utstyret videre som en gave til neste.

• Liker 32
Skrevet

For eksempel.. Eldste kan la den yngre få ha dukkehuset som eldste fikk av bestemoren til jul på rommet sitt i noen år og bruke det. Men det er eldste sitt, og når eldste blir voksen har eldste rett på å få det med til egne barn. 

Jeg ville ikke tatt dukkehuset fra eldste og gitt i gave til en yngre, selv om eldste var ferdig med det.

Man gir ikke bort barnas gaver. Derfor synes jeg det burde være utenom. Om. Jeg klarer å gjøre meg forstått. Ikke min sterke side dette :)

• Liker 7
Skrevet

Det brukte utstyret synes jeg ikke man skal gi som gave! 

Barna her har fått ski til jul, men ikke fast hver jul. Sykkel har de stort sett fått utenom om våren (alle født om høsten). Jeg tenker litt som deg, ski, sykler osv er bruksting og ting man trenger. Har de sykkel som passer og som det ikke er noe galt med, og de ønsker seg en ny en FØR vi voksne synes det er fornuftig å bytte, så må de bruke sparepengene (har skjedd ved et par anledninger, en spesiell sykkel de ønsket seg). 

Det har også hendt at de har fått feks. slalåmstøvler til jul, men da har jeg ikke beregnet det som en del av verdien på gave fra oss, egentlig... Har pakket dem inn, men de ville ha fått dem uansett...

Vintersko og vinterjakke osv får de heller ikke til jul, men 12-åringen fikk et par gensere i et spesielt merke til jul nå. Det var noe "ekstra" og noe hun ønsket seg, da ble det julepresang. Men vanlig jakke og sko er noe man trenger liksom...

Men ting som storebror fikk til jul for to år siden kan man ikke pakke inn og gi lillesøster til jul nå, synes jeg. Der går grensa!

• Liker 4
Skrevet

Er vel både pluss og minus ved begge sine ideer her. Selv tror jeg barn bare har gått av å ikke få alt servert også, selv om det går under forbruksvare som du sier. Det er lett å ta alt som en selvfølge hvis en ikke ser verdien i noe.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville sett på sportsutstyr som familiens eiendom - den utstyret til enhver tid passer til har bruksrett. Altså at det ikke kjøpes inn til et spesifikt barn, men som en del av familiens utstyrspakke. 

Anonymkode: 4a20c...515

• Liker 36
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hørt om barn som har måttet kjøpe egne ski før, så jeg må si jeg er tilbøyelig til å være enig med mannen din. Hadde det vært snakk om at barnet hadde ødelagt eller slitt ut utstyret så hadde jeg vært enig med deg, men barn vokser, og da tenker jeg at foreldre skal det de trenger (eller "trenger") etter hvert som barnet vokser og blir større. Men, jeg har aldri hatt barn selv, så det kan naturligvis være at jeg hadde tenkt annerledes om jeg hadde hatt smårollinger selv.

18 minutter siden, AnonymBruker said:

parkdress

Jeg hadde aldri hørt om dette før, så ante ikke hva det var. Er det slik at vi er for fine til å kalle det kjeledress nå, eller er det to forskjellige plagg? Hva er i så fall forskjellen?

• Liker 1
Skrevet

Man gir ikke brukte ski som julegave. Man gir heller ikke en parkdress i julegave. Mannen din høres skikkelig kiip ut. Hvis dere er så fattige så greit nok men kiipt for yngste som alltid får utslitte ting til jul.

Anonymkode: a63fa...ccb

• Liker 8
Skrevet

Å gi bort søskenes brukte utstyr i gaver blir jo helt feil. Å få utstyr i gave er greit det, men ikke hver eneste jul. Men må de få ski hvert eneste år? 

Anonymkode: 443ae...12b

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man gir ikke brukte ski som julegave. Man gir heller ikke en parkdress i julegave. Mannen din høres skikkelig kiip ut. Hvis dere er så fattige så greit nok men kiipt for yngste som alltid får utslitte ting til jul.

Hvis det er ett par slitte ski og det er hoved gaven, da er jeg enig. Men hvorfor skal man ikke gi brukte ski i julegave? 

• Liker 1
Skrevet

For mange barn er skitur også en plikt som de blir presset til å utføre av familien.  Det blir litt som å gi spanskrør i julegave.

• Liker 20
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sett på sportsutstyr som familiens eiendom - den utstyret til enhver tid passer til har bruksrett. Altså at det ikke kjøpes inn til et spesifikt barn, men som en del av familiens utstyrspakke. 

Det er litt dette jeg mener. 

Jeg er enig med brukeren over som sier at det er flotte julegaver. 

Vi kjøpte til eldste når eldste var enebarn. Nå før jul som var, så passet disse skiene på andremann, og diskusjon startet. Jeg mente at alt trenger ikke være likt, vi må ikke på død og liv gi ski til jul til nr to, men nr to kan få bruke skiene de få dagene det er snakk om likevel. Og eldste trenger ikke få nye til jul når de andre er for små, men kan få utenom... Siden vi kjøper ski til tre stk når eldste får nye. 

Det er ikke snakk om dårlig råd, men  litt tenke økonomi og miljø. Alle barna trenger ikke egne skisko i str 25 når de bruker str 25 med to-tre år mellom og de knapt blitt slitt. 

Og da er det en litt kjip julegave. 

Litt som at mannen min får støvsuger til jul av meg. Men det ser han ikke. Og ønsker seg personlige ting. :P Han ser på det som leker og at brukt er bra og kan gis i gave. 

Vi har gitt brukt til barna i gave, problemet mitt er å ta fra et barn en gave det har fått for å gi det videre. Da er det bedre å kjøpe noe brukt av naboen/finn og gi til en av dem. 

Det er en stund til jul og neste sånn problemstilling, men det var sur stemning i noen uker. Jeg fikk viljen min og eldste sine første ski ble ikke pakket inn på ny. Men det var ikke velvillig og jeg tror diskusjonen kommer opp igjen. 

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil legge til at jeg nok ville kjøpt mest mulig brukt også - i og med at det kan se ut som den eldste får veldig mye dersom det legges mye penger i helt nytt utstyr som dermed eldste alltid får være førstemann å bruke. 

Men så kommer de i en alder der alle trenger utstyr i samme størrelse, da kan man heller legge litt penger i nytt utstyr som hver enkelt får være med og velge selv farge/stil/utforming.

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ski og skisko er bruksutstyr. 

Jeg er enig med min mann at de kan få sykler til bursdag, fordi de ofte varer endel år. 

Men ski må byttes årlig i en periode, og jeg synes ikke noe om at ski skal være fast julegave fra oss. 

I tillegg ville mannen min gi ski og sko som den eldste fikk i julegave for tre år siden til nestemann nå hulen som var. Jeg mente det blir helt feil. Det er ski og ski som eldste får med seg å bruke til barna sine en dagen julegave er til odel og eie. Nestemann man få bruke det (det er få dager med godt skiføre og i den alderen er det mest akebrett, så det blir ikke slitt) men ikke få det. 

Jeg føler bare dette er litt på linje med vintertøy. De får ikke parkdress til bursdagen heller, ski og skisko er litt der. Vår jobb å se til at de har utstyret. Om familien skal på tur. Om vi kjøper utenom jul og bursdag er det lettere å la de andre to barna arve etterhvert. Uten at den eldste skal få ski annethvert år, som alle tre skal bruke og de andre får personlige gaver eller (som min mann vil) at de to yngste får arve-utstyr i gave de årene eldste får nytt. 

Ski er bruksutstyr i vokse alderen og gaver når de er ferdig utvokst

• Liker 4
Skrevet

De kan da ikke få noe som er arvet som gave, det er vel ingen som gjør det? Dette er jo noe de ville fått uansett, det ville vært gitt til noen andre, solgt eller kastet om de ikke fikk det, så det er ingen gave. En gave er ikke noe som man slenger fra seg.

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Søsteren min fikk parkdress i julegave, og hun ble kjempeglad. Utenom dette så druknet barnet hennes i leker som hun aldri kommer til å bruke engang. Dette kommer litt an på hva barnet får ellers.

Anonymkode: ec03c...752

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, Grovmel skrev:

Hvis det er ett par slitte ski og det er hoved gaven, da er jeg enig. Men hvorfor skal man ikke gi brukte ski i julegave? 

Brukt er bra! Mitt problem er å ta et barns gave og gi til den andre. Første delen er problemet, om du ser eksempelet over med dukkehuset. Helt ok å la et yngre søsken benytte en leke eller utstyr, men lusekofta som farmor strikka til nr to, og som nr tre også fikk bruke... Den gis til nr to med tid og stunder og tas vare på til nr to. Den pakkes ikke inn og gis bort permanent til neste søsken. 

Men vi trenger jo ikke å kjøpe brukte ski utenfra (kan gjøre det til eldste), når vi har en fin arverekke her. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt dette jeg mener. 

Jeg er enig med brukeren over som sier at det er flotte julegaver. 

Vi kjøpte til eldste når eldste var enebarn. Nå før jul som var, så passet disse skiene på andremann, og diskusjon startet. Jeg mente at alt trenger ikke være likt, vi må ikke på død og liv gi ski til jul til nr to, men nr to kan få bruke skiene de få dagene det er snakk om likevel. Og eldste trenger ikke få nye til jul når de andre er for små, men kan få utenom... Siden vi kjøper ski til tre stk når eldste får nye. 

Det er ikke snakk om dårlig råd, men  litt tenke økonomi og miljø. Alle barna trenger ikke egne skisko i str 25 når de bruker str 25 med to-tre år mellom og de knapt blitt slitt. 

Og da er det en litt kjip julegave. 

Litt som at mannen min får støvsuger til jul av meg. Men det ser han ikke. Og ønsker seg personlige ting. :P Han ser på det som leker og at brukt er bra og kan gis i gave. 

Vi har gitt brukt til barna i gave, problemet mitt er å ta fra et barn en gave det har fått for å gi det videre. Da er det bedre å kjøpe noe brukt av naboen/finn og gi til en av dem. 

Det er en stund til jul og neste sånn problemstilling, men det var sur stemning i noen uker. Jeg fikk viljen min og eldste sine første ski ble ikke pakket inn på ny. Men det var ikke velvillig og jeg tror diskusjonen kommer opp igjen. 

Altså, hvis skiene til eldste er kjøpt i gave til eldste, så tilhører de eldste. 

Jeg ville ikke kjøpt ski, sykkel eller annet i gave overhodet - jeg ville kjøpt det utenom fordi unger trenger sportsutstyr. Da tilhører det familiens utstyrspakke på lik linje med gaflene i kjøkkenskuffen, og kan brukes av den som trenger det.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...