Cata Skrevet 6. februar 2005 #1 Skrevet 6. februar 2005 Ønsker å høre hvordan andre ville reagert på følgende (vanvittige) historie. I fjor sommer dro han jeg er sammen med og jeg på ferie sammen for første gang. Vi hadde da vært sammen ca. et halvt års tid. Da jeg våknet om morgenen den første feriedagen fant jeg flere meldinger fra min kjærestes eks-svigermor på min mobilsvar. :o Den siste meldingen sluttet med følgende setning: "Innen et år er du død!" Ingen spesielt morsom beskjed å få fra noen jeg aldri hverken har hilst på eller snakket med. (Hører med til saksbildet at jeg ikke hadde noe med bruddet mellom min venn og hans eks-kone å gjøre, så det er ingen direkte grunn til at eks'ens mor skulle legge meg for hat. Jeg kom inn i bildet lenge etter at de hadde skilt lag.) Rent teknisk sett må vel dette anses for å være en drapstrussel? Siden drapsmetoden som ble antydet var noe uortodoks har jeg ikke følt meg spesielt fysisk truet, så av hensyn til diverse andre slektninger lot jeg være å anmelde forholdet. Men jeg vil tro det er ulovlig å fremsette trusler av en slik art, slik at jeg ville vært i min fulle rett om jeg hadde gått til anmeldelse. (Saken ville nok bare blitt henlagt, men likevel...) Jeg har da heller ikke fått flere meldinger av denne typen etterpå. (Skjønt jeg sørget for å lagre meldingen slik at den burde være mulig å hente fram igjen hvis det skulle komme flere meldinger av samme art.) Det er ingen tvil om hvem damen på telefonen var, for hun presenterte seg ved navn i en melding som kom forut for "drapstrusselen". Har i etterkant lurt litt på hvordan jeg egentlig burde ha opptrådt og hvordan jeg skal reagere hvis jeg noensinne skulle treffe på damen? All den tid hun er bestemor til min manns barn er det jo en viss sjanse for at jeg kan støte på henne en eller annen gang.
liv Skrevet 6. februar 2005 #2 Skrevet 6. februar 2005 hmm.. jeg tror jeg hadde anmeldt dama.. Vel, ville vel kanskje hørt litt med typen først da..
Hu i Svingen Skrevet 6. februar 2005 #3 Skrevet 6. februar 2005 Har du vært sammen med en mann i ett år uten å møte hans mor?
liv Skrevet 6. februar 2005 #4 Skrevet 6. februar 2005 forsto det slik at det var hans eks kone sin mor jeg..
Cata Skrevet 6. februar 2005 Forfatter #5 Skrevet 6. februar 2005 Riktig det, liv. Det var hans eks-svigermor som la igjen melding. Altså mora til eks'en hans. Har jo forståelse for at "blod er tykkere enn vann" og alt det der, men synes likevel uttrykksformen var i drøyeste laget - spesielt med tanke på at jeg ikke hadde det ringeste å gjøre med bruddet mellom han og eks'en. Til: Hu i svingen.... Kan berolige deg med at jeg forlengst har truffet hans mor og hun er en meget koselig dame. Ingen "svigerproblemer" på den kanten, nei. :-)
LilleSol Skrevet 6. februar 2005 #6 Skrevet 6. februar 2005 Tror jeg hadde ringt henne opp jeg, og fortalt henne ganske klart at hvis hun gjorde noe så tåpelig igjen, kom du til å anmelde henne. Sånt går ikke an, voksne mennesker :evil:
Hu i Svingen Skrevet 7. februar 2005 #7 Skrevet 7. februar 2005 Ah! Da forstår jeg! Godt å høre at hans mor er hyggelig da, he he! Når det gjelder denne eks-svigermoren hans må jeg si at det høres nokså spesielt ut - men tror ikke jeg ville tatt det alvorlig... I hvert fall siden det ikke har gjentatt seg. Hvis det skjer igjen ville jeg nok vurdert å anmelde - eller i det minste ringe og skremme henne med anmeldelse. Makan til oppførsel fra voksne folk altså! :o
Laban Skrevet 7. februar 2005 #8 Skrevet 7. februar 2005 Det har gått et år. La det skli. For alt du vet, trenger det ikke være henne som har skrevet meldingen (kan f.eks være eksen som har brukt mobilen til moren?). Lat som ingenting hvis du møter henne. Skjer det igjen, skriv en melding tilbake der du påpeker at drapstrusler er straffbare og at du kommer til å anmelde forholdet dersom hun ikke gir seg.
Gjest Mrs. Potter Skrevet 7. februar 2005 #9 Skrevet 7. februar 2005 Det har gått et år. La det skli. For alt du vet, trenger det ikke være henne som har skrevet meldingen (kan f.eks være eksen som har brukt mobilen til moren?). Lat som ingenting hvis du møter henne. Skjer det igjen, skriv en melding tilbake der du påpeker at drapstrusler er straffbare og at du kommer til å anmelde forholdet dersom hun ikke gir seg. Det var vel mobil-svar? Altså en melding som er lest inn på telefonsvareren. (men det kan selvfølgelig være andre som gjorde det og utga seg for å være x-svigermor) Hadde det vært meg så hadde jeg ringt henne tilbake og konfrontert henne. Og gitt klar beskjed om at jeg kom til å anmelde det hvis det skjedde igjen.
*Lene* Skrevet 7. februar 2005 #10 Skrevet 7. februar 2005 Guri meg :o Dette bør du anmelde. Ingen tvil!!!
Laban Skrevet 7. februar 2005 #11 Skrevet 7. februar 2005 Guri meg :o Dette bør du anmelde. Ingen tvil!!! Hva i all verden oppnår trådstarter med å anmelde?
Leo Skrevet 7. februar 2005 #12 Skrevet 7. februar 2005 Det er jo selvfølgelig mulig at hans ex-svigermor har samme tilbøyelighet som frk. Hærland påstår hun har, nemlig å ringe alle mulige mennesker i mer eller mindre beruset tilstand. Siden det har gått så lang tid, ville jeg ha latt saken ligge. Dersom det ikke har gjentatt seg, ville jeg vel også ha vurdert å slette meldingen og glemme hele greia...
Cata Skrevet 7. februar 2005 Forfatter #13 Skrevet 7. februar 2005 Det var vel mobil-svar? Altså en melding som er lest inn på telefonsvareren. (men det kan selvfølgelig være andre som gjorde det og utga seg for å være x-svigermor) Damen presenterte seg ved navn i en av de første meldingene, og min mann kjente igjen stemmen. (Lot ham høre meldingen, for jeg hadde vondt for å tro mine egne ører så jeg måtte ha en bekreftelse). Så noen "fake" var det ikke. Ellers er det jo greit at de fleste her er av samme mening som jeg. Så lenge det ikke ble flere enn den ene oppringningen så er det bare å overse. Vurderte selvsagt der og da å konfrontere henne, men droppet tanken. Å diskutere med mennesker som er så hinsides normal folkeskikk, er vanligvis temmelig bortkastet. Hvis hun hadde noe å si meg kunne hun valgt andre måter å gjøre det på. Jeg vil nok likevel ha litt vondt for å konversere hyggelig med damen, dersom jeg skulle være så uheldig å møte henne noen gang. Tror nok jeg ville reise meg og gå min vei temmelig raskt, ja. :-?
Ciara Skrevet 7. februar 2005 #14 Skrevet 7. februar 2005 Herregud :o Ta vare på meldingen fortsatt, i tilfellet det gjentar seg! Gjentar det seg, kan du godt også ringe henne som en annen foreslo og si hva du synes om saken. For en sinnsyk oppførsel!
Gjest Embla s Skrevet 7. februar 2005 #15 Skrevet 7. februar 2005 men synes likevel uttrykksformen var i drøyeste laget - spesielt med tanke på at jeg ikke hadde det ringeste å gjøre med bruddet mellom han og eks'en. En sånn melding er vel i overkant av drøyeste laget uansett om det hadde vært din skyld at forholdet sprakk..
Cand alt Skrevet 7. februar 2005 #16 Skrevet 7. februar 2005 For all del, ikke gå inn i en dialog med den damen. Jeg hadde anmeldt henne.
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2005 #17 Skrevet 7. februar 2005 Du kan faktisk kontakte politet ang. dette uten å sette fram en anmeldelse. De vil kanskje gi deg noen råd, ev. kan de kontakte denne eks-svigermoren for en samtale. I tillegg kan det kanskje være ok at politiet kjenner til saken din nå, i tilfelle du får flere ekle telefonbeskjeder senere? Ella
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå