AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #1 Skrevet 14. januar 2018 Okay. Dette skrives fra jobb tlf. Vi har startet opp en bedrift for i september 2017 Jeg som både er eier og daglig leder har allerede fortalt de ansatte at jeg skal til Nord.Norge i bryllup og familetur og i dag kommer den ene ansatte og sier at hun skal på ferie i samme tidsramme. Hun har akkurat bestilt ferien men min er betalt for 3 mnd siden samt at jeg har barn i den tiden. Kan jeg nekte henne å reise da. Anonymkode: 21122...5e1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #2 Skrevet 14. januar 2018 som arbeidsgiver har du siste ord ang ferie, en ansatt som bestiller ferie før man har fått ferie tar en risk. Man kan ikke kreve ferie når man vil Anonymkode: a07e6...031 30
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #3 Skrevet 14. januar 2018 https://lovdata.no/artikkel/ferie_ferieavvikling_og_feriepenger/1923 Anonymkode: a07e6...031 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #4 Skrevet 14. januar 2018 Ja det kan du Anonymkode: a07e6...031 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #5 Skrevet 14. januar 2018 Ja. Man må søke! Faan jeg er så lei av folk som tror de kan komme og gå på jobb som de vil. Anonymkode: 4a8ba...161 8
Miklo Velka Skrevet 14. januar 2018 #6 Skrevet 14. januar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan jeg nekte henne å reise da. Jeg vil si ja. Jeg vil også si at jeg håper at du ikke bruker AnonymBruker (eller meg, for den saks skyld) på KG som juridisk bistand for spørsmål som kan påvirke din bedrift og dine ansatte. 15
ÒranAbhainn Skrevet 14. januar 2018 #7 Skrevet 14. januar 2018 Som andre sier så kan du nekte ansatt ferie i den tidsperioden om det ikke går med bedriften, men de ansatte har så klart krav på ferie i løpet av året :-) 2
Cata Skrevet 14. januar 2018 #8 Skrevet 14. januar 2018 Jepp, den ansatte har krav på 3 uker i løpet av sommeren, men hvilke tre uker må avtales. Øvrige ferieuker må selvsagt også den ansatte få lov til å ta, men da på tidspunkter der det passer for bedriften. 6
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #9 Skrevet 14. januar 2018 Dette er det jo masse lover og reguleringer rundt som du er nødt til å sette deg inn i dersom du skal være noens arbeidsgiver. Det er ikke noe du burde spørre på KG om.... Anonymkode: c7f6a...c50 28
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #10 Skrevet 14. januar 2018 Det kan du, men hun har krav på tre uker sammenhengende ferie i tidsrommet 1/6-30/9. Og hun har krav på å få dato for ferie minimum 2 måneder før den starter. Anonymkode: f451f...e30 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #11 Skrevet 14. januar 2018 Det er lurt å lage en rutine for fastsettelse av ferie der det kan bli problemer, som sommer, jul og påske. Det må være rettferdig og alle må få beskjed i god tid. Om en person blir prioritert ett år, så må vedkommende stille bakerst neste osv. Anonymkode: ea7ac...e56 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #12 Skrevet 14. januar 2018 3 timer siden, Miklo Velka skrev: Jeg vil si ja. Jeg vil også si at jeg håper at du ikke bruker AnonymBruker (eller meg, for den saks skyld) på KG som juridisk bistand for spørsmål som kan påvirke din bedrift og dine ansatte. Nei. Jeg har advokat tilkopla firma men hun er bortreist frem til 1.3 Anonymkode: 21122...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #13 Skrevet 14. januar 2018 3 timer siden, ÒranAbhainn skrev: Som andre sier så kan du nekte ansatt ferie i den tidsperioden om det ikke går med bedriften, men de ansatte har så klart krav på ferie i løpet av året :-) Det vet jeg. Men med tanke på at alle i ledelse er bortreist på samme tid da vi alle skal i bryllup og dette er en som ikke kan eller vil jobbe alene eller vil ha ansvar så lurte jeg. Anonymkode: 21122...5e1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #14 Skrevet 14. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er det jo masse lover og reguleringer rundt som du er nødt til å sette deg inn i dersom du skal være noens arbeidsgiver. Det er ikke noe du burde spørre på KG om.... Anonymkode: c7f6a...c50 Grunnen til at jeg var usikker er at han som kunne dette døde for oss i går. Så jeg går fra gift med eier , til å bli eier, enke og usikker. Når hun da kommer med dette og måtte ha svar i dag. Vel hvem spør man da Anonymkode: 21122...5e1 2
Gjest Blondie65 Skrevet 14. januar 2018 #15 Skrevet 14. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg var usikker er at han som kunne dette døde for oss i går. Så jeg går fra gift med eier , til å bli eier, enke og usikker. Når hun da kommer med dette og måtte ha svar i dag. Vel hvem spør man da Anonymkode: 21122...5e1 Kondolerer. Jeg anbefaler sterkt at det etableres en rutine for fastsetting av hovedferie. F.eks. at i februar hvert år fastsettes sommerferie hvert år. Ferieønsker må være kommet inn i tide og alle får sin ferie avgjort da. Eventuelt kan du opprette puljer for f.eks. ferieuttak 15. juni til 15. august der man vet hvilken pulje man er i (omtrent som en vaktliste). Og nei, man kan ikke gå og bestille ferie uten at ferien er avklart og avtalt med leder. Dette er arbeidsmiljøloven og ferieloven klar på. Hvis bedriften er medlem av en arbeidsgiverorganisasjon kan du få gode råd og veiledning der.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #16 Skrevet 14. januar 2018 Kondolerer TS. Her har arbeidstaker tatt en stor risiko ved å bestille ferie uten å avklare det med arbeidsgiver på forhånd og ja, du kan nekte henne det. Enig med @Blondie65 - opprett en rutine for fastsetting av ferien som alle ansatte i bedriften må forholde seg til. Hos min arbeidsgiver fikk vi denne uka beskjed om at sjefen ønsker at vi kommer ferieønsker for sommeren senest fredag 9/2 og ferielista skal være klar før vinterferien (uke 9). Ønsker om ferie utenom fellesferien på sommeren behandles fortløpende. Anonymkode: 1a9f6...024
Fireflies Skrevet 14. januar 2018 #17 Skrevet 14. januar 2018 Arbeidsgiver har styringsrett når det kommer til ferie. Ingen kan bestille en ferie og så kreve at de skal få den da. https://www.infotjenester.no/artikler/arbeidsgiver-styrer-ferien/ Her kan du avvise ferien til den ansatte og fint vise til loven. Som tidligere nevnt så bør det utvikles rutiner for dette slik at dere ikke havner i en slik situasjon igjen. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #18 Skrevet 14. januar 2018 Risikoen med å nekte noen ferie er jo at de da som regel kommer med sykemelding for aktuell periode... Anonymkode: f451f...e30 3
fregnefjeset Skrevet 14. januar 2018 #19 Skrevet 14. januar 2018 Kondolerer Ansatt må spørre om lov, men vil anbefale å høre med noen som kan dette. Og som en sa, plutselig blir det sykemelding..
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #20 Skrevet 14. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Risikoen med å nekte noen ferie er jo at de da som regel kommer med sykemelding for aktuell periode... Anonymkode: f451f...e30 3 minutter siden, fregnefjeset skrev: Kondolerer Ansatt må spørre om lov, men vil anbefale å høre med noen som kan dette. Og som en sa, plutselig blir det sykemelding.. Det er ikke bare å sykemelde seg for å få tatt ferie om arbeidsgiver nekter, i alle fall ikke om det dreier seg om utenlandsferie. Det skal godkjennes av både arbeidsgiver og NAV om man skal beholde sykepengene og dra utenlandsreise. https://www.infotjenester.no/artikler/sykmeldte-ma-ha-tillatelse-til-a-reise-utenlands/ Anonymkode: 1a9f6...024 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå