AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #1 Skrevet 14. januar 2018 Jeg og mannen har en flott jente på 4 (snart 5) år sammen. Jeg ble mor som 20 åring, altså veldig tidlig. Jeg merket jo på flere områder at det var svært tidlig, og jeg i flere situasjoner kunne ønske jeg var litt mer etablert når hun kom, men utenom det har jeg elsket å være mor og alt det innebærer. Etter hun ble født begynte jeg å studere på universitetet, fullførte en bachelorgrad og holder nå på med mastergraden. Dette ved siden av en 80% jobb (som jeg ble kvalifisert til etter bacheloren, så en jobb med mye ansvar og til tider krevende dager). Masteren tar jeg på deltid, så er på 1 av 4 år. Mannen er ferdigutdannet og jobber 100%. Sammen har vi nå kjøpt oss et fint hus og har 2 biler, altså hele pakken for at et barn til ikke er helt utenkelig. Nå kjenner jeg at behovet for enda et barn er her. Jeg er selv vokst opp som enebarn, men alltid ønsket søsken. Det har alltid vært et savn i barndommen min, og jeg kjenner på det at jeg ønsker at datteren min skal få søsken som ikke er alt for langt unna i alder. Jeg vet at det er fint mulig å få barn mens man studerer, men forrige svangerskap var helt forferdelig med mye kvalme, og legene har sagt at jeg burde være forberedt på at det kan bli slik neste omgang. Isåfall vil jeg nok (sannsynligvis) være sykemeldt i 9 måneder før nesten 1 år i permisjon fra både skole og jobb. I forhold til jobben er det ikke et problem med permisjon og slikt, men i forhold til studiene ønsker jeg aller helst å bli ferdig, og jeg er redd for at jeg vil ende opp med å droppe den graden fordi det blir for tungt... Hadde det vært mulig hadde jeg tatt masteren på heltid og startet babyprosjektet om 2 år, men akkurat den studieretningen jeg følger tilbys kun på deltid. Hva tenker dere? Hva ville dere gjort? Jeg merker hver eneste dag at jeg virkelig ønsker en til baby, og har hele veien tenkt at når jeg er ferdig med bacheloren så skal jeg, men når jeg kom inn på master innenfor det mest spennende feltet så kunne jeg ikke la den sjansen gå - for det er jo akkurat det jeg vil jobbe med resten av livet! Anonymkode: 8a10a...916
Felidays Skrevet 14. januar 2018 #2 Skrevet 14. januar 2018 Hei. Det virker veldig som alt er på plass. Hvor mye arbeid/tid opptar mastergraden i det daglige, er det mulig å tenke å tar pause fra masteren mens du er syk også studere videre nå barselstiden er ferdig? Jeg fikk barn Nr. 3 under Mastergraden. Deltid-Online-Master. Jeg er ikke sykmeldt i 9 måneder der, men flere uker grunnet kvalmen, jeg forsettet masteren i permisjon. Det er tøff, spesiellt med lite søvn, og når barnet krever mere. Hvor fleksibel er studiet? Hvor mye støtte har du hverdagen? Hvor mye tid trenger masteren? God planlegging hjelper for tøffe svangerskapet. Spesiellt med HG. Tidlig innsats av medikamter, alle på hjemmebanen på plass, etc. - men HG er et helhvete. Husk hvordan det var og om du vil gjennom en gang til. Resten av livet og masteren skjer, også når du tar to år pause nå.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #3 Skrevet 14. januar 2018 Hei jeg ble også mor som 20 åring og fikk to små på rappen når jeg var 32 og 34. De kom akkurat perfekt. Vi hadde begge studert på tur og orden. Kjøpt oss hus og fått 100 % fast stilling. Og jeg klarte å få meg dagstilling noe som ikke er lett i mitt yrke. Angrer ikke på at vi ventet til alt var på plass. Jeg har kost meg hjemme i begge permisjonenene og har ikke trengt å bekymre meg for økonomi eller noe. Jeg ville i såfall lagt masteren på hylla i permisjon og tatt den opp etterpå. Kjør på når dere er klare 😊 Anonymkode: 1dd89...ed6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå