Gå til innhold

Hesten har gjort meg nervøs og usikker :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at jeg er ganske erfaren som rytter. Har ridd i over 20 år med et lite opphold pga studier. Nå har jeg fått meg ny hest på fór og første ridetime gikk kjempefint. Han ble skremt av en del lyder og bevegelser og skvatt, bukket og steilet men jeg klarte å roe han ned og falt heldigvis ikke av. Jeg mestrer trav godt men galoppen må vi jobbe med.

Når vi er ute på tur, må vi gå en sti tilbake til stallen hvor alle bilene parkerer. Han blir alltid så nervøs og nysgjerrig når vi nærmer oss parkeringsplassen og har ved et par anledninger bare satt ut i full galopp. Jeg klarer å holde han igjen men jeg må jo innrømme at jeg skvetter og får meg et støkk når dette skjer. Det kan jo være direkte farlig at han blir redd.

Jeg kjenner på meg at jeg gruer meg alltid litt til vi skal gå denne veien i tilfelle han skvetter. Jeg prøver å slappe av, men strammer selvsagt litt inn og setter meg tungt i salen. Tre sekunder senere og VIPS! Han skvetter og hopper ut i galopp.

Hvordan kan jeg få mer kontroll over han?

Jeg tenkte neste gang jeg rir på tur med han at jeg rir fram og tilbake på denne plassen noen ganger for å venne han mer til den (han har vært lite på tur men vært i stallen i et år nå). Og ikke gå inn hver gang.

Råd mottas!

Anonymkode: 75c53...afd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han merker at du er nervøs også, så dette blir en ond sirkel. 

Prøv å leie han der. Gå litt frem og tilbake, la han se på det som er der. Ikke gå bort fra området før du ser at han er roligere. Masse masse godbiter! 

Høres ut som du har fått deg en skikkelig pinglehest, det blir en vanesak til slutt hvor du lærer å kjenne han. Men i starten er det et strev. 

Anonymkode: 1c10f...915

• Liker 6
Skrevet

Bytt hest, det skal være gøy og ikke skummelt. Høres ut som om du og hesten ikke passer sammen.

Anonymkode: 1e5b2...eba

• Liker 7
Skrevet

Siste hesten min fant plutselig på å løpe ut, uten noe som helst grunn. Gjorde det mange ganger og det var umulig å stoppe han... Ble livredd for å ri og solgte hesten tilbake til forrige eier. Det viste seg at han hadde sår i munnen som gjorde vondt uansett om jeg leide hesten eller red. Sjekk derfor munnen om den kan ha noe ubehag. 

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt hest, det skal være gøy og ikke skummelt. Høres ut som om du og hesten ikke passer sammen.

Eventuelt man prøver å finne årsaken til at hesten oppfører seg sånn før man kaster dem bort.

• Liker 8
Skrevet

Prøv å jobbe fra bakken, ta ham med rundt og lei ham på turer der han bruker å skvette, etterhvert kan du utfordre mer ved å la ham være der når biler kommer og drar osv. La ham få kikke ordentlig og snuse på hele situasjonen.

Anonymkode: ef329...301

• Liker 1
Skrevet

Hvis han har vært lite på tur i området i løpet av det året han har vært i stallen er det ikke så rart at han er utrygg ute, det krever jo mye mer av han enn å fungere i ridehuset. Jeg ville hoppet av han i god tid før parkeringsplassen og bare jobbet med å få han trygg rundt det som skjer akkurat der. Ikke stress med det. Syns det høres ut som du håndterer han kjempefint når han løper ut også så ikke se det som noe nederlag å leie han akkurat der en periode til begge to blir kvitt nervene. :) Det ordner seg nok.

• Liker 4
Skrevet

Rir du alene eller sammen med andre? Ofte hjelper det å ha med en trygg hestevenn som kan vise at bilene ikke er farlig :)

• Liker 2
Skrevet

Gå av og lei ham. Gjør ham vandt til området med å leie ham rundt og la han undersøke tingene, ikke ri i det området før han virker som han er trygg. Å ha "kontroll" over redde hester er bare tilsynelatende, før eller senere mister man den kontrollen om de er mere redd det som er der ute enn de stoler på/har respekt for/er redd det som er på ryggen.
Det virker mot sin hensikt om du rir han forbi et sted du selv er skvetten, for det smitter på hesten. Du må sørge for at du er trygg, slik at du kan også gjøre han trygg. Du risikerer også å miste tilliten til han og bli redd i flere situasjoner, og hele greiene bare baller på seg.

Som noen andre sier kan det også være smerter/ubehagelig utstyr som plager han, men han høres skvetten ut.

Anonymkode: 8b4a4...e7e

• Liker 3
Skrevet

Ble noe han/ham forvirring over, men håper det er leselig likevel :laugh:

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt man prøver å finne årsaken til at hesten oppfører seg sånn før man kaster dem bort.

Kaster den bort? Denne hesten har en eier. Ts og hesten passer ikke sammen, de gjør hverandre nervøse. Eieren kan sette den på for til noen som utvikler hesten positivt. Slik det er nå kan hesten fort bli en problemhest og det er å kaste den bort. Hester er som kjærester, ikke alle er ment for hverandre og hvorfor skal man tviholde på et forhold som er destruktivt?

• Liker 6
Skrevet

Prøv dyretolk. 

Anonymkode: 67f21...caf

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prøv dyretolk. 

Anonymkode: 67f21...caf

Det er vel.. litt overkill.. det holder lenge med godt bakkearbeid her, få denne hesten litt miljøtrent og vant til omgivelser så ordner alt seg. 

Anonymkode: ef329...301

• Liker 4
Skrevet

TS her.

Tusen takk for mange fine svar! 

Jeg tenkte å lei han litt ut og inn for å la han få se seg litt om utenfor porten. Men, nå skal jeg innrømme at jeg er redd for å leie han. Jeg har jo ikke kontroll om han plutselig setter ut i galopp eller blir skremt eller noe. Hvordan kan jeg leie han uten at han merker jeg er nervøs for at han skal stikke av?

Skal nevnes at jeg er 40 år og langt fra så tøff og selvsikker som i tenårene. Jeg tenker på skadene vi kan få av hester og at kroppen ikke tåler et fall like bra lengre....

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg tenkte å lei han litt ut og inn for å la han få se seg litt om utenfor porten. Men, nå skal jeg innrømme at jeg er redd for å leie han. Jeg har jo ikke kontroll om han plutselig setter ut i galopp eller blir skremt eller noe. Hvordan kan jeg leie han uten at han merker jeg er nervøs for at han skal stikke av?

Skal nevnes at jeg er 40 år og langt fra så tøff og selvsikker som i tenårene. Jeg tenker på skadene vi kan få av hester og at kroppen ikke tåler et fall like bra lengre....

Du har ingen som kan bli med deg da? Så kan dere være to som har leietau på hver deres side?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Da synes det er merkelig at du ville ha ham på fór hvis han steilet og bukket den første gangen du red på ham.

Anonymkode: f1e28...8b9

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

TS her.

Du må bare føle og sense litt på han, ikke press han til han blir redd. Er det ingen steder du kan leie denne hesten i grime uten at det er fare for at han skal løpe ut? Hvis det er så ille blir det mye jobb og lite moro å ha han på fòr.

Skrevet

Lei han til parkeringsplassen og bli der til han har sett seg lei.

Anonymkode: 0788c...bf0

Skrevet

Kan forøvrig anbefale denne teknikken. Du kan se hva det er på nettsiden deres, tror de har et gratistilbud slik at man får tilgang til alle videoene i ett døgn: 

• Liker 1
Skrevet

Rir også en hest som er skvetten/løper ut noen ganger og jeg pleier i alle fall å jobbe med pusten når jeg rir, innbiller meg at man lurer hesten til å tro at man er avslappet om man puster rolig :fnise: vet ikke om det er sant men. I tillegg tror jeg litt at det er uvane og ikke reell skvetting når hesten skvetter på samme sted hveeer gang, prøver å ri bestemt og holde på oppmerksomheten til hesten, slik at han ikke skal ha så mye tid til å kikke seg rundt etter noe å skvette for :P

Anonymkode: 745f0...029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...