Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2005 #1 Del Skrevet 6. februar 2005 Etter å ha vært relativt lite aktiv en stund ønsker jeg å begynne å trene igjen. Vil komme i bedre form og stramme opp litt :-) Slanking er ikke aktuelt. Det måtte evt være den lille dobbelthaka (Jeg er 1.73 og veier 55kg) I den forbindelse lurer jeg på om noen av dere har lest en god bok om kosthold og trening. Jeg er spesielt dårlig til å spise regelmessig (blir noen ganger 1 eller 2 ganger om dagen). Har bestemt meg for å lage litt bedre rutiner for meg selv til tross for at jeg jobber skift. Håper noen vil dele sin kilde med meg :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2005 #2 Del Skrevet 6. februar 2005 Etter å ha kikket litt på netten har jeg funnet en bok som heter body for life. Er den noe å satse på? Ser at den finnes i flere varianter (woman). Hadde helst tenkt å kjøpe en norsk bok men. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 6. februar 2005 #3 Del Skrevet 6. februar 2005 Fedonboka er god Men her er et par små gode grunnregler. Frukt og grønt er sunt, men siden frukt inneholder mye fruktsukker anbefales det ikke mer enn 2 frukter til dagen. Grønnsaker derimot er det bare å hive i seg, så gjør det til en tommel fingerregel at du har litt mer grønnsaker og litt mindre potet/ ris/ pasta og velg naturris fremfor den blekede. Grønnsaker inneholder fiber, som gjør deg mett lengre. Proteiner er også godt for både kropp og metthetsfølelse. Nøtter, egg og, linser og rødt kjøtt inneholder masse proteiner. Når det gjelder karbohydrater handler det ikke om å kutte ut å spise disse, men ikke spise for mye, og å spise mest sene karbohydrater. F. eks pære inneholder sene karbohydrater. Grunnnen til at det er best å spise sene karbohydrater er fordi næringen opptas sent i kroppen, og blodsukkeret holder seg derfor stabilt i motsetning til den jojo effekten som raske carbs gir deg. Og sene carbs = lengre mett. Få deg en GI (glykemisk index) og finn ut hvilke matvarer har lav GI index. Men husk at en ikke skal kutte ut alle matvarer med høu GI, fordi de kan inneholde mye god og sunn næring, men spis med måte og gjærene i kombinasjon med matvarer som øker og forlenger metthetsfølelsen. Fisk er bra for kroppen, så spis fisk 2 ganger i uka. Husk at all bevegelse er trim. Få deg en skrittteller, og finn ut hvor mye du går. Prøv så å øke skrittene gradvis til du er oppe i den ideelle 10 000 skritt daglig. Tren litt syrketrening slik at du får litt mer muskelmasdse. Muskelmasse gjør at du forbrenner mer kalorier, uten å gjøre noen ting. Du har godt av litt utholdenhetstrening. Hva med å gå på en aerobictime i uka, og gjærne to for den saks skyld Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 6. februar 2005 #4 Del Skrevet 6. februar 2005 Og husk at sunn vektnedgane er 1/2 - 1 kg pr uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 7. februar 2005 #5 Del Skrevet 7. februar 2005 Og husk at sunn vektnedgane er 1/2 - 1 kg pr uke! Men å gå ned ved den vekten/høyden? Jeg anbefaler styrketrening; det strammer opp kroppen og øker forbrenningen din. I tillegg bør du selvsagt trene utholdenhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 7. februar 2005 #6 Del Skrevet 7. februar 2005 Men å gå ned ved den vekten/høyden? Jeg anbefaler styrketrening; det strammer opp kroppen og øker forbrenningen din. I tillegg bør du selvsagt trene utholdenhet. :o Uff nei jeg fikk ikke med meg vekta jeg. Absolutt ikke nødvendig med noen vektnedgang der i gården nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
metteflette Skrevet 7. februar 2005 #7 Del Skrevet 7. februar 2005 Etter å ha kikket litt på netten har jeg funnet en bok som heter body for life. Er den noe å satse på? Ser at den finnes i flere varianter (woman). Hadde helst tenkt å kjøpe en norsk bok men. Jeg har Body for Life boka. Jeg vil si at dette er en bok for prersoner som trenger å gå ned endel i vekt, har jernvilje og lyst til å endre hele livstilen sin. Kjempebok hvis du er innstilt på å trene med vekter. Det er detaljerte treningsprogrammer og gode råd for mat osv. Og det hjelper!! Dette funker, men du må være innstilt på det :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2005 #8 Del Skrevet 7. februar 2005 Tusen takk for fine svar. Faktisk eg jeg ganske flink til å spise grønnsaker og salat. Frukt blir det ikke så mye av men det er vel ikke så farlig da. Tenkte litt på å ta en dag i uka i helsestudio sånn i starten. Med styrketrening/aerobic. I tillegg skal jeg prøve å gå meg en god tur eller evt svømme den andre dagen. Håper det er passelig. Blir det noe mer så går det fort over i skippertak for min del. Har hørt at eg del av de som skal ned i vekt anbefales å spise oftere men ikke ta en gulrot mollom måltidene. Det er vel for at de skal venne seg av med å småspise? Selv tenkte jeg å prøve å få i meg en grønnsak innimellom. Ser ikke for meg at jeg klarer å spise 5-6 måltider med det første. Eller får tid til det rettere sagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
metteflette Skrevet 7. februar 2005 #9 Del Skrevet 7. februar 2005 Tusen takk for fine svar. Faktisk eg jeg ganske flink til å spise grønnsaker og salat. Frukt blir det ikke så mye av men det er vel ikke så farlig da. Tenkte litt på å ta en dag i uka i helsestudio sånn i starten. Med styrketrening/aerobic. I tillegg skal jeg prøve å gå meg en god tur eller evt svømme den andre dagen. Håper det er passelig. Blir det noe mer så går det fort over i skippertak for min del. Har hørt at eg del av de som skal ned i vekt anbefales å spise oftere men ikke ta en gulrot mollom måltidene. Det er vel for at de skal venne seg av med å småspise? Selv tenkte jeg å prøve å få i meg en grønnsak innimellom. Ser ikke for meg at jeg klarer å spise 5-6 måltider med det første. Eller får tid til det rettere sagt Ikke overfokuser på salat og grønt. Det er viktig, men det er like viktig å få i seg proteiner!! Og det finner du i kjøtt og fisk. Eller du kan benytte alternativer som cottage cheese eller proteinpulver. Trener du med vekter vil du forbrenne mer. Fler muskler = mer forbrenning. Lykke til videre!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå