Gå til innhold

Føler du deg komfortabel med å snakke engelsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen=spørsmålet.

Jeg liker å snakke engelsk (og andre språk for den slags skyld) og synes det er kjempegøy å få praktisert det man har lært, og ikke minst snakke med folk fra andre land. De fleste av mine venner har det på samme måten, men noen få synes det er "ubehagelig" og "ekkelt", og det føler seg som idioter (selv om de er flinke i språket).

Hva med deg/dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å snakke engelsk er bare moro, men jeg blir litt mer usikker når jeg snakker med mennesker som har det som sitt morsmål.

Skrevet

Digger å snakke engelsk. Ver i USA i sommer, og da trodde de jeg kom fra statene og ikke fra Norge fordi jeg snakket uten aksang. Det var litt kult :)

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg hater det.

Engelsk er det eneste faget jeg hadde toppkarakter i både på u.skolen og videregående, men jeg føler meg skikkelig ukomfortabel med å praktisere det.

Jeg stiller nok høye krav til meg selv, jeg er ikke så god på uttale. Dessuten har jeg hatt svært liten bruk for det, heimføing som jeg er.

Skrevet

Jeg syntes det er kjempemorsomt å prate engelsk og også andre språk - selv om jeg ikke alltid behersker det like bra.

Engelsk føler jeg meg like komfortabel med som norsk - har engelsktalende venner og har jobbet i et firma med engelsk som arbeidsspråk i flere år. Jeg veksler helt naturlig mellom de to språkene.

Fransk og italiensk snakker jeg sånn så-der... Men syntes det er kjempemorsomt allikevel. Jeg kommer med blundere som "Kan du hjelpe meg med kua mi?" når jeg skulle ha sagt "Kan du hjelpe meg med kofferten min?" osv. men bare ler av det. "Innfødte" syntes som regel det bare er sjarmerende og hjelper meg gjerne med riktige ord.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hatt problemer med å snakke engelsk som turist og slikt, sjenert som jeg er, men etter et tre måneders opphold i et engelsktalende land gikk det av seg selv, om enn jeg i ettertid har kommet på en del ting jeg sa konsekvent feil.

gøy å tenke og uttrykke seg på et annet språk enn morsmålet:)

Gjest GreenSky
Skrevet

Går like greit som å snakke norsk. Men så er jeg litt australsk, da.

Skrevet

engelsk går greit. Sliter litt mer når det kommer til fransk eller spansk for det er jeg ikke like trygg på. Får liksom aldri praktisert det da..

Gjest GreenSky
Skrevet

... Eller tysk for min del. Også blander jeg tysk og sveitsertysk sammen. (Hadde en sveitsisk kjæreste da jeg var yngre. :))

Skrevet

Jepp - det går fint! Men liker best å snakke engelsk med dem som har det som morsmål - det er mange av andere nasjonaliteter som ikke snakker det så godt, og da må man hele tiden forenkle, det er kjedelig...

Tysk går også ganske bra etterhvert, men er litt ukomfortabel med å snakke det på telefonen.

Skrevet

Jeg snakker engelsk nesten like godt som norsk, bodde i et engelsk talende land i en periode, og etter et par mnd fikk jeg høre at den engelske aksenten min var veldig bra, hørte ikke på meg at jeg var norsk. De skrøyt veldig av den generelle engelske kunnskapen til nordmenn der, for mange var veldig flinke til å snakke engelsk og til å ikke ha norsk aksent når de snakke.

Nå bytter jeg mellom de to hele tida, har fortsatt en del venner der. Legger nesten ikke merke til hvilket språk jeg bruker, så hvis noen spøtt meg etter en tlf samtale om de var engelske eller ikke så har jeg sjelden mulighet til å svare. Liker å reise og bruker språket mye, syntes det er veldig artig.

Skrevet

Ja, jeg liker å snakke engelsk. Men så snakker jeg det mer eller mindre flytende da, og har bodd i England noen år. Husker alle jeg kjente ble svært overrasket da det viste seg at jeg var norsk, alle trodde jeg var engelsk selv.

Skrevet

Jeg blir så glad av å snakke engelsk. Vi har noen naboer som er fra London så jeg får praktisert engelsken nesten hver dag.

Skrevet

Jepp synes det er kjempegøy, har reist en del og lært engelsk ganske tidlig, og synes alltid det er morro med dritafulle engelskfolk de få gangene de kommer på byen :D Tør mer å snakke ordentlig engelsk da iallfall så ikke jeg dummer meg :o

Skrevet

Engelsk går greit ja. Værre med tysk og fransk.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Jeg synes det er kjempeartig å få brukt språkene! Både engelsk, tysk og spansk og nå skal jeg begynne litt med fransk også. Også svensk da, hehe... Jeg elsker språk!

Skrevet

Jeg synes jeg høres utrolig dum ut men jeg har en kjæreste fra USA så jeg må jo. :lol:

Skrevet

Har ingen problemer med å snakke engelsk. Har bodd i England og det meste av pensummet mitt er på engelsk, så i dag tenker jeg ikke så mye på om jeg snakker engelsk eller norsk/dansk.

Piglet

Skrevet

Etter at jeg begynte å jobbe i et firma der en stor del av kommunikasjonen foregår på engelsk, har jeg blitt mye mer vant til å snakke engelsk. Jeg kan nok fortsatt jobbe litt med både ordforråd og uttale, men terskelen for at jeg snakker engelsk har i allefall blitt en god del lavere enn før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...