Gå til innhold

Er du ærlig når folk spør deg om det går bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste sier ja, uansett om de ikke har det så bra. Jeg skjønner ikke poenget med å spørre om man liksom må si"joda bare bra". Jeg synes vi bør bli flinkere til å være ærlige her og svare nei om vi ikke har det bra.... Det er jo ingen skam å ikke ha det så bra en dag :o

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg pleier ikke å svare at det går bra hvis det ikke gjør det. Men det er ikke alltid jeg svarer at jeg har det grusomt hvis jeg har det grusomt. Har jeg det bra svarer jeg at jeg har det bra(og noen ganger har jeg jo det bra der og da selv om ting var fælt for en halvtime siden). Det hender jo også at jeg svarer at det går opp og ned, det humper og går o.s.v. Kommer helt an på dagsformen, hvem som spør og hvor.

Skrevet

Jeg svarer nesten alltid "joda, det går,..", så får folk tolke de slik de vil.

Jeg svarer slik jeg vil andre skal svare,...fordi jeg ikke er noe glad i lange uinteressante samtaler om influensaen/halsbetennelsen/ etc.

Skrevet

Det kommer ann på hvem som spør.

Skrevet
Jeg svarer nesten alltid "joda, det går,..", så får folk tolke de slik de vil.  

Jeg svarer slik jeg vil andre skal svare,...fordi jeg ikke er noe glad i lange uinteressante samtaler om influensaen/halsbetennelsen/ etc.

Nei, det skal jeg love deg at jeg ikke er heller, men jeg sier nei om jeg ikke har det bra også går jeg ikke videre på det. Skjønner jo at folk ikke orker å høre på alle problemene mine.... :o

Skrevet

Spør du folk hvordan de har det uten egentlig å være interessert i svaret da?

Skrevet

Spør du folk hvordan de har det uten egentlig å være interessert i svaret da?

Nei.

Jeg spør bare de jeg bryr meg om,...og istedet for å si "åh, hvorfor det?" når folk sier det ikke har det bra, så sier jeg istedet "åh, det var leit, bla bla" før samtalen ruller over på et annet tema. :wink:

Skrevet

Nei.

Jeg spør bare de jeg bryr meg om,...og istedet for å si "åh, hvorfor det?" når folk sier det ikke har det bra, så sier jeg istedet "åh, det var leit, bla bla" før samtalen ruller over på et annet tema. :wink:

Jøss, så rart! Jeg spør alltid for å få høre litt om hva som skjer i livet til mennesker (spesielt de jeg ser sjelden, de andre vet jeg jo hvordan har det), og setter pris på at de svarer litt utfyllende enten de har influensa, har blitt bestemor, har fått ny jobb eller skal skilles.

Gjest kenneth
Skrevet
Jeg har inntrykk av at de fleste sier ja, uansett om de ikke har det så bra. Jeg skjønner ikke poenget med å spørre om man liksom må si"joda bare bra". Jeg synes vi bør bli flinkere til å være ærlige her og svare nei om vi ikke har det bra.... Det er jo ingen skam å ikke ha det så bra en dag  :o

Sånn jeg ser det, er "går det bra?" en menings- og innholdsløs standardfrase som gjerne kunne fordampe.

Greit nok, det er sikkert noen av de som bruker den som faktisk er interessert i om det går bra. MEN, dette er i utgangspunktet en standardfrase som primært brukes som en "ikke har jeg nok kreativitet til å finne på noe annet å si, og noe må jeg visst si"-løsning.

Forsøkte å omvende min tidligere samboer, uten hell. Jeg repliserte "med hva da?" hver gang, bare for å understreke mitt poeng. (Forøvrig ble hun lettere fornærmet når jeg sa at dette var svada og folk flest ikke var så opptatt av hvorvidt man hadde det bra).

Ikke blir jeg skuffet heller, om jeg møter en kompis og det første vedkommende spør om, faktisk ikke er relatert til min velferd. (Så selvopptatt er jeg ikke).

Jeg tror språket vårt hadde vært mer livat og spennende hvis vi hadde kvittet oss med noen åpnings- og avslutningsreplikker ala dette.

(Hva med "Da snakkes vi"? Ja??? Med mindre man hater hverandre, blir stum eller dør, så er vel sannsynligheten stor for nettopp det?)

Nei til kjedelige floskler i språket. Ja til selvstendig tenkning og kreativitet :-)

Skrevet
Jøss, så rart! Jeg spør alltid for å få høre litt om hva som skjer i livet til mennesker

Til det stiller jeg andre spørsmål ;)

Skrevet

Er dagen dårlig, sier jeg "Ikke for å klage, MEN..." hvis noen spør så kan jeg gnåle så mye jeg vil høhø

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg svarer så å si alltid ærlig på det spørsmålet. Spør folk, får de tåle å høre hva jeg ikke er fornøyd med om dagen.

Stort sett har jeg det veldig bra - så jeg gir det samme, kjedelige svaret. Ærlig, da!

Gjest GreenSky
Skrevet

Jepp. Stort sett. Men det er visse ting jeg ikke sier for å ikke plage/urovekke andre.

Skrevet

Enig.

Foretrekker forøvrig heller å spørre "hva driver du med for tiden?" når jeg snakker med folk jeg ikke kjenner så godt. Venner spør jeg om de har det bra - og forventer et ærlig svar på det.

Skrevet

Det kommer helt an på hvem som spør. Er det en i heisen i blokka vår eller en av studentene på kullet som jeg ikke kjenner spesielt godt ser jeg ingen grunn til å utbrodere om jeg har et problem (jeg synes selv det er rart når nærmest ukjente legger ut om alle sykdommene og de personlige problemene sine, men jeg har visst en egen evne til å tiltrekke slike). Nære venner kan jeg godt si jeg har en dårlig dag til, men generelt ser jeg ikke på "hvordan har du det?" som en oppriktig invitasjon til sannheten, det er bare en frase man lirer av seg. Har jeg det ikke bra sier jeg kanskje "sånn passe", eller "det humper og går", men legger ikke ut mer om det hvis de ikke er oppriktig interessert.

Skrevet

Pleier å si "som før.." eller "som alltid..". Så om vedkommende som spør ikke kjenner meg noe særlig, vil det vel ikke si ham/henne noenting - og temaet blir droppet med en gang.

Har inntrykk av at de få som spør meg hvordan det går med meg, bare spør fordi de vil at jeg skal spørre det samme tilbake, så de kan syte og klage litt.

Og joda, normalt er jeg interessert i hvordan folk har det. Men å høre sorgfulle historier om den-store-kjærligheten-som-ikke-vil-ha-deg et par ganger i uka i flere år blir litt for mye..

Skrevet

Hvis noen spør meg "how are you" i USA, så svarer jeg alltid "fine". Det fordi dette uttrykket faktisk betyr "hei" på norsk og ikke krever et annet svar.

Hvis folk i Norge spør meg hvordan jeg har det, så gir jeg en kort beskrivelse av typen "flotters" eller "er litt forkjøla om dagen, men ellers greit". Med andre ord fremdeles et ganske overfladisk svar, men dog litt mer sannferdig.

Skrevet

Det kommer helt an på hvem som spør. Er det en perifer bekjent jeg treffer på gaten e.l., så legger jeg ikke ut om evt egne bekymringer, er det derimot nær familie eller nære venner så er jeg mer ærlig hvis det er noe som plager meg.

Legger i hvert fall ikke ut om sykdom og elendighet til gud og hvermann!

Gjest lilletroll
Skrevet

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...