Gå til innhold

Hvor mange ultralyder får man i svangerskapet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 16 uker på vei og skal på uke 18-kontrollen om et par uker. Jeg har en venninne som er litt kortere på vei som mente at det er den eneste ultralyden man får i svangerskapet. Stemmer dette? Jeg trodde man hadde plenty etter dette 😅

Anonymkode: 66615...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får bare den ene. Med mindre det er komplikasjoner av noe slag, da får du gjerne flere. Men ved normalt svangerskap er det altså bare en. Vil du ha flere, må du betale for det hos private klinikker.

Anonymkode: 727ec...c9c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer vel litt fra sted til sted. Jeg bor på et lite sted, der 1 av legene ved legesenteret følger opp alle gravide uansett hvem de egentlig har som fastlege. Han har et litt eldre ultralydustyr på kontoret sitt, og bruker det ved alle kontroller. Så sender han evt den gravide videre til lokalsykehusets fødeavdeling/gyn.pol. hvis han er det minste usikker på hva han ser. Der er det et samarbeid og lav terskel for å få ekstra ultralyd, og det føles trygt.

Så  nasjonal norm tilsier vel nå kun en ultralyd ordinært, og ekstra hvis noe dukker opp/ved fødsel for å se hvordan barnet ligger. Likevel kan det altså være lokale variasjoner som gir mer enn normen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 10 pga tidligere SA. Hadde ultralyd første gang 5 uker på vei, siste 3 dager før fødsel.

Anonymkode: 23d99...a2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er frisk og alt er normalt får man som regel bare 1 :) du kan ta så mange du vil privat, koster 1000kr ca. 

Er noe i veien enten med deg eller barnet og de vil følge med på noe - får du selvsagt flere.

Anonymkode: c0e55...47e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 4 stk frem til oul, og har hatt 2 stk etter oul, er i uke 25 nå, og får hver 3.uke nå.. Dette er pga kronisk sykdom jeg har, men som ikke har noe med svangerskap å gjøre. Sier vel litt hvor lite som skal til for å få ekstra oppfølging. :) jeg hadde definitivt bestilt meg flere private etter oul hvis jeg ikke hadde hatt dette, da det er greit å se at fosteret vokser som det skal osv. :) 

Anonymkode: beb0b...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det normale er en, som er mellom uke 17 og 19. Mistenker man noe feil eller har smerte ol så får man selvfølgelig flere. Har man et risikosvangerskap (mange årsaker til det) så får man som regel en del ul spredd gjennom hele svangerskapet. 

Men man står fritt til å ta privat ul.

Anonymkode: 8c44a...f11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Jeg er 16 uker på vei og skal på uke 18-kontrollen om et par uker. Jeg har en venninne som er litt kortere på vei som mente at det er den eneste ultralyden man får i svangerskapet. Stemmer dette? Jeg trodde man hadde plenty etter dette 😅

Anonymkode: 66615...f76

Det er den eneste ordinære ja. Men om man har plager eller er usikker på lite liv og slikt så får man flere. Hvis det viser seg at man har foreliggende morkake får man en ekstra

Anonymkode: f66af...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange....Sikkert 15-20 stk. Først og fremst pga en tilstand som må følges nøye opp frem mot fødselen.Jeg tok NIPT-test i uke 7,og TUL et par ganger på sykehuset her hjemme.Dessuten har fastlegen min UL- apperat på kontoret og bruker det ved hver kontroll.Har også tatt UL privat på Volvat et par ganger og 3D UL på en annen klinikk i tillegg til det.

Anonymkode: 0d49e...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en jeg bestilte selv i uke 12. Så den i uke 19. Så var jeg på føden pga smerter i uke 29 og fikk en ekstra sjekk. Samt 3D ultralyd i uke 27. 

Anonymkode: f66af...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Porsgrunn og Skien vet jeg det er normalt med den vanlige rundt uke 18, også en vekstkontroll rundt uke 30. Legen sa hvertfall til meg at dette var noe de nylig har begynt å gjøre som fast rutine ved alle svangerskap i Grenland 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kun den ordinære i uke 17-19, med mindre det er noe spesielt. Jeg får en ekstra i uke 32 grunnet høy BMI.

Anonymkode: 92c02...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig, men hvorfor trodde du det var masse kontroller? 

Anonymkode: 82b54...212

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får kun den ordinære i uke 17-19, med mindre det er noe spesielt. Jeg får en ekstra i uke 32 grunnet høy BMI.

Hvor høy bmi har du? Jeg har og høy bmi men har ikke fått tilbud om noe ekstra oppfølging :(

Anonymkode: e4037...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga høyrisikosvangerskap og mistet flere ganger, var jeg på ul hver uke fra 6.måned. 

Muligens før, litt usikker. I tillegg måtte jeg sjekke blodtrykket hver 3.dag på sykehuset. 

Anonymkode: 9b8e1...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et normalt svangerskap uten komplikasjoner får du en ultralyd. Dersom du har komplikasjoner eller er i andre risikogrupper får du fler ut fra hva som trengs. 

Anonymkode: 5b199...d3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det normale er som nevnt tidligere 1 ultralyd for å fastsette termin.

Men mange går til lege som har ultralyd på kontoret og får da ul oftere. Med mine to eldste gikk jeg til en lege som brukte ultralyd for å telle hjerteslagene. Så de fikk jeg sett på hver kontroll, men han sjekket jo aldri noe annet.

Har med alle 5 betalt for tidlig ultralyd rundt uke 6-7 og uke 12-13 for å roe nervene mine. 

Med siste gikk jeg på det meste en gang i uken pga risikosvangerskap. 

Anonymkode: b8920...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy bmi har du? Jeg har og høy bmi men har ikke fått tilbud om noe ekstra oppfølging :(

30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

30. 

Takk for svar😊

Hadde bmi på 33 før graviditet og har ikke fått tilbud om noe ekstra. Er redd for å få en stor unge, så dette skal jeg ta opp med jordmor..

Beklager avsporingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar😊

Hadde bmi på 33 før graviditet og har ikke fått tilbud om noe ekstra. Er redd for å få en stor unge, så dette skal jeg ta opp med jordmor..

Beklager avsporingen. 

Så rart. Jordmor som tok ultralyd sa vi fikk ekstra ultralyd nettop på grunn av det du sier at man er redd for stor unge med høy BMI. Jeg er redd for det motsatte da jeg har hyperemesis, kun gått ned i vekt og termin  ble flyttet fra 15 til 25 april og vi hadde til og med tidlig ultralyd. Da jeg var på samtale på sykehuset om fødselen spurte jordmor om jeg hadde fått ekstra ultralyd i forbindelse med at termindatoene sprikte så mye så sa jeg at ikke på grunn av det, men på grunn av min BMI har vi fått det. Hun kunne ikke forstå det og jeg har heller ikke funnet noen retningslinjer som bekrefter at bmi over 30 gir rett til ekstra ultralyd. Eneste ekstra er at vi må ta langtidsblodsukkeret før uke 12, så jeg vet faktisk ikke hva som er riktig, men regnet med hun var mest stø på retningslinjene hun som tok ordinær ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...