Gå til innhold

Hvor mange respondenter på spørreskjema? Bacheloroppgave!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive bacheloroppgave om motivasjon på videregående skole. Lurer i den forbindelse på hvor mange respondenter jeg bør ha med i spørreundersøkelsen? Har spurt litt rundt men får ikke noe konkret svar, og er selv helt blank på dette området. Erfaringer? :)

Anonymkode: cd626...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke veilederen din gi deg ett minimumstall?

Anonymkode: 715e6...d74

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veldig stødig innenfor dette feltet, mennjeg vil tro det er umulig å gi noe råd med så lite informasjon. Går utifra at hvilken metode du tenker å bruke er et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver spørreskjema, antar hun mener noe ala questback, dvs på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke veilederen din gi deg ett minimumstall?

Vi har ikke fått tildelt veiledere enda og han jeg regner med å få som veileder kunne ikke gi meg et ordentlig svar :/ 

1 minutt siden, Menchit skrev:

Jeg er ikke veldig stødig innenfor dette feltet, mennjeg vil tro det er umulig å gi noe råd med så lite informasjon. Går utifra at hvilken metode du tenker å bruke er et minimum.

Nja, egentlig er jeg bare ute etter omtrent antall, må jeg ha over 100 besvarelser eller er det nok med 60? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun skriver spørreskjema, antar hun mener noe ala questback, dvs på nett.

Faktisk tenkte jeg å gjøre det på den gammeldagse metoden, printe ut spørreskjema og dele ut i timen (i praksis). På den måten får jeg mulighet til å få mange besvarelser på kort tid :) Lurte egentlig bare hvor mange klasser a 30 elever jeg må innom for å få nok besvarelser?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke fått tildelt veiledere enda og han jeg regner med å få som veileder kunne ikke gi meg et ordentlig svar :/ 

Nja, egentlig er jeg bare ute etter omtrent antall, må jeg ha over 100 besvarelser eller er det nok med 60? :)

Men det har vel noe å si om du velger kvalitativ eller kvantitativ metode?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få så mange du kan, gjerne elever som ikke går på samme skole og. Feks. 1 vgs klasse i Nydalen, elvebakken osv. Da ser man kanskje mer utbredt og variert svar, ettersom spørreundersøkelsen gir et bredere bilde og kvalitet. 

Anonymkode: 4db11...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du mener spørreundersøkelse, så antar jeg tenker på det kvantitative metoden? Det er ihvertfall lurt å få en del svar, fordi det er vanskelig å behandle, analysere og konkludere svaret på oppgaven din hvis du har bare feks. 10 elever som svarer. I de svarene du får burde det også være elever som representerer forskjellige vgs skoler og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har flere respondenter enn 20-25 anbefales det å benytte kvantitativt spørreskjema. Likevel vil et respondentantall på bla 60 ofte bli for lite til å få et signifikansnivå som er lavt nok til å kunne slutte en sammenheng. 

Skal du bruke et ordentlig analyseprogram slik at du kan få opp signifikanse og korrelasjon? Det er jo egentlig litt vesentlig for å kunne se nivået på samvariasjonene osv.

Anonymkode: efbe0...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du se på korrekasjoner bør du ha så mange du kan få til. Jo flere du har, jo sikrere blir svaret.

Jeg vil anbefale at du spør elever fra minst tre helt forskjellige klasser, da klassemiljø også spiller inn.

Anonymkode: 19a1b...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du om elevene svarer oppriktig? 

Lite motiverte elever vil jo heller ikke være spesielt motivert til å svare på spørreundersøkelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk tenkte jeg å gjøre det på den gammeldagse metoden, printe ut spørreskjema og dele ut i timen (i praksis). På den måten får jeg mulighet til å få mange besvarelser på kort tid :) Lurte egentlig bare hvor mange klasser a 30 elever jeg må innom for å få nok besvarelser?:)

Prøv å få gjort undersøkelsen digitalt hvis du kan, ellers kommer du til å bruke myyyyye tid på å punche data...

Du bør snakke med veileder om hvor mange respondenter du bør ha. Det kommer an på hvilke analyser du skal gjøre også. 

Anonymkode: 3005b...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.1.2018 den 12.57, Menchit skrev:

Men det har vel noe å si om du velger kvalitativ eller kvantitativ metode?

Hvis man skal bruke spørreundersøkelse for å innhente data er det ikke snakk om kvalitativ metode. Og for å svare på spørsmålet ditt TS; jo flere jo bedre. Hvis du deler ut spørreskjemaet til en klasse på 30 elever vil du jo bare få en statistikk på denne klassen. Feilmarginen vil også bli større med få respondenter. Merkelig hvis ikke veilederen din kan svare deg på dette. Har dere kurs i forskningsmetode? Isåfall kan du spørre foreleseren! Har du få respondenter kan du og reflektere over dette i metodekapitlet ditt (validitet, reliabilitet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal ha spørreskjema blir det da et kvantitativt studie og det høres ut som et prevalensstudie. Gå inn på FHI og se på kvalitetsvurdering av forskningsartikler på prevalensstudie. Der står det hva som er bra i forhold til den typen studie. Jeg ville hatt kanskje 30-40 respondenter, men det er viktig at du passer på hvor mange som får spørreskjema utdelt og hvor mange som svarer, hvor mange er jenter og hvor mange er gutter. 

Bruk SPSS for dataanalyse for eksempel. 

Anonymkode: f9767...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...