AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #1 Skrevet 14. januar 2018 Jeg driver med undervisning som er momsfritt. Nå skal jeg holde et kurs i oslo og skal bokføre reiseregningen. Kan jeg da bare føre reisens totalkostnad (inkl. 12% MVA) på utgifter da? Jeg har også kjøpt en PC til 6000kr. Føres dette bare som en kostnad totalsum eller må jeg føre pris uten MVA, så MVA under.... og levere MVA oppgave for perioden? Det går jo ikke siden foretaket er momsfritt... Min mann har eget foretak (snekker) og bruker å levere inn et ark til regnskapsføreren sin der det står inngående og utgående MVA i perioden. Altså MVA som følge av materialkostnader og utførelse av arbeid minus MVA på hans innkjøp, f.eks. utstyr. Men siden jeg ikke er momspliktig i utførelsen av undervisning vil jeg jo heller ikke kunne trekke av noe MVA på kjøp og lignende? Anonymkode: a344d...d5c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #2 Skrevet 14. januar 2018 Var trøtt når jeg skrev... mente ikke om jeg må betale MVA ved kjøp, mente heller om jeg må levere MVA-oppgave på kjøp, men det må jeg vel ikke, ettersom foretaket er momsfritt.... for da vil jeg jo ikke ha utgående og inngående MVA, jeg vil jo da bare ha inngående MVA ved kjøp. Anonymkode: a344d...d5c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #3 Skrevet 14. januar 2018 Altså hvis jeg f.eks kjøper en flybillett til 1000. Kan jeg da føre det som kostnad sum 1000 eller må jeg føre sum 880kr, MVA 120kr? Anonymkode: a344d...d5c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #4 Skrevet 14. januar 2018 Du må bokføre hele summen, mva`n du har lagt ut vil du da få tilbakebetalt. Anonymkode: f2490...392
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #5 Skrevet 14. januar 2018 Men er det ikke slik at man skal ta MVA innkrevd av mitt firma på vegne av staten og trekke fra MVA kostnader jeg har hatt i perioden? Og hvis jeg har et momsfritt firma, har jeg da krav på tilbakebetaling av moms jeg har betalt for? Altså da blir staten skyldig meg momspenger.... Anonymkode: a344d...d5c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #6 Skrevet 14. januar 2018 Mine tjenester er momsfritt.... jeg krever inn 0kr i moms på statens vegne... hvis jeg kjøper en flybillett til 1000kr, hvor moms utgjør 120kr, skal jeg levere inn MVA- oppgave for kvartalet og skrive; Inngående moms 0kr, utgående moms 120kr, så vil jeg få 120kr hos staten? Anonymkode: a344d...d5c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #7 Skrevet 14. januar 2018 Sjekk med regnskapsføreren din, eventuelt skaff deg ekstern økonomirådgivning fra profesjonelle. Riktig regnskaps- og momsførsel er noe staten tar veldig alvorlig, og straffer hardt om det blir gjort feil. Du kommer ikke langt med "men de sa det på Kvinneguiden...", hvis de finner noe å utsette på det. Anonymkode: a9c85...373 1
Horten Market Skrevet 14. januar 2018 #8 Skrevet 14. januar 2018 (endret) Dette kan du lese om på Fakturaskolen. Virksomheter som er unntatt fra mva, får heller ikke fradrag for sine mva-belagte utgifter. Hele beløpet inkludert mva blir din utgift som skal føres i regnskapet. Dette i motsetning til virksomheter som er fritatt for mva. Disse får tilbake mva de har betalt på sine utgifter, som fremgår av mva-oppgaven. Endret 14. januar 2018 av Horten Market
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #9 Skrevet 14. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine tjenester er momsfritt.... jeg krever inn 0kr i moms på statens vegne... hvis jeg kjøper en flybillett til 1000kr, hvor moms utgjør 120kr, skal jeg levere inn MVA- oppgave for kvartalet og skrive; Inngående moms 0kr, utgående moms 120kr, så vil jeg få 120kr hos staten? Anonymkode: a344d...d5c Nei. Du får ikke noe tilbake fra staten. Du skal heller ikke levere mvaoppgave så lenge du ikke er momspliktig. Du skal oppføre hele beløpet som din utgift. Anonymkode: 7d7fd...eab 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #10 Skrevet 14. januar 2018 30 minutter siden, Horten Market skrev: Dette kan du lese om på Fakturaskolen. Virksomheter som er unntatt fra mva, får heller ikke fradrag for sine mva-belagte utgifter. Hele beløpet inkludert mva blir din utgift som skal føres i regnskapet. Dette i motsetning til virksomheter som er fritatt for mva. Disse får tilbake mva de har betalt på sine utgifter, som fremgår av mva-oppgaven. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Du får ikke noe tilbake fra staten. Du skal heller ikke levere mvaoppgave så lenge du ikke er momspliktig. Du skal oppføre hele beløpet som din utgift. Anonymkode: 7d7fd...eab Dette. Du trenger ikke bry deg med mva beløpet i det hele tatt. Anonymkode: e0cfe...fcb
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #11 Skrevet 14. januar 2018 En del av svarene du får blander firmaer som ikke er mva-reg. når de ikke har fakturert over mva grensen, og firmaer som ikke fakturerer mva da de selger produkter eller tjenester som er mva-fritt. Førstnevnte får ikke godskrevet mva på innkjøp, sistnevnte gjør det. Utifra det du skriver virker du å være i sistnevnte gruppe, og vil få tilbake mva. Snakk med regnskapsføreren din, han har full oversikt over din situasjon, hvilket aldri fremkommer her. Det er veldig risky å ta regnskapstips fra folk på KG som ikke kjenner din situasjon, og som du ikke aner kompetansen til. Også, dere må skaff dere et online regnskapsystem. Dere kan ikke drive å føre manuelle ‘ark’ med regnskapet. Hør med regnskapsfører hvilket system han anbefaler for deg. Det behøver ikke koste mange kronene i mnd, og det vil gjøre set mye lettere for deg å vire at du fører ting rett, og vil gi deg mye bedre kontroll og oversikt. Og ikke minst er det mindre jobb og sparer deh tid. Anonymkode: e3285...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #12 Skrevet 14. januar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: En del av svarene du får blander firmaer som ikke er mva-reg. når de ikke har fakturert over mva grensen, og firmaer som ikke fakturerer mva da de selger produkter eller tjenester som er mva-fritt. Førstnevnte får ikke godskrevet mva på innkjøp, sistnevnte gjør det. Utifra det du skriver virker du å være i sistnevnte gruppe, og vil få tilbake mva. Snakk med regnskapsføreren din, han har full oversikt over din situasjon, hvilket aldri fremkommer her. Det er veldig risky å ta regnskapstips fra folk på KG som ikke kjenner din situasjon, og som du ikke aner kompetansen til. Også, dere må skaff dere et online regnskapsystem. Dere kan ikke drive å føre manuelle ‘ark’ med regnskapet. Hør med regnskapsfører hvilket system han anbefaler for deg. Det behøver ikke koste mange kronene i mnd, og det vil gjøre set mye lettere for deg å vire at du fører ting rett, og vil gi deg mye bedre kontroll og oversikt. Og ikke minst er det mindre jobb og sparer deh tid. Anonymkode: e3285...dcc Undervisningstjenester er unntatt fra mva, og man er dermed ikke mva registrert og skal heller ikke bli det. Mva er ikke en faktor her. Til din info: det er forskjell på mva-fritt (fritatt for mva) og unntatt for mva. Anonymkode: e0cfe...fcb
pressplay Skrevet 14. januar 2018 #13 Skrevet 14. januar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: En del av svarene du får blander firmaer som ikke er mva-reg. når de ikke har fakturert over mva grensen, og firmaer som ikke fakturerer mva da de selger produkter eller tjenester som er mva-fritt. Førstnevnte får ikke godskrevet mva på innkjøp, sistnevnte gjør det. Utifra det du skriver virker du å være i sistnevnte gruppe, og vil få tilbake mva. Snakk med regnskapsføreren din, han har full oversikt over din situasjon, hvilket aldri fremkommer her. Det er veldig risky å ta regnskapstips fra folk på KG som ikke kjenner din situasjon, og som du ikke aner kompetansen til. Også, dere må skaff dere et online regnskapsystem. Dere kan ikke drive å føre manuelle ‘ark’ med regnskapet. Hør med regnskapsfører hvilket system han anbefaler for deg. Det behøver ikke koste mange kronene i mnd, og det vil gjøre set mye lettere for deg å vire at du fører ting rett, og vil gi deg mye bedre kontroll og oversikt. Og ikke minst er det mindre jobb og sparer deh tid. Anonymkode: e3285...dcc Dette er feil. Hun er unntatt fra MVA og krever derfor ikke inn mva på vegne av staten. Hun har derfor ikke rett til å få motregnet mva hun selv betaler ved kjøp. For at man skal havne i mva registeret må man omsette for mer enn 50.000 kr i mva PLIKTIG omsetning. Dvs. at hvis hun omsetter sine tjenester som i hennes tilfellet er fritatt for mva for f.eks 1.000.000 kr så er hun fortsatt ikke mva pliktig. 2
Husholdning1 Skrevet 14. januar 2018 #14 Skrevet 14. januar 2018 http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/avgifter/merverdiavgift/slik-fungerer-mva/fritak-og-unntak-fra-merverdiavgift/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå