Gå til innhold

Hvorfor verver man seg til fremmedlegionen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter de siste to ukenes hendelser her som jeg bor har jeg begynt å tenke på hva som får noen til å bli yrkessoldat.
Selv er jeg kvinne, og hvis jeg var ung nok til å komme innenfor verneplikten hadde jeg selvsagt nektet. Dette fordi jeg  har ikke sjans å blindt gjøre som andre sier, slåss for ting jeg ikke tror på eller drepe mennesker fordi noen andre har bestemt at de skal dø. Jeg hadde kommet til å sitte i kakebu hele tiden. Når man blir soldat så legger man igrunn ifra seg fri vilje, man blir et redskap på en måte, en maskin for andre. Og særlig i fremmedlegionen virker det som man skal bli drillet til å kunne gjøre absolutt hva som helst for de høye herrer.

Hva i h. er tiltrekningen med dette? Jeg skjønner det ikke, er det noen som kan forklare meg det?

Anonymkode: 67123...ddd

• Liker 6
Skrevet

Trangen til å forsvare folket og landet mitt var det som fikk meg til å ta førstegangstjeneste i hæren. 

• Liker 3
Skrevet

Spenning som gjør en nysgjerrig kanskje? 

Anonymkode: ab73d...a0e

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Peonjenta said:

Trangen til å forsvare folket og landet mitt var det som fikk meg til å ta førstegangstjeneste i hæren. 

Fremmedlegionen er noe langt annet enn førstegangstjeneste i hæren. Den tiltrekker seg leiemordere og andre med behov for å drepe.

Anonymkode: 5991a...8c7

• Liker 20
Skrevet

I likestillingens navn skal kvinner krigere like mye som menn i en eventuell krig. 50% av soldatene skal være kvinner. 

Anonymkode: a9bee...bcc

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Peonjenta skrev:

Men de som verver seg til fremmedlegionen er jo villige til å «kjempe» hvor som helst på hvem som helst sin side mot hvilken «fiende» som helst for en hvilken som helst sak under et fremmed flagg. Det blir virkelig noe helt annet. 

Anonymkode: c1fa4...ada

• Liker 12
Skrevet

Brorskap. Den tilliten kommandosoldater har til sine brødre eksisterer ikke ellers i samfunnet. 

Før var det fattigfolk som søkte til fremmedlegionen for å brødfø familiene sine, i dag er det mest kriminelle, som ikke har sjans ellers i samfunnet (pga rulleblad); eller flyktninger som ønsker fransk statsborgerskap. De få som overlever rekrutten, er ofte outsidere i samfunnet, som føler seg hjemme i brorskapet. Boken ` min bror` har mange skildringer fra bl.a. Skaninavere og europere som har vervet deg. Anbefales!

https://www.energica.no/_min-bror-elisabeth-nord-9788251623933

Anonymkode: 45fe9...c16

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Brorskap. Den tilliten kommandosoldater har til sine brødre eksisterer ikke ellers i samfunnet. 

Før var det fattigfolk som søkte til fremmedlegionen for å brødfø familiene sine, i dag er det mest kriminelle, som ikke har sjans ellers i samfunnet (pga rulleblad); eller flyktninger som ønsker fransk statsborgerskap. De få som overlever rekrutten, er ofte outsidere i samfunnet, som føler seg hjemme i brorskapet. Boken ` min bror` har mange skildringer fra bl.a. Skaninavere og europere som har vervet seg. Anbefales!

Skrevet

Mange grunner; noen er på flukt fra loven (eller så var det før, i legionen fikk du ny identitet osv), noen søker eventyr og spenning, noen penger...

• Liker 2
Skrevet

Det er like mange grunner sim det er legionærer. Det er et fåtall som er kriminelle, og svært mange blir luket ut, eller funnet uegnet.

En ofte fremtredende fellesnevner er at fremmedlegionen gir deg en ny start. Om du overlever fem års tjeneste får du fransk statsborgerskap, og du kan velge om du vil beholde din gamle identitet, eller få en ny. Femten års tjeneste gir deg full pensjon for resten av livet.

Det mennesket som går inn i legionen, kommer aldri ut igjen. Legionen forandrer deg for alltid. For noen er dette sterkt ønskelig.

Anonymkode: d5790...e61

• Liker 2
Skrevet

Etter fem års tjeneste får du fransk oppholdstillatelse og ny identitet, dersom du ønsker. Tradisjonelt har dette gjort at en del småkriminelle med dårlige livsutsikter fra øst-europa har vervet seg. Fremmedlegionen aksepterer per nå ikke mennesker med grov kriminalitet på rullebladet, men tidligere var de ikke så nøye på den biten. Lønna ellers er heller ikke så ille.

Så er det en ganske myteomspunnet organisasjon og det er en del som verver seg for å oppleve spenning. Personlig ser jeg ikke sjarmen med å sitte i en sandblåst del af Afghanistan eller langs Elfenbenskysten, men det er enkelte som synes dette er storveis.

Treningen er hard og krevende og all kommunikasjon foregår på fransk, uavhengig om du forstår dette eller ikke. Dersom du ikke forstår kommer de til å rope og gestikulere helt til du gjør det du blir bedt om. Gjør du feil så får du refs. Dette har vist seg å være en ganske god måte å få folk til å lære seg språket fort. Dog er det en del som ikke takler presset og derfor desserterer eller tar sitt eget liv under treningen.

Denne følelsen av å være "hardcore" appelerer tydeligvis også til en del.

Anonymkode: b70ae...c16

Skrevet

Det blir jo litt som å reise på ferie til utlandet med trening som en del av opplegget.

Anonymkode: 6e96a...f7e

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo litt som å reise på ferie til utlandet med trening som en del av opplegget.

Anonymkode: 6e96a...f7e

Øh...nei?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Øh...nei?

Mange fine destinasjoner, eks. "Støvete ørken", "klam jungel" og "bedriten nedbombet by". Når du er der får du tilbud og fallskjermhoppin, dykking, lange vandreturer, kamelridning og jeep-safari. Du får også bli kjent med innbyggerne i disse stedene på en helt spesiell måte. Alt dette mens du henger med lokalkjente som vet hvor de beste barene og bordellene ligger. Er egentlig pussig at apollo ikke har begynt å tilby disse turene.

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange fine destinasjoner, eks. "Støvete ørken", "klam jungel" og "bedriten nedbombet by". Når du er der får du tilbud og fallskjermhoppin, dykking, lange vandreturer, kamelridning og jeep-safari. Du får også bli kjent med innbyggerne i disse stedene på en helt spesiell måte. Alt dette mens du henger med lokalkjente som vet hvor de beste barene og bordellene ligger. Er egentlig pussig at apollo ikke har begynt å tilby disse turene.

😄

Anonymkode: cc449...540

Annonse
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:ler: 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fremmedlegionen er noe langt annet enn førstegangstjeneste i hæren. Den tiltrekker seg leiemordere og andre med behov for å drepe.

Anonymkode: 5991a...8c7

For meg blir det som å si:

- Alle prostituerte selger seg fordi de ikke kan tenke seg annet enn å kjenne den sure - ukjente kuken i munnviken, fra morgen til kveld. 

Jeg tror nok det er flere årsaker til at folk går inn i fremmedlegionen, eventyrlyst er en årsak, økonomi er en annen, mangelen på utdannelse/arbeid m.m.. I tillegg finnes det helt titalls andre grunner, uten at jeg kjenner til det. 

Anonymkode: eb118...4e0

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Før var det fattigfolk som søkte til fremmedlegionen for å brødfø familiene sine, i dag er det mest kriminelle, som ikke har sjans ellers i samfunnet (pga rulleblad); eller flyktninger som ønsker fransk statsborgerskap. De få som overlever rekrutten, er ofte outsidere i samfunnet, som føler seg hjemme i brorskapet. Boken ` min bror` har mange skildringer fra bl.a. Skaninavere og europere som har vervet deg. Anbefales!

Takk, interessant bok. Jeg skjønner det når man ikke ser noen andre muligheter, og det behovet for å høre til skjønner jeg også. TS

Anonymkode: 67123...ddd

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fun-fact: Fremmedlegionen tiltrekker seg tydeligvis menn som var unge i Brumunddal på -90-tallet. Forfatteren av den boka det lenkes til kommer nemlig også derfra.

Anonymkode: 394ee...c1e

• Liker 3
Skrevet

Temmelig mange som tydeligvis har null peiling på hva de egentlig skriver om her...

Dersom man har kriminelt rulleblad som risikerer man faktisk å bli luket ut, iallefall hvis det er snakk om veldig alvorlige saker. Fremmedlegionen sjekker faktisk opp mot for eksempel Interpol, dersom noen er ettersøkt for drap... 

Anonymkode: 7ecf4...3cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...