Gå til innhold

Hva kler du på baby når den ligger i varm vognpose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en varm voksi vognpose og lurer på om det er nok å ha på ull innerst og en strikkedress for eksempel utenpå der igjen? Eller må baby ha på tykk bobledress eller lignende oppi posen når det er ganske kaldt ute?

Anonymkode: 6872d...cd8

Skrevet

Når det er skikkelig kaldt så tenk på hva du ville hatt på deg på telttur. 

Jeg tok på min baby 2 lag tjukke sokker og noen ganger varmeflaske i bunnen. Og 2 lag ull i tillegg til jakke, lue, votter og hals.

Anonymkode: 34452...a6d

Skrevet

:)Jeg kler på baby ull innerst, ull strikkedress utenpå og ullteppe i posen. 

Skrevet

Vi bruker bare body og stilongs, og hettelue som varmer i halsen når det er varmere enn  ca -5°. Er det kaldere tar vi på ullsokker og genser eller strikkedress/ullfleecedress.

Anonymkode: c1ea8...42b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det er skikkelig kaldt så tenk på hva du ville hatt på deg på telttur. 

Jeg tok på min baby 2 lag tjukke sokker og noen ganger varmeflaske i bunnen. Og 2 lag ull i tillegg til jakke, lue, votter og hals.

Anonymkode: 34452...a6d

Hva mener du med «skikkelig kaldt»? Siden man ikke skal være ute med småttiser ved minus 15, antar jeg du tenker på minis 5-10)?).

Selv tar jeg ikke så mye på min; på det kaldeste: Et lag med tynn merinoull, og en romslig ull (nøstebarn) eller plysjdress utenpå. Sokker og noen skinn-«tøfler» med ullfor på bena, votter og lue. 

Generelt synes jeg altfor mange babyer får på for mye klær, så mye at det er fare for overoppheting. Mange foreldre kjører både mye klær og mye innpakning(poser), det blir dobbelt opp (mens det ene skal kunne erstatte det andre). Ungen blir liggende trangt, får ikke sparket el beveget seg IG det er lite luft mellom lagene (luft mellom lagene gir en varmeisolerende effekt) og ungen har det rett og slett ikke særlig komfortabelt. Ville prøvd meg frem og vært spesielt obs på ekstremitetene (hender og flyter) og hals og hode..

Anonymkode: 52b88...cd3

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en varm voksi vognpose og lurer på om det er nok å ha på ull innerst og en strikkedress for eksempel utenpå der igjen? Eller må baby ha på tykk bobledress eller lignende oppi posen når det er ganske kaldt ute?

Anonymkode: 6872d...cd8

Kler på body og stilongs i ull + ull-lue.Tar en fleecedress over hvis det er mange minusgrader. Det holder i massevis. Folk kler generelt på babyer altfor mye.  

Anonymkode: ca159...083

Skrevet

Kun tynn ullbody og ullbukse + lue og votter. Fleecedress hvis det blir kaldere enn minus 5. 

Anonymkode: 8b78f...f3c

Skrevet

Ull, strikkedress eller lignende, lue og noe varmt på beina. Når de er helt små regulerer de ikle temperaturen så bra, så man må nesten bare sjekke ungen innimellom om den er for varm/kald :)

Skrevet

Jeg hadde på mine ullbody og strømpebukse, sokker, genser/jakke i fleece og lue i ull med hals. Det holdt ned i en god vinterpose. Jeg pakket i blant et teppe rundt beina for at det skulle bli tettere rundt kroppen. Mer for kos, enn varme. 

Anonymkode: 5eeb2...79f

Skrevet

Vår baby griner voldsomt hvis hun får noe mer på seg enn det hun har på seg inne pluss lue. Hun blir rett og slett for varm Hun bruker vanligvis ullbody og ullstrømpebukse eller bomullsbody, strømpebukse og dress/ullkjole/sparkebukse Vi bor på vestlandet, så det blir vanligvis ikke kaldere enn -2.

Anonymkode: 584bf...0a4

Skrevet

Jeg tenker at en vognpose erstatter en dynedress/bobledress, som uansett er ganske upraktisk på nyfødte ser jeg for meg. Jeg venter baby nå i januar, kommer til å ha på tynn ull innerst med tykkere ull utenpå, i tillegg til lue, votter og to par ullsokker når han er i vognposen. Så får jeg kjenne etter og regulere: ta av/åpne litt klær hvis han virker varm, og supplere med ullteppe eller gå inn hvis han virker kald. :) 

Skrevet

Har på tykk ullbukse, boblejakke, votter, hals, tykke ullsokker og lue over inneklærne. Min liker å henge litt ut av vognen.

Dersom han bare skal sove tar jeg på en tykk ulldress, lue, hals, votter og ullsokker. 

Han er alltid varm i nakken og på resten av kroppen når jeg kjenner. Tenker det er litt forskjell på babyer også. 

Anonymkode: d3013...4b0

Skrevet

Strömpebukse i ull, body i ull. Ullbukse  og ulljakke. Så et ullteppe, som kan tas ut når vi går inn på kollektivtrafikk/butikk/senter etc. Enklere enn ulldress.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 1446b...e7c

Du kler på den som du ville kledd deg selv når du skal sitte stille ute. Selvsagt. 

Det sagt så ville jeg ikke gått tur vinterstid med baby om det var under -2 noen steder og absolutte ikke i det hele tatt i tettbygde strøk eller nær veier. Det har vært gjort studier på babyer og svevestøv. De er såpass grundige og viser at risikoen er såpass stor at jeg overhodet ikke forstår at foreldre fortsetter med det.

Anonymkode: e8291...872

Skrevet

To like tråder er slått sammen.

Mynona, mod.

Skrevet (endret)

Vi har easygrow nature. Når det er nærmere -10 har vi på ullbody+strømpebukse, lillelamulldress, ulltøfler, ullvotter og ullbaklava + et strikket ullteppe. Når det er nærmere -5 har vi på det samme - ullteppet. Når det er noen få plussgrader dropper vi ulldressen også, og har en tynnere lue. 

Vi bor forresten på landet på indre østlandet. 

Endret av Marimba
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...