AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #1 Skrevet 13. januar 2018 Hei. Jeg er 25 år og studerer første året noe jeg har funnet ut ikke er helt for meg likevel. Vurderer nå andre studier jeg kan søke meg til til høsten og har sett litt på barnevernspedagog og andre studier hvor jobben kan innebære å jobbe med mennesker i vanskelige situasjoner. Men hvordan kan jeg vite om jeg ville passet til en slik type jobb? Jeg er ikke den sprudlende og utadvendte typen. Ser på meg selv som en empatisk og lite dømmende person. Jeg har ikke hatt de største utfordringene og problemene i livet mitt, hatt en god og normal oppvekst, men selvsagt hatt mine problemer også men i det store og hele helt normalt. Jeg tenker at dette kan være både en styrke og svakhet. Tenker jeg helt feil her når jeg prøver å analysere meg selv på denne måten? Ønsker ikke å ende i en jobb hvor jeg gjør en vond situasjon verre for andre. Hvilke personlighetstyper passer inn i disse yrkene? Anonymkode: 5c3a2...467
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #2 Skrevet 13. januar 2018 Husk også at du må ha en knallsterk psyke. Alle menneskene med de mest forferdelige historier du kan møte og alt hatet fra utsiden. Anonymkode: 47a88...77a 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #3 Skrevet 13. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk også at du må ha en knallsterk psyke. Alle menneskene med de mest forferdelige historier du kan møte og alt hatet fra utsiden. Anonymkode: 47a88...77a Ja dette tenker jeg også på, men hvordan kan jeg vite at jeg har det? Jeg har jo aldri vært ordentlig utsatt på en måte at jeg vet at jeg ville taklet det. En ting er å lese en avisartikkel om noe forferdelig som har skjedd, noe helt annet er det jo å se det fra innsiden på den måten. Anonymkode: 5c3a2...467 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #4 Skrevet 13. januar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja dette tenker jeg også på, men hvordan kan jeg vite at jeg har det? Jeg har jo aldri vært ordentlig utsatt på en måte at jeg vet at jeg ville taklet det. En ting er å lese en avisartikkel om noe forferdelig som har skjedd, noe helt annet er det jo å se det fra innsiden på den måten. Anonymkode: 5c3a2...467 Du lærer underveis, empati må du ha, at du spør FØR utdannelse ser jeg også på som en styrke, en må være reflektert. De fleste yrker med menenskelige relasjoner involvert er tøffe, på hver sin måte. Anonymkode: 1aa80...d4e 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #5 Skrevet 13. januar 2018 Det er vanskelig å vite, du må nesten bare prøve det. I utgangspunktet synes jeg det høres ut som du kan passe til det, du virker jordnær og reflektert. Jeg tror ikke man nødvendigvis må være så sprudlende og utadvendt, så lenge du kan skape tillit og vise vennlighet. Du har ikke barn? Jeg ser for meg at et slikt yrke blir mye tøffere etter man har fått barn selv. Før vurderte jeg å jobbe med barn, men etter jeg fikk det selv så orker jeg ikke tanken på å møte mange barn som ikke har det godt. Jeg ser for meg at det for mange barnevernspedagoger er tøft å stå i det yrket etter de har fått barn. Til syvende og sist tenker jeg at interessen din for studiet/jobben bør gjelde mest, for det å fungere i yrket er noe du lærer underveis. Er du interessert nok i det så vil du finne din måte å gjøre det på. Anonymkode: ab51d...26c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #6 Skrevet 13. januar 2018 Vi barnevernspedagoger kommer i alle former og farger😊 og de vi jobber med likedan! har du engasjement, hjerte og lyst så er det mer enn nok grunnlag for å velge den utdanningen! Lykke til! Anonymkode: b2f3d...dff 1
Minlillesky Skrevet 13. januar 2018 #7 Skrevet 13. januar 2018 Har du prøvd å ta kontakt med en barnevernspedagog, og spørre om hun er interessert i en prat om dette? Det kan hjelpe å prate med en som har erfaring i det yrket du ønsker/vurderer.
Gjest catalula Skrevet 13. januar 2018 #8 Skrevet 13. januar 2018 Fartstiden for en som jobber i barnevernet er 2 år. Det er vanskelig å ta de riktige avgjørelsene, og du burde vite på forhånd om dette er noe for deg. Du er også noe fastlåst som barnevernspedagog. Hva med sosionom?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #9 Skrevet 13. januar 2018 2 minutter siden, catalula skrev: Fartstiden for en som jobber i barnevernet er 2 år. Det er vanskelig å ta de riktige avgjørelsene, og du burde vite på forhånd om dette er noe for deg. Du er også noe fastlåst som barnevernspedagog. Hva med sosionom? Ingen kan vite på forhånd, med mindre man er synsk. Anonymkode: ab51d...26c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #10 Skrevet 13. januar 2018 Som sosionom er man kanskje ikke så "låst"? men kan jobbe med bv for det. Anonymkode: 1aa80...d4e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #11 Skrevet 13. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ingen kan vite på forhånd, med mindre man er synsk. Anonymkode: ab51d...26c Nåja, det finnes personlige egenskaper som må være på plass. Anonymkode: 1aa80...d4e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #12 Skrevet 13. januar 2018 Som bv.ped har jeg jobber i psykiatrien, i bv.tjenesten, på nav og statlig barnevern/Bufetat. Så du er ikke låst til kun barnevern nei. Anonymkode: b2f3d...dff
Gjest catalula Skrevet 13. januar 2018 #13 Skrevet 13. januar 2018 Njooo.. Jeg visste godt på forhånd at jeg IKKE kunne jobbe i barnevernet, pga min trøblete oppvekst. Jeg føler meg ikke objektiv NOK i en barnevernssak. Man burde være ganske moden og trygg på seg selv for å påta seg et så stort ansvar som man har som barnevernspedagog...
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #14 Skrevet 13. januar 2018 Jeg tror den viktigste egenskapen - uansett hva slags yrke du velger som innebærer møter med mennesker i sårbare situasjoner - er empati, interesse og et genuint ønske om å hjelpe. Anonymkode: 022dc...596
Gjest catalula Skrevet 13. januar 2018 #15 Skrevet 13. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som bv.ped har jeg jobber i psykiatrien, i bv.tjenesten, på nav og statlig barnevern/Bufetat. Så du er ikke låst til kun barnevern nei. Anonymkode: b2f3d...dff Kanskje du har vært heldig? Min erfaring er at mange som har utdanning innen barnevern føler at de kan få problemer om de ikke får jobb innen barnevern. Som sosionom har du nok større muligheter. Men om du vil jobbe med barn så er jo selvfølgelig barnevern riktig vei å gå. Men om du endrer mening gjennom årene, så kan du gå flere veier med en sosionomutdanning.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #16 Skrevet 15. januar 2018 Sosionom! Siden du virker usikker, ville jeg heller valgt det. Større valgmulighet:) Anonymkode: 203ec...132
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #17 Skrevet 18. januar 2018 Hvs du er reflektert og har mye empati, passer du nok ikke i denne jobben. Du må være trangsynt, smålig og arrogant, med særdeles lite forståelse for andre. Du må dessuten ha evnen til å finne glede i å trykke andre mennesker ned. Du må ikke ha særlig sterk moral eller rettferdighetssans, her må trangen til å kunne tråkke på andre være sterkere. Jeg tror disse personlige trekkene er særdeles viktige, da det i likhet med andre arbeidsplasser er viktig at du passer inn i det sosiale miljøet blandt kollegaer. Anonymkode: d56d8...b94 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå