Gå til innhold

Burde alle filmer og tv serier som viser vold mot kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bli destruert slik at man ikke glorifiserer vold mot kvinner ? 

Anonymkode: cc067...c56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør vel også alle filmer som viser vold mot menn behandles på samme måte?

Skrevet
10 timer siden, stan skrev:

Da bør vel også alle filmer som viser vold mot menn behandles på samme måte?

Vold mot menn er framstilt som underholdning slik vold mot kvinner er.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vold mot menn er framstilt som underholdning slik vold mot kvinner er.

Nettopp. Så hvorfor skal det ene kjønnet favoriseres? Enten så er det galt, eller så er det greit. Uansett kjønn!

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, stan skrev:

Nettopp. Så hvorfor skal det ene kjønnet favoriseres? Enten så er det galt, eller så er det greit. Uansett kjønn!

Vold mot menn er IKKE framstilt som underholdning slik vold mot kvinner er.

Skrevet

Jeg syntes i det minste at filmer med slikt innhold bør ha en trigger-warning, for mennesker med traumer kan innhold på film være utløsende triggere og traume flashbacks er like jævlig som når man opplevde det som skapte traumene.
Hilsen en som fikk traume trigger av 50 shades of grey når den gikk på NRK, visste ikke at det var den filmen, for bare switchet til den kanalen etter den hadde begynt, og fikk en helt forjævlig kveld og dager i etterkant etter bare å se 15 minutter. Holdt på å ringe akuttpsykiatrisk. Jeg er nok ikke den eneste med slike traumer og jeg syntes filmene bør være markert med en tekst eller symbol i øverst av bildet under hele filmen som advarer mot traumetriggere.

Anonymkode: e091b...76f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vold mot menn er IKKE framstilt som underholdning slik vold mot kvinner er.

Hvis vi klarer å komme på én film hvor det drepes eller utøves vold mot en mann, så faller påstanden din. 

Bare i dag har jeg sett flere menn bli drept på film uten å lete etter det, og det var ikke spesielt voldelige filmer. 

Vold og drap er underholdning. Det er et faktum. Om det er bra eller ikke, vet jeg ikke. 

Men filmer skal (?) vise eller avspeile virkeligheten. Vi mennesker er voldelige og vil ikke slutte med det bare fordi vi forbyr noen filmer. 

Det bedre å fokusere på volden selv. At vold ikke er en akseptabel løsning på problemer. Om holdningene til vold endres vil behovet for voldelige filmer bli mindre. 

Skrevet (endret)

Synes vel det er motsatt. Vold mot kvinner i film problematiseres eller fordømmes i mye større grad enn vold mot menn.

Endret av Mxyzptlk
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Men man må jo gjerne oppfordre regissører til generelt å lage bedre filmer. Voldsforherligelse er det kjedeligeste og mest unødvendige jeg vet. Det samme med krim: altfor ofte en eller annen pen, naken, dau og blodig kvinne. Det er vel det man kaller perverst.

Skrevet
På 13.1.2018 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Bli destruert slik at man ikke glorifiserer vold mot kvinner ? 

Nei.
Hvis man skal begynne å destruere, sensurere og fjerne alt som er ubehagelig i underholdning blir vanlig folk bare mer og mer lettkrenkelige og fintfølende. Det blir veldig vanskelig å vite akkurat hvor grensene skal gå, da det alltid vil finnes noen som trigges eller krenkes av ett eller annet. Å fjerne det som er ubehagelig vil heller ikke ha noen særlig virkning på antall tilfeller av vold og forbrytelser, da forstyrrede og ustabile folk vil finnes og utvikles uansett hvor korrekt og snill underholdning vi har.

Skrevet

Vold mot kvinner er i veldig liten grad glorifisert i film/TV. Selv i de groveste voldsfilmene framstilles det oftest som noe ekkelt og lavmåls, som oppfordrer seeren til å ta et oppgjør med seg selv hvis de sitter igjen med noe annet enn negative følelser. Vold og drap av menn derimot, framstilles ofte som berettiget, tøft, humoristisk, et innslag som oppfordrer seeren til å føle seg lett til sinns.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...