Gå til innhold

Barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere hvis dere får greie på at en familie er involvert med barnevernet? Tenker dere automatisk at dette må være dårlige foreldre? 

Vi har barnevernet inne i bildet. Og i begynnelsen syntes jeg det var kjempeflaut, og var livredd for hva folk skulle tenke om meg. Men nå bryr jeg meg ikke så mye lenger, og er ikke redd for å snakke om dette med venner, familie, skole osv... Ikke sånn at jeg forteller det til gud og hvermann akkurat, for litt stigma opplever jeg jo at det er. 

I mitt tilfelle så er barnevernet inne i bildet i forbindelse med overvåket samvær med far, og besøkshjem for å gi meg avlastning. 

Anonymkode: fff3f...100

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at jeg håper barna får den hjelpen de trenger, og at det er bra vi har et system som er i stand til å hjelpe.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Violetta skrev:

Jeg tenker at jeg håper barna får den hjelpen de trenger, og at det er bra vi har et system som er i stand til å hjelpe.

Ja, selvfølgelig :) Men jeg tenkte mer på hva man tenker om foreldrene til disse barna? 

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Tenker ikke noe på det. Har du mistet barna så er det av en grunn. Er barnevernet i bildet og det er godt samarbeid så er det respekt fordi barnet har blitt satt foran egen stolthet og ego.

Endret av GoldenLioness
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig :) Men jeg tenkte mer på hva man tenker om foreldrene til disse barna? 

At de sikkert får hjelp med noe. Ikke noe utover det så lenge jeg ikke vet mer om hva saken gjelder. 

• Liker 2
Skrevet

Sikkert noe som ikke er bra, enten med foreldre eller med barn. Sannsynligvis, noe psykisk. Ville være forsiktig.

Anonymkode: 2f56f...025

• Liker 1
Skrevet

Skal jeg være helt ærlig - Ja, jeg tenker at dere ikke helt mestrer foreldre rollen, og at det er noe «galt» i hjemmet. Så ja, jeg dømmer deg jo. 

Men, jeg vet jo likevel at så lenge jeg ikke vet hva dette dreier seg om kan det være alt fra småtterier, avlastning eller store alvorlige problemer. Jeg tror ikke jeg vil behandle deg noe anderledes, men jeg vil nok tenke litt i mitt stille sinn. 

Anonymkode: 59110...37d

• Liker 3
Skrevet

Nei, alle kan trenge hjelp, og da mener jeg alle. ingen kan spå fremtiden uansett "hvordan dagen er i dag"..

;)

Anonymkode: 102f6...68f

Skrevet

Nei, det tenker jeg ikke. Jeg tenker at det kan skje alle. 
Nå har jeg også en svigerfar som jobber i BV, så jeg vet jo at det stemmer også. Mange ressurssterke foreldre som har hatt hjelp av barnevernet til diverse. I vår egen familie tok en mor selv kontakt med barnevernet fordi datteren havnet i galt miljø med mye rus og hun ønsket hjelp til å håndtere det riktig. En onkel i svigerfamilien gjorde noe lignende fordi han følte sønnen kranglet på alt og at han ønsket veiledning.

Selv har barnevernet vært involvert i mitt liv fordi min mor har hatt kreft flere ganger. Ingenting galt med henne som mor, men de var bekymret fordi hun var så mye syk i perioder (bodde hos henne og hadde ikke anledning til å bo hos far).

Det er så mange skjebner der ute at det er ikke engang vits i å begynne å prøve å dømme.

Anonymkode: d596b...350

• Liker 11
Skrevet (endret)
4 timer siden, GoldenLioness skrev:

Tenker ikke noe på det. Har du mistet barna så er det av en grunn. Er barnevernet i bildet og det er godt samarbeid så er det respekt fordi barnet har blitt satt foran egen stolthet og ego.

Der ser du. Det er en god grunn. Det er argumentene man kommer med uten å tenke videre over hva som faktisk er tilfellet :). Ingen familier eller barn skal utsettes for automatisk mistillit :). La tvilen komme til gode før man faktisk vet hva som er tilfellet. Er det slik at alle foreldre som har Barnevernet inne i bildet er stolt og egoistisk? :) 

Endret av slagelse
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

At barnevernet er involvert trenger ikke være noe stort, så tenker ikke automatisk negativt. Barnevernloven gir hjemmel for å sende barnet i barnehage (hjelpetiltak), ser ikke på foreldrene som dårlige fordi de ble pålagt å sende barnet i barnehage.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er godt de får hjelp dersom de trenger det. Jeg kjenner flere som selv har tatt kontakt med BV for å få hjelp. En familie jeg kjenner fikk f.eks. hjelp fordi moren har ME. De hjalp familien med å få på plass noen rutiner slik at moren kunne spare mest mulig på kreftene. I tillegg fikk barna besøkshjem én helg pr. mnd.

Anonymkode: eb8ff...803

Gjest NotNaomi
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det tenker jeg ikke. Jeg tenker at det kan skje alle. 
Nå har jeg også en svigerfar som jobber i BV, så jeg vet jo at det stemmer også. Mange ressurssterke foreldre som har hatt hjelp av barnevernet til diverse. I vår egen familie tok en mor selv kontakt med barnevernet fordi datteren havnet i galt miljø med mye rus og hun ønsket hjelp til å håndtere det riktig. En onkel i svigerfamilien gjorde noe lignende fordi han følte sønnen kranglet på alt og at han ønsket veiledning.

Selv har barnevernet vært involvert i mitt liv fordi min mor har hatt kreft flere ganger. Ingenting galt med henne som mor, men de var bekymret fordi hun var så mye syk i perioder (bodde hos henne og hadde ikke anledning til å bo hos far).

Det er så mange skjebner der ute at det er ikke engang vits i å begynne å prøve å dømme.

Anonymkode: d596b...350

Den siste setningen her !

Og resten av dette innlegget for den sakens skyld .

Skrevet

Så lenge du virker normalt oppegående så tenker jeg ikke noe spesielt. Og når du forteller hvorfor så tenker jeg at det er jammen bra barna har deg når de tydeligvis ikke har en så god far.

Men hadde du begynt å spre dritt om "barnefjernet" slik som visse antibarnevern grupper på facebook så hadde jeg nok tenkt litt annerledes. ;)

Anonymkode: fe665...9eb

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere hvis dere får greie på at en familie er involvert med barnevernet? Tenker dere automatisk at dette må være dårlige foreldre? 

Vi har barnevernet inne i bildet. Og i begynnelsen syntes jeg det var kjempeflaut, og var livredd for hva folk skulle tenke om meg. Men nå bryr jeg meg ikke så mye lenger, og er ikke redd for å snakke om dette med venner, familie, skole osv... Ikke sånn at jeg forteller det til gud og hvermann akkurat, for litt stigma opplever jeg jo at det er. 

I mitt tilfelle så er barnevernet inne i bildet i forbindelse med overvåket samvær med far, og besøkshjem for å gi meg avlastning. 

Hvis faren er ustabil og du ikke stoler på ham med barnet så er det fint at barnevernet kan hjelpe! 

Anonymkode: 3c86d...e57

Skrevet

Det finnes like mange grunner til å få hjelp fra barnevernet, som det finnes mottakere av tjenesten. 

De eneste jeg "dømmer" er de som legger ut om hvor mye de hater "barnefjernet" osv på Facebook, og som ikke evner å se egen situasjon men legger ut detaljer fra egen sak (Og dermed også eksponerer uskyldige barn) til Gud og hvermann. Da tenker jeg mitt. Det skal jeg innrømme. 

Anonymkode: 4f854...7b9

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes like mange grunner til å få hjelp fra barnevernet, som det finnes mottakere av tjenesten. 

De eneste jeg "dømmer" er de som legger ut om hvor mye de hater "barnefjernet" osv på Facebook, og som ikke evner å se egen situasjon men legger ut detaljer fra egen sak (Og dermed også eksponerer uskyldige barn) til Gud og hvermann. Da tenker jeg mitt. Det skal jeg innrømme. 

Anonymkode: 4f854...7b9

Skal man dømme personer som kan dokumentere svikt og lovbrudd de blir utsatt for? Skal man dømme personer man ikke kjenner? :) Husk på at det finnes flere sider av en sak, ikke bare Barnevernets side. Skal man da automatisk vise mistillit overfor personer som kanskje har en meget sterk sak og er i en sårbar situasjon? 

Skrevet

Nei, jeg tenker på ingen måte at det er dårlige foreldre. Det er så mange ulike grunner til at Barnevernet er involvert og omsorgssvikt er bare en liten del av det. Jeg vet om familier/foreldre hvor Barnevernet er involvert. I alle tilfellene handler det utelukkende om familier/foreldre som har en del utfordringer som gjør at de trenger støtte til å kunne ha et normalt liv, f.eks. psykisk syk aleneforelder hvor barna er i besøkshjem 1-2 ganger i måneden for å gi forelderen avlastning eller en familie med ungdom som har havnet i rusmiljø og hvor de trenger hjelp og støtte til å takle dette. Man er ikke dårlig forelder fordi man trenger hjelp, Tvert i mot, det å søke hjelp fordi man innser at man ikke kan gi barna alt de har behov for eller fordi det oppstår situasjoner man ikke vet hva man skal gjøre med er nettopp et tegn på at man er en god forelder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...