AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #1 Skrevet 13. januar 2018 Skal flytte ut snart og utleier spør om jeg har funnet noen nye til å overta. Ble litt forvirret da jeg ikke ser at det står noe om dette i kontrakten. Anonymkode: f3ee6...79f
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #2 Skrevet 13. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skal flytte ut snart og utleier spør om jeg har funnet noen nye til å overta. Ble litt forvirret da jeg ikke ser at det står noe om dette i kontrakten. Anonymkode: f3ee6...79f ble litt feil overskrift, men spørsmålet er om utleier kan kreve at jeg skal finne nye leieboere innen jeg flytter ut? Anonymkode: f3ee6...79f
Gjest Sugemerke Skrevet 13. januar 2018 #3 Skrevet 13. januar 2018 Nei. Utleier finner noen nye, mens du er pliktig til å holde leiligheten klar til visning.
Gjest HanenIFlokken Skrevet 13. januar 2018 #4 Skrevet 13. januar 2018 Som sagt over her, NEI nye leietakere er huseier sitt ansvar, men du er pliktig til å holde leiligheten klar og fin til visning. Hilsen utleier
tussi84 Skrevet 13. januar 2018 #5 Skrevet 13. januar 2018 Utleier kan forsåvidt ikke kreve at du skal finne ny leieboer til han. Regner med at du har en oppsigelsestid på enten 1 mnd eller 3 mnd? Flytter du før det så må du betale ut oppsigelsestiden i gammel leilighet om ingen andre bor der. Finner du derimot en ny leietager som kan overta for deg så kan hun eller han være ny leieboer. NÅR det gjelder visninger forøvrig... så har huseieren rett til det når du skal flytte, men det skal være avtalt med deg når visningene skal foregå. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #6 Skrevet 13. januar 2018 I min kontrakt står det spesifisert når huseier kan holde visning Anonymkode: 5817a...e18
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #7 Skrevet 13. januar 2018 Det er spørs på situasjonen. Dersom du har fått si opp tidlig eller fått bryte kontrakten er det normalt at det står i den at du selv er ansvarlig for å finne ny leietager. Dersom kontrakten går ut er det klart at du ikke er ansvarlig for dette. Anonymkode: 3ea3b...6fa 1
JuliaKepler Skrevet 13. januar 2018 #8 Skrevet 13. januar 2018 2 minutter siden, tussi84 skrev: Utleier kan forsåvidt ikke kreve at du skal finne ny leieboer til han. Regner med at du har en oppsigelsestid på enten 1 mnd eller 3 mnd? Flytter du før det så må du betale ut oppsigelsestiden i gammel leilighet om ingen andre bor der. Finner du derimot en ny leietager som kan overta for deg så kan hun eller han være ny leieboer. NÅR det gjelder visninger forøvrig... så har huseieren rett til det når du skal flytte, men det skal være avtalt med deg når visningene skal foregå. Men, utleier må godkjenne de nye beboerne leietager har funnet. Nytter ikke med førstemann til mølla- opplegg 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #9 Skrevet 13. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Det er spørs på situasjonen. Dersom du har fått si opp tidlig eller fått bryte kontrakten er det normalt at det står i den at du selv er ansvarlig for å finne ny leietager. Dersom kontrakten går ut er det klart at du ikke er ansvarlig for dette. Anonymkode: 3ea3b...6fa Rettelse, det er likevel klart at han har en rett til å selv holde visning før du flytter ut, dette pleier å stå i kontrakten. Jeg mente at hvis kontrakten er fulgt og du sier opp med vanlig 3månders frist så kan hun ikke kreve at du selv skal finne en ny leietager. Anonymkode: 3ea3b...6fa 1
Gjest Blondie65 Skrevet 13. januar 2018 #10 Skrevet 13. januar 2018 Så lenge du betaler ut oppsigelsestiden eller så enge tidsbestemt kontrakt varer, er det ikke "din jobb" å finne nye leieboere. For å svare på spørsmålet du stiller i tittelen: du plikter å gi tilgang for visning, men det er formelt sett husvert som avholder denne.
_popcorn_ Skrevet 13. januar 2018 #11 Skrevet 13. januar 2018 Om det ikke står i kontrakten, og du har overholdt kontrakten, så er det ikke ditt ansvar. Som det blir nevnt, så må du stille leieobjektet til disposisjon for huseier så hen kan avholde visninger, men dette skal fortsatt planlegges og varsles, og han kan ikke bare ringe å si "vi kommer om en time". 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #12 Skrevet 13. januar 2018 Det spørs om du flytter ut før eller etter oppsigelsestiden. Vanligvis er det 3 mnd oppsigelse, som betyr at hvis du vil flytte ut før de tre månedene etter du har sagt opp leieforholdet ditt, som er 3 måneder du plikter å betale husleie, så må du finne en annen person til å bo der å betale husleien om du ikke vil betale den selv. Om du flytter ut eller betaler leien ut hele oppsigelsestiden så er det ikke din oppgave å finne nye leieboer, men du plikter å stille leiligheten disponibel for visning om utleier får interesserte på den mens du fremdeles bor der. Anonymkode: 6d4ea...933
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #13 Skrevet 13. januar 2018 Til dere som sier at TS har plikt til å gi utleier tilgang til boligen for å holde visninger. Det er en viktig begrensing her. I leietiden (inkludert oppsigelsestiden) har leietaker i utgangspunktet ekslusiv rett på leieobjektet. Utleier kan bare kreve tilgang til boligen for å holde visning i "rimelig utstrekrning". Utleier har altså ingen blankofullmakt til boligen bare fordi han skal leie den ut. Utleier må i ugangspunktet forholdet seg til at noligen er utelid i hele kontraktstiden. Visning er bare et unntak fra dette, og kommer med en sterk begrensing. Hva som menes med "rimelig utstrekning" må avgjøres konkret. Men det er altså ikke slik at utleier bestemmer dette. Anonymkode: 96988...7ea 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå