Gå til innhold

Studere medisin til tross for ADHD/ADD?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri vært snakk om å bruke ADHD som en unnskyldning. Det handler rett og slett om at ADHD er en lidelse som fører til nedsatt konsentrasjonsevne, og at medisinstudiet krever mye konsentrasjon, og ikke minst jobbing. Hadde det ikke blitt medisin hadde det blitt enn annen utdanning, men det er greit å høre om andres erfaringer og opplevelser av lidelsen. 

Anonymkode: 8ea6d...9ae

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri vært snakk om å bruke ADHD som en unnskyldning. Det handler rett og slett om at ADHD er en lidelse som fører til nedsatt konsentrasjonsevne, og at medisinstudiet krever mye konsentrasjon, og ikke minst jobbing. Hadde det ikke blitt medisin hadde det blitt enn annen utdanning, men det er greit å høre om andres erfaringer og opplevelser av lidelsen. 

Jeg, syns ikke den kommentaren passet inn.. Min erfaring med ADHD er at jeg kanskje trenger å få bekreftelse på noe jeg egentlig vet. Opptil flere ganger.. Det er ikke for å være sutrete, men endel del av sykdommen. Og, nå prater jeg for meg selv, men jeg tenker litt fortere og annerledes en andre, og endel ganger skjønner ikke andre meningen vi har med å spørre. Vi spør ikke fordi sutrer...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet veldig med å studere fagene jeg ikke likte, mens fagene jeg likte fikk jeg sekser i. Brukte to år på å få gjennomført masteroppgaven, den var verst. Men jeg klarte det til slutt. Hadde nok gått bedre om jeg hadde visst at jeg hadde ADHD, og fått medisiner. Så kjør på og lykke til! Bare vær forberedt på de utfordringene diagnosen vil gi deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ADHD. Jeg sitter ikke slik noen her på forumet gjør. Burde ikke finnes en unnskyldning eller bruke ADHD for noe som helst. Ta eventuelt medisinene dine, og hysj. Nesten som å høre på alle som har ME. Huff.

Anonymkode: 340d5...7ed

Du vet vel at har du møtt en med adhd så har du møtt en? 

Jeg velger å være åpen om at jeg har ADHD, det betyr ikke at jeg forteller det til alle. Men er det naturlig å nevne det gjør jeg det. Mange blir overrasket. 

Dine holdninger til adhd er med på å opprettholde fordommer rundt adhd. 

Anonymkode: fe4ca...013

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette?

Anonymkode: 53300...a2d

Finnes det noe mening i kommentaren..? Skjønner at du umulig kan ha noe som helst innsikt i hverdagen til en ME pasient..

Og, hver og en av de pasienten er unike mennesker med ulike opplevelser av ME.. Noen av dem har det  så forferdelig at de tenker at de like godt kunne tatt selvmord. Så, kan ikke du komme tilbake når du har liggi på et mørkt rom 24 timer i døgnet det siste året, orker ingen ting. Nettopp fordi du er kronisk utmattet, og alt håp er så og si borte ift til å bli frisk. 

Løsningen på ME gåten er her: " er slutt å sutre" 

Du hadde garantert får nobel prisen i medisin... Uansett, slutt å døm folk. Du har dine opplevelser, resten har noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Guro80 skrev:

Finnes det noe mening i kommentaren..? Skjønner at du umulig kan ha noe som helst innsikt i hverdagen til en ME pasient..

Og, hver og en av de pasienten er unike mennesker med ulike opplevelser av ME.. Noen av dem har det  så forferdelig at de tenker at de like godt kunne tatt selvmord. Så, kan ikke du komme tilbake når du har liggi på et mørkt rom 24 timer i døgnet det siste året, orker ingen ting. Nettopp fordi du er kronisk utmattet, og alt håp er så og si borte ift til å bli frisk. 

Du hadde garantert får nobel prisen i medisin... Uansett, slutt å døm folk. Du har dine opplevelser, resten har noe helt annet.

Har ME grad 3 selv men visste ikke om personen ønsket å skrive stygt om disse pasientene... Forstod ikke hva hen ville frem til...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Guro80 skrev:

Jeg kan legge til at ja, jeg har tenkt på selvmord, og ja, jeg har liggi på et mørkt rom store deler av døgnet. Orker ingenting. Alt håp er borte til å bli frisk. Dømmer for faen meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nokså ignorant kommentar av AB 340d5...7ed. Dessuten forstår jeg ikke poenget med å nevne ME i en tråd om ADHD, og at folk med ME bare "sutrer"? Noe de absolutt ikke gjør. ME er en grusom sykdom, som fullstendig ødelegger livskvaliteten til dem som blir rammet. Dog har ME og "sutring" absolutt ingenting med denne tråden å gjøre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nokså ignorant kommentar av AB 340d5...7ed. Dessuten forstår jeg ikke poenget med å nevne ME i en tråd om ADHD, og at folk med ME bare "sutrer"? Noe de absolutt ikke gjør. ME er en grusom sykdom, som fullstendig ødelegger livskvaliteten til dem som blir rammet. Dog har ME og "sutring" absolutt ingenting med denne tråden å gjøre. 

Det var det hen mente? Jeg tenker mitt om slike personer... Nesten slik at man kunne ønske at personen selv fikk ME for en liten periode slik at hen hadde kjent på kroppen hvordan det er. Personen sier også at hen har ADHD. Prøv ADHD og ME i tre måneder :) Nei, jeg forstår heller ikke hva hensikten er å skrive nedsettende om andres sykdommer på den måten, i en tråd som overhodet ikke har noe med den sykdommen å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Wow.. Så man må ha diagnosen ADHD for dette? Har problemer med og komme igang med oppgaver osv. Herregud. Kan folk bruke ADHD diagnosen på mer vas enn dette? Kom med en skikkelig diagnose så skulle jeg skjønt deg.

Anonymkode: 340d5...7ed

Hva er problemmet ditt? Vet du noe som helst om adhd?

Til ts. Jeg fikk ADHD diagnosen sent i livet. 47 år...... har gjennomført 6 år på UIO. Husker ikke at jeg satt noen gang på lesesalen, og en Nevro psykologisk test viste at jeg skårer høyt på strategisk tenkning. Har nok klart å kompensere..... går nå på medisin og skulle ønske jeg fikk diagnosen og medisin tidligere i livet. Sønnen min på 22 år fikk diagnosen etter meg og har fått et nytt liv etter diagnosen og medisin. Han studerer. 

Anonymkode: fe4ca...013

Jeg regner med at du øverst her kjeder deg noen veldig... Om du visste hva som kan trigge symptomene som er med på å sette diagnosen ADHD.. . Som i mitt tilfelle var ti år med psykisk belastning i barndommen 24/7, hadde du kanskje forstått at det er helt greit å snakke om bokstavkjeksen, spesielt når vi viser at vi mestrer livene våre, og ønsker å dele ting og tang.

For 30 år eller tidligere siden, het det MBD, og det var den sinte og utagerende lille gutten som alle hatet, og sa: han der blir kriminell eller narkoman.. Så, det som ofte var et lite barn som kanskje opplevde omsorgssvikt, og som hadde denne avvikende oppførsel som ingen skjønte var hans måte å protestere på, samt å fortelle oss at han ikke hadde det bra.ble sviktet av alle rundt, inkludert systemet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at det er mulig, men når man har betydelige problemer med å fungere i hverdagslivet, så høres det jo snålt ut, men så er jo kanskje et slikt studie så annerledes, at det ikke har så mye å si. 

Anonymkode: 543cc...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det hen mente? Jeg tenker mitt om slike personer... Nesten slik at man kunne ønske at personen selv fikk ME for en liten periode slik at hen hadde kjent på kroppen hvordan det er. Personen sier også at hen har ADHD. Prøv ADHD og ME i tre måneder :) Nei, jeg forstår heller ikke hva hensikten er å skrive nedsettende om andres sykdommer på den måten, i en tråd som overhodet ikke har noe med den sykdommen å gjøre...

Samboeren til min søster har faktisk begge deler..  😇Og, han sies det fikk det etter et borrelia, men han har også post traumatisk stress syndrom. Så, ham har på en måte på i infeksjon og psykososial som trigget. Nei, folk får ha takhøyde for at de gir uttrykk for hvordan de takler hverdagen med kroniske sykdommer.  

Også, får de tenke seg om, de som mener at de kan ta over våre følelser.. Anerkjennelse for ulike følelser, uansett om andre ser på negative følelser som dritt, og eller er så frekke at de tar eiendom i vårt følelses liv. Da er det ikke en følelse lenger...Og, for å strekke den litt langt, så er sånne kommentarer som den over ødeleggende for barn, om de ikke får anerkjennelse for negative følelser over tid. Så, sånn drittslenging og overtakelse av hva andre måte føle om noe som skjer i egen kropp. Kan i verste fall få,store psykiske, men også somatiske konsekvenser... 🚑🍼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei. Ser at du postet denne i 2018, men... Har du startet på medisin studiet? 

Endret av miemoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Har ADHD selv, fikk diagnosen  nylig i voksen alder, men jeg gjorde det bra på skolen. Skal ikke gå inn i bakgrunnen, for det blir en del. 

Men skal forsåvidt starte på medisinstudiet til høsten.

Anonymkode: a2841...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er nok vanskelig å si så mye om det før du forsøker. Selv studerer jeg i Trondheim og en medstudent måtte dessverre avslutte studiene fordi det ble så mye selvstudium de første årene at hun ikke klarte å henge med. Vi har årseksamener og ingen formelle vurderinger før dette slik at det ikke er noen tydelige rammer i studieåret. Når det er sagt er det jo selvfølgelig forelesninger og andre læringsaktiviteter, så om du møter opp på det og strukturerer dagene ut ifra det trenger ikke det å være en negativ faktor for deg. Den studenten jeg omtaler var ikke så begeistret for forelesninger eller gruppearbeidet som ble satt opp, så det var vel mer en kombinasjon av uheldige faktorer der tilstanden hennes gjorde at det rett og slett ble for kaotisk.

Hvis du skaper et godt læringsmiljø rundt deg, med blant annet kollokviegrupper og faste tider der du sitter på lesesalen, kan du tilrettelegge studiesituasjonen din ganske godt rundt dette. I tillegg finnes det flere muligheter til å få tilrettelegging underveis i studiene, så hvis du kjenner et behov for dette gjelder det å undersøke hva slags muligheter som gjelder for deg. 

Anonymkode: 99c89...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare hopp i det om dette er noe du interesserer deg for. 

Lag deg gode strukturer for når du har lesetid/ studietid.  

Jeg tror faktisk ikke at det er studiene du vil få mest problemer med, men jobben, dersom du ikke medisinerer deg i arbeidstiden.   Folk med adhd uoppmerksom type, har en tendens til å vimse og glemme og selv om mange kanskje ikke vimser i faget sitt, men bare med de praktiske tingene rundt, så blir medarbeidere litt irriterte og dette skaper igjen stress som kan skape mer vimsing og glemming, sånn at det til slutt går ut over faget. 

Antagelig bruker du mer energi enn andre på å holde orden på deg selv og dine eiendeler, så du får frigitt en del overskudd til både jobb og studier, dersom du får medisin som virker i studietimer og jobbtimer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, absinthia skrev:

Ja, bare hopp i det om dette er noe du interesserer deg for. 

Lag deg gode strukturer for når du har lesetid/ studietid.  

Jeg tror faktisk ikke at det er studiene du vil få mest problemer med, men jobben, dersom du ikke medisinerer deg i arbeidstiden.   Folk med adhd uoppmerksom type, har en tendens til å vimse og glemme og selv om mange kanskje ikke vimser i faget sitt, men bare med de praktiske tingene rundt, så blir medarbeidere litt irriterte og dette skaper igjen stress som kan skape mer vimsing og glemming, sånn at det til slutt går ut over faget. 

Antagelig bruker du mer energi enn andre på å holde orden på deg selv og dine eiendeler, så du får frigitt en del overskudd til både jobb og studier, dersom du får medisin som virker i studietimer og jobbtimer. 

Dette er så sant.

Anonymkode: a2841...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Leste at leger med adhd vil passe i akuttmedisin. Da klarer de å holde fokus og være skjerpet mer enn andre. Det er jo interessant!

Anonymkode: aa12e...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Tror det skal gå helt fint jeg. Det er da vel ingen grunn til at du ikke skal det? Kanskje det kreves litt ekstra jobbing og stå på vilje, men det er ingen grunn til at du ikke skal kunne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...