AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #1 Del Skrevet 13. januar 2018 Hei. Jeg er en jente på 18 år som ønsker å studere medisin. Jeg har uten tvil gode nok karakterer for å komme inn i utlandet, men sliter mye med konsentrasjonsvansker grunnet ubehandlet ADHD/ADD (psykiateren har ikke konkludert med om det er ADHD eller ADD, bare at det er en av disse). Har også problemer med å komme i gang med oppgaver etc grunnet dette. Er ikke uintelligent, og har en IQ på 121 (målt som barn av helsepersonell av grunner jeg i dag ikke husker). Spørsmålet mitt er om det vil være mulig for meg å studere medisin til tross for en slik diagnose? Kan jeg klare meg gjennom medisinstudiet hvis jeg blant annet får medikamentell behandling? Vil legge til at jeg klarer å jobbe godt med fag jeg synes er interessante, og realfag er noe jeg liker. Anonymkode: 8ea6d...9ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #2 Del Skrevet 13. januar 2018 Har hørt om ei som studerte både juss og profesjon psykologi samtidig med ADHD. Det var hennes måte å ha kontroll på diagnosen, akkurat som noen andre med ADHD er "treningsnarkomane". Det er vel heller motivasjonen som setter grenser vil jeg tro. Anonymkode: c967d...d2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #3 Del Skrevet 13. januar 2018 Ja, det tror jeg absolutt du kan! Anonymkode: aa12e...feb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #4 Del Skrevet 13. januar 2018 Studerer selv medisin 2.året, en venninne av meg på studiet har ADHD. Etter det jeg ser klarer hun seg fint Lykke til! Anonymkode: 9716c...4f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #5 Del Skrevet 13. januar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studerer selv medisin 2.året, en venninne av meg på studiet har ADHD. Etter det jeg ser klarer hun seg fint Lykke til! Anonymkode: 9716c...4f4 Dette var utrolig godt å høre! Da er det kanskje håp for meg også:) Anonymkode: 8ea6d...9ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #6 Del Skrevet 13. januar 2018 Wow.. Så man må ha diagnosen ADHD for dette? Har problemer med og komme igang med oppgaver osv. Herregud. Kan folk bruke ADHD diagnosen på mer vas enn dette? Kom med en skikkelig diagnose så skulle jeg skjønt deg. Anonymkode: 340d5...7ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #7 Del Skrevet 13. januar 2018 Ja, det kan du så absolutt. Om interessen er der, har ikke ADHD/ADD noe å si. Faktisk kan ADHD/ADD være en fordel om du har funnet noe du er riktig interessert i, pga. evnen til å hyperfokusere. Jeg har selv ADD og sliter stort med å gjøre ting jeg finner uinteressante, men finner jeg noe interessant jobber jeg bedre enn alle sammen. Prøv - om ikke annet! Min drøm har også alltid vært medisin, men til tross for gode karakterer, orker jeg ikke mer vgs-fag Anonymkode: df7f1...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #8 Del Skrevet 13. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow.. Så man må ha diagnosen ADHD for dette? Har problemer med og komme igang med oppgaver osv. Herregud. Kan folk bruke ADHD diagnosen på mer vas enn dette? Kom med en skikkelig diagnose så skulle jeg skjønt deg. Anonymkode: 340d5...7ed Hva mener du med dette? Mange med ADHD kan ha store vansker med å komme i gang, langt større enn mennesker uten ADHD. Så det skal ikke latterliggjøres. Anonymkode: df7f1...343 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #9 Del Skrevet 13. januar 2018 Hørte en ekspert si at leger med ADHD gjør det veldig bra innen akuttmedisin hvor adrenalinet pumper og hyperfokus er viktig. Anonymkode: aa12e...feb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 13. januar 2018 #10 Del Skrevet 13. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Wow.. Så man må ha diagnosen ADHD for dette? Har problemer med og komme igang med oppgaver osv. Herregud. Kan folk bruke ADHD diagnosen på mer vas enn dette? Kom med en skikkelig diagnose så skulle jeg skjønt deg. Anonymkode: 340d5...7ed Det er ingen som sier man har adhd kun for dette. Dette hadde så lite greie på at det egentlig hadde vært greit om du ikke svarte. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #11 Del Skrevet 13. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow.. Så man må ha diagnosen ADHD for dette? Har problemer med og komme igang med oppgaver osv. Herregud. Kan folk bruke ADHD diagnosen på mer vas enn dette? Kom med en skikkelig diagnose så skulle jeg skjønt deg. Anonymkode: 340d5...7ed Ts her. Jeg skrev at grunnet ADD/ADHD så har jeg vansker med å komme i gang med oppgaver. Skrev ikke at dette var mitt eneste symptom på lidelsen? Det er bare et av mange symptomer som går ut over evnen til å jobbe med skolearbeid, som jeg kjapt nevnte. Sliter med å forstå hvordan du kan trekke en beslutning om hvorvidt jeg har ADHD eller ei ut ifra en setning i et innlegg på kvinneguiden, tror nok at en psykiater har mer kompetanse innenfor dette enn deg. Anonymkode: 8ea6d...9ae 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #12 Del Skrevet 13. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow.. Så man må ha diagnosen ADHD for dette? Har problemer med og komme igang med oppgaver osv. Herregud. Kan folk bruke ADHD diagnosen på mer vas enn dette? Kom med en skikkelig diagnose så skulle jeg skjønt deg. Anonymkode: 340d5...7ed Hva er problemmet ditt? Vet du noe som helst om adhd? Til ts. Jeg fikk ADHD diagnosen sent i livet. 47 år...... har gjennomført 6 år på UIO. Husker ikke at jeg satt noen gang på lesesalen, og en Nevro psykologisk test viste at jeg skårer høyt på strategisk tenkning. Har nok klart å kompensere..... går nå på medisin og skulle ønske jeg fikk diagnosen og medisin tidligere i livet. Sønnen min på 22 år fikk diagnosen etter meg og har fått et nytt liv etter diagnosen og medisin. Han studerer. Anonymkode: fe4ca...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uhumskheter Skrevet 13. januar 2018 #13 Del Skrevet 13. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Har hørt om ei som studerte både juss og profesjon psykologi samtidig med ADHD. Det var hennes måte å ha kontroll på diagnosen, akkurat som noen andre med ADHD er "treningsnarkomane". Det er vel heller motivasjonen som setter grenser vil jeg tro. Anonymkode: c967d...d2f Leste om henne jeg og, skal se om jeg finner artikkelen. Var super imponert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uhumskheter Skrevet 13. januar 2018 #14 Del Skrevet 13. januar 2018 https://www.nrk.no/livsstil/xl/ingrid-tar-to-utdannelser-samtidig-_-takket-vaere-adhd-1.13793335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 13. januar 2018 #15 Del Skrevet 13. januar 2018 Dersom du er ordentlig interessert faget, kan adhd ofte være en fordel. Bare lag deg en rutine på at du alltid skal lese,gjøre oppgaver eller noe annet studierelatert til et fast tidspunkt. Bestem deg for en dag du absolutt ikke skal gjøre slike ting, utenom spesielle unntakstilfeller som f.eks eksamenslesing. Feks lese fri fra klokken 17.00 fredag til 07.00 søndag morgen. Jobb som om det skulle være standard undervisning, selv om det skulle dukke opp en dag med lite forelesning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #16 Del Skrevet 13. januar 2018 Har ADHD. Jeg sitter ikke slik noen her på forumet gjør. Burde ikke finnes en unnskyldning eller bruke ADHD for noe som helst. Ta eventuelt medisinene dine, og hysj. Nesten som å høre på alle som har ME. Huff. Anonymkode: 340d5...7ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #17 Del Skrevet 13. januar 2018 Det viktigste med det hele er st du ER ikke ADHD/ADD, men du HAR. Så aldri la en tilstand som er en del av deg definere hva du kan/ikke kan. Har du interesse for medisin og dette er noe du brenner for, så vil du klare det. Og helt riktig, personer med ADHD/ADD er ikke dumme. Medisiner for ADHD/ADD er en krykke, altså det meste må du gjøre selv ved å finne teknikker som hjelper deg i hverdagen til å fungere. Masse masse lykke til! 😊😊 Anonymkode: 701d2...d95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #18 Del Skrevet 13. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ADHD. Jeg sitter ikke slik noen her på forumet gjør. Burde ikke finnes en unnskyldning eller bruke ADHD for noe som helst. Ta eventuelt medisinene dine, og hysj. Nesten som å høre på alle som har ME. Huff. Anonymkode: 340d5...7ed Har aldri vært snakk om å bruke ADHD som en unnskyldning. Det handler rett og slett om at ADHD er en lidelse som fører til nedsatt konsentrasjonsevne, og at medisinstudiet krever mye konsentrasjon, og ikke minst jobbing. Hadde det ikke blitt medisin hadde det blitt enn annen utdanning, men det er greit å høre om andres erfaringer og opplevelser av lidelsen. Anonymkode: 8ea6d...9ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #19 Del Skrevet 13. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ADHD. Jeg sitter ikke slik noen her på forumet gjør. Burde ikke finnes en unnskyldning eller bruke ADHD for noe som helst. Ta eventuelt medisinene dine, og hysj. Nesten som å høre på alle som har ME. Huff. Anonymkode: 340d5...7ed Hva mener du med dette? Anonymkode: 53300...a2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guro80 Skrevet 13. januar 2018 #20 Del Skrevet 13. januar 2018 Hei. Selv om det dessverre er en diagnose mange forbinder med noe negativt. Vet jeg at det bare er tull. En må nok øve seg på å snakke sakte når en skal kommunisere med pasienter, og tenke på at mange syns en avbryter, selv om jjeg/ vi ikke mener å være uhøflige. Jeg er studerer nå og har B i snitt. Om jeg/ vi brenner for det vi gjør, er vi ustoppelige. Vi er gode på å finne kreative løsninger, når det det dukker opp vanskeligheter. Og, ikke minst. Du bestemmer hva du har lyst til, og psykiatere, leger og andre spesialister er ikke ekspert på deg og din sykdom. Det er det du som er. De skal faktisk jobbe kunnskapsbasert, dvs ift hva nyere forskning sier. Og, det er blant annet brukermedvirkning. Som igjen er å gå fra en paternalistisk holdning i helsevesenet hvor all all makt ift kunnskap om sykdom, behandling og etc lå hos helsepersonell . Og det betydde at helsepersonellet fortalte oss alt, og på denne måten satt med all makt. Pasienten deltok ikke med sine erfaringer, bare lyttet og " fikk beskjeder". Typ pasienten ble på en måte hjelpeløs ift å takle sin egen sykdom. Nå, er pasientens egne erfaringer med å leve med en sykdom og demmes måte å takle hverdagen minst like mye i fokus. Så, som du sier: gode karakterer og super fokus på det du liker. Det er mer enn bra nok. Vi med bokstavkjeksen i hodet må øve oss på å ikke henge oss opp i de tingene vi er trege på. Mange andre setter seg også foran tv'n i en stol og leser. Og, vips etter 5! timer har de også lest fire sider, samtidig som de så på halve 3. Sesongen av " keeping up with the Kardashians".. Fordelen vår er at når vi må, så må vi.Og, da går lesingen på høygir, og vi legger oss kanskje ikke før kl. 05.00 på morgen.:) Dette går helt fint! Lykke til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå