Gå til innhold

Hvordan flytte langt med katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte fra Bergen til Tønsberg. Hvordan i all verden får jeg med meg katten min på best mulig måte? Han hater å kjøre bil, mjauer konstant og hyperventilerer. Han har aldri vært på lengre bilturer, så jeg vet ikke om han vil finne roen etterhvert, men jeg tenker at noe beroligende uansett er veien å gå. Blir det best å reise med fly, tog, eller bil? Alle innspill mottas med takk

Anonymkode: d3b49...ff7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Best med bil, gjerne sånt mykt tøybur dom du kan holde litt not katten så den føler deg. Hvis katten reagerer som du sier, så er beroligende veien å gå. 

Her er et tips før du flytter, gi katten en klut som du lar den gni seg mot, altså markere med kinnene sine når du koser den. Før du tar med katten inn i set nye huset så tae du den kluten og gnir den her og der i alle rom. Katten kommer til å bli forvirret over nytt sted, men falle til ro mye fortere over å kjenne sin trygge markering.

Anonymkode: f70d8...bd2

Skrevet

Jeg ville tenkt at du burde ta den raskeste veien. Beroligende ville jeg ikke gitt, med mindre det er en type som virker på hodet. Hvis du skal ta bil ville jeg ha tatt med katten på kjøretur hver eneste dag fram til avreise. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte fra Bergen til Tønsberg. Hvordan i all verden får jeg med meg katten min på best mulig måte? Han hater å kjøre bil, mjauer konstant og hyperventilerer. Han har aldri vært på lengre bilturer, så jeg vet ikke om han vil finne roen etterhvert, men jeg tenker at noe beroligende uansett er veien å gå. Blir det best å reise med fly, tog, eller bil? Alle innspill mottas med takk

Anonymkode: d3b49...ff7

Rop pus pus pus, inn i buret med den.. Kjør til Tønsberg og åpne buret i nye kåken :) Ikke så vanskelig :)

Anonymkode: 86525...d48

Skrevet

Du kan bruke catnip/kattemynte som beroligende, hvis katten din reagerer med å bli rolig av det. Det må du isåfall finne ut på forhånd. Man får kjøpt spray som man kan spraye på teppet i buret feks. Finnes også diffuser, men denne settes i en stikkontakt i hjemmet. 

Skrevet

Raskeste veg.
Beroligende fra veterinær + Feliway spray.
Et pledd/håndduk med kattens lukt på til å ha i buret. 

Et tips om du har kattedo. 
Ta litt brukt kattsand (fjern klumper av avføring så klart) og ta det med i en brødpose. Slik at du kan bruke gammel kattsand + ny i toalettet når dere kommer frem. Det er samme greia som med pleddet. At katten har noe eget og noe med sin egen lukt på. 
Du kan også droppe å vaske toalettet. Bare tøm det, ta vare på litt sand, legg hele kattdoen i en svartsekk. Slik bevarer du kattens lukt, uten å måtte kjøre med en full kattedo. 

Anonymkode: 722e3...5e2

Skrevet

Husk å hold katten innendørs i det nye huset en god stund, til du er 100% sikker på at den forstår at dere bor der. Gjerne minst et par uker.

Anonymkode: e5909...21b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...