Gå til innhold

Fordommer og forhåndsdømming mot familier i Barnevernet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når Barnevernet kommer inn i familiers liv venter en krevende og belastende tid. Barna blir redde for å bli fjernet fra sine foreldre, det som er deres trygge ramme og identitet. Foreldrene har sine bekymringer og gjør det de kan for å beskytte sine barn. Man vet ikke bestandig om man kan stole på sin øvrige familie. Dette er den tiden man trenger sin familie, støtte og sine venner. Det som er spesielt med dette er at venner og en del av familien tenker ofte at det er en god grunn til at Barnevernet kommer inn og gjør som de gjør. De tenker også at Barnevernet er der for barna. Når da barna og foreldrene uttaler seg så møter de disse tankene som argumenter. Det eneste familien ønsker seg er å gå tilbake til normalen og leve livet sitt videre. Det er i slike situasjoner at familien trenger sin familie, sine venner og sitt nettverk. De trenger ikke å bli dømt av mennesker som ikke har kjennskap til deres livssituasjon. De to understrekede argumentene har jeg sett mye til. Men det foreligger aldri noe dokumentasjon som kan underbygge disse. Om Barnevernet kommer inn i livet til noen av deres venner, naboer eller familie så bør man heller tenke over hva som er årsaken. Spør og vær interessert i deres beste. Undersøk familiens situasjon. Tenk heller på barnas beste. Om noen få foreldre ikke er egnet så får det være slik :). Det er ikke alle fosterhjem som er egnet heller :). Da må barna til et trygt hjem. Uansett hva som er årsaken til at barn fjernes, så skal man ikke sparke på dem ligger nede. Jeg har sett mange falske og stygge anklager mot foreldre og barn. Det å bli tatt av Barnevernet med politimakt er noe av det mest traumatiske et barn opplever. Når det da itillegg blir tatt med til hjem som ikke er egnet til å ta vare på dem så er det det totale svik. Når da barnet og deres egnede og kjærlige foreldre blir behandlet som kriminelle og utsatt for fordommer og forhåndsdømming hjelper ikke det på situasjonen :)

Hva skal til for å være en støtte for uskyldige familier og barn som kommer i slike situasjoner? Hva syns dere at dere kan gjøre for å være venner og støtte for dem, f.eks om det er deres venner og familie? Hva skal til for å ta barna alvorlig når de åpner seg? Kjør debatt :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet får daglig inn tusenvis av saker, hvorav mange av disse er rutinemessige meld her fra tannleger, leger, helsestasjoner og politi.

Vår daglige leder fikk brev i posten om rutinemessig sjekk fra Barnevernet fordi han hadde kjørt i beruset tilstand fra julebord. 

Barnevernet henla straks saken etter at barnehagen hadde fylt i et skjema som på alle punkter bekreftet av barnet har det bra.

Tror ikke dette var en krise.

Anonymkode: 53e5c...ff0

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Du lager ene tråden etter den andre om dette emnet der barnevernet alltid er den store stygge ulven.

Heller for mange involveringer enn alle de barna som aldri blir sett. 

Det er absolutt mange ting som kunne vært gjort bedre i enkeltsaker vedrørende barnevernet. Som i min sak der de burde involvert seg mer og og ikke tenkt på mors beste. Jeg burde blitt tatt av barnevernet, men ble sendt tilbake til en mor som absolutt aldri burde fått barn.

Men å angripe hele systemert fordi noen enkeltsaker kunne blitt håndtert annerledes er lite konstruktivt. 

Skrevet
3 timer siden, GoldenLioness skrev:

Du lager ene tråden etter den andre om dette emnet der barnevernet alltid er den store stygge ulven.

Heller for mange involveringer enn alle de barna som aldri blir sett. 

Det er absolutt mange ting som kunne vært gjort bedre i enkeltsaker vedrørende barnevernet. Som i min sak der de burde involvert seg mer og og ikke tenkt på mors beste. Jeg burde blitt tatt av barnevernet, men ble sendt tilbake til en mor som absolutt aldri burde fått barn.

Men å angripe hele systemert fordi noen enkeltsaker kunne blitt håndtert annerledes er lite konstruktivt. 

Det handler ikke om bare noen enkeltsaker :). Og det ser vi av hvor mange som har samlet seg i grupper på sosiale medier. Mange forteller om hva de opplever og dokumenterer det. Også barn og tenåringer :)

Det er mange familier og barn som blir utsatt for fordommer og blir regelrett dømt av samfunnet fordi at Barnevernet er inne i deres familie. Årsaken er disse tankene: Det er en god grunn og Barnevernet er der for barna. Hvorfor er ikke øvrig familie, venner og nettverk villige til å tenke litt fremtidsrettet og undersøke det dreier seg om? Hvorfor vil de ikke se på hvordan Barnevernet jobber/ikke jobber overfor barna? :) 

Jeg syns ikke at uskyldige barn skal utsettes for traumer bare fordi at noen tenker for mange involveringer enn en for lite. Det kommer til å forfølge dem livet ut :)

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: 11378...ba3

Gjest GoldenLioness
Skrevet
8 minutter siden, slagelse skrev:

Det handler ikke om bare noen enkeltsaker :). Og det ser vi av hvor mange som har samlet seg i grupper på sosiale medier. Mange forteller om hva de opplever og dokumenterer det. Også barn og tenåringer :)

Det er mange familier og barn som blir utsatt for fordommer og blir regelrett dømt av samfunnet fordi at Barnevernet er inne i deres familie. Årsaken er disse tankene: Det er en god grunn og Barnevernet er der for barna. Hvorfor er ikke øvrig familie, venner og nettverk villige til å tenke litt fremtidsrettet og undersøke det dreier seg om? Hvorfor vil de ikke se på hvordan Barnevernet jobber/ikke jobber overfor barna? :) 

Jeg syns ikke at uskyldige barn skal utsettes for traumer bare fordi at noen tenker for mange involveringer enn en for lite. Det kommer til å forfølge dem livet ut :)

De gruppene du refererer til bekrefter mye av galskapen en del unger absolutt er bedre foruten....

Skrevet (endret)
14 minutter siden, GoldenLioness skrev:

De gruppene du refererer til bekrefter mye av galskapen en del unger absolutt er bedre foruten....

Familier og barn som fortjener å bli hørt og tatt på alvor. Familier og barn som fortjener venner og støtte i det som kan være det verste de opplever når de får innblanding i privatlivet de ikke skal ha :). Jeg tenker lenger enn tankene om at det er en angivelig god grunn. Jeg stiller spørsmål og spør etter årsaken til det Barnevernet gjør. Det går an å løse saker på skikkelig måte uten å ta til drastiske tiltak ofte. Barn skal ikke måtte forfølges av traumer resten av sitt liv på grunn dårlig behandling :). Skal saker hvor familier er dårlig behandlet ties ned? Er det galskap å la slikt fortsette? :) 

Endret av slagelse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...