AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #1 Del Skrevet 13. januar 2018 Jeg kom over en artikkel der noen hadde død av kullosforgiftning grunnet en varmtvannsbeholder. Det er jo skikkelig skummelt. Er det mulig å finne ut om aparatene i hjemmet gir fra seg kullos? Er det mulig å lage gassen selv? Hvordan funker det isåfall? Anonymkode: 20735...f58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #2 Del Skrevet 13. januar 2018 Støvsuger gir fra seg kullos. Derfor bør man lufte litt mens man støvsuger å helst ikke stå i små lukkede rom. Anonymkode: 28b68...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 13. januar 2018 #3 Del Skrevet 13. januar 2018 Kullos skyldes ufullstendig forbrenning. Har du apparat som forbrenner kull i en eller annen form, er det fare for kullosdannelse ved mangelfull lufttilgang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tom Bäcker Skrevet 13. januar 2018 #4 Del Skrevet 13. januar 2018 Du trenger ikke å brenne KULL. Alt som brenner (propan, stearin, oljelamper og you-name-it) kan danne kullos (CO) hvis det er dårlig tilgang på luft. Klassikeren er soverom med mange personer. Ved luftmangel dannes CO i stedet for CO2. Når du puster inn CO tar denne gassen oksygenets plass i blodet, og du blir kvalt. Noe forenklet, vel å merke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 13. januar 2018 #5 Del Skrevet 13. januar 2018 Tom Bäcker skrev (På 13.1.2018 den 9.15): Du trenger ikke å brenne KULL. Ekspander Jeg skrev da vitterlig forbrenne kull i en eller annen form. Klassikeren er å benytte kullos til (selv)mord ved å puste inn eksos fra bilen som går på tomgang i en lukket garasje. (Bør en benytte veteranbilen om en skal være sikker?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 13. januar 2018 #6 Del Skrevet 13. januar 2018 AnonymBruker skrev (På 13.1.2018 den 8.55): Jeg kom over en artikkel der noen hadde død av kullosforgiftning grunnet en varmtvannsbeholder. Det er jo skikkelig skummelt. Er det mulig å finne ut om aparatene i hjemmet gir fra seg kullos? Er det mulig å lage gassen selv? Hvordan funker det isåfall? Anonymkode: 20735...f58 Ekspander Ja, du kan kjøpe et brannvarsler apparat som varsler for Kullos ( Karbonmonoksid CO2 ) https://www.jernia.no/produktkatalog/hjem-og-hage/praktisk-hjem/brannvern/røykvarsler/fireout24-karbonmonoksid-varsler/p/58015806?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=FIREOUT24+KARBONMONOKSID+VARSLER 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tom Bäcker Skrevet 13. januar 2018 #7 Del Skrevet 13. januar 2018 (endret) GauteS skrev (På 13.1.2018 den 16.48): Jeg skrev da vitterlig forbrenne kull i en eller annen form. Klassikeren er å benytte kullos til (selv)mord ved å puste inn eksos fra bilen som går på tomgang i en lukket garasje. (Bør en benytte veteranbilen om en skal være sikker?) Ekspander Det er mulig, men avgassene fra en moderne bil vil effektivt fortrenge oksygenet i lufta, slik at du blir kvalt. Endret 14. januar 2018 av Tom Bäcker Presisering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 14. januar 2018 #8 Del Skrevet 14. januar 2018 AnonymBruker skrev (På 13.1.2018 den 9.01): Støvsuger gir fra seg kullos. Derfor bør man lufte litt mens man støvsuger å helst ikke stå i små lukkede rom. Anonymkode: 28b68...113 Ekspander Haha, nei.. med mindre støvsugeren brenner, eller du har en veldig spesiell støvsuger med bensinmotor (el.) så avgir den ikke kullos :-D 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 14. januar 2018 #9 Del Skrevet 14. januar 2018 kat-e skrev (På 13.1.2018 den 17.26): for Kullos ( Karbonmonoksid CO2 ) Ekspander for kullos (karbonmonoksid CO) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #10 Del Skrevet 17. januar 2018 GauteS skrev (På 14.1.2018 den 16.23): for kullos (karbonmonoksid CO) Ekspander Ja det er riktig, har skrevet så mye Co2 i det siste. Anonymkode: d98c6...c82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Del Skrevet 30. januar 2018 AnonymBruker skrev (På 13.1.2018 den 8.55): Jeg kom over en artikkel der noen hadde død av kullosforgiftning grunnet en varmtvannsbeholder. Det er jo skikkelig skummelt. Er det mulig å finne ut om aparatene i hjemmet gir fra seg kullos? Er det mulig å lage gassen selv? Hvordan funker det isåfall? Anonymkode: 20735...f58 Ekspander Kan du linke til denne artikkelen? Anonymkode: b1bbd...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tom Bäcker Skrevet 30. januar 2018 #12 Del Skrevet 30. januar 2018 AnonymBruker skrev (På 13.1.2018 den 8.55): Jeg kom over en artikkel der noen hadde død av kullosforgiftning grunnet en varmtvannsbeholder. Det er jo skikkelig skummelt. Er det mulig å finne ut om aparatene i hjemmet gir fra seg kullos? Er det mulig å lage gassen selv? Hvordan funker det isåfall? Anonymkode: 20735...f58 Ekspander Kullos dannes ved ufullstendig forbrenning. Du får sjekke hvilke forbrenningsprosesser du har i heimen, og om det er fare for at forbrenningen kan få for lite oksygen. Lage giftgass hjemme? Nei... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #13 Del Skrevet 30. januar 2018 Selvsagt kan man fremstille karbonmonoksid hjemme, men jeg vil ikke fortelle folk hvordan dersom man ikke vet hva de skal med den kunnskapen. Slikt har ike noe på det åpne nettet å gjøre. Anonymkode: 88766...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #14 Del Skrevet 31. januar 2018 AnonymBruker skrev (På 30.1.2018 den 22.25): Selvsagt kan man fremstille karbonmonoksid hjemme, men jeg vil ikke fortelle folk hvordan dersom man ikke vet hva de skal med den kunnskapen. Slikt har ike noe på det åpne nettet å gjøre. Anonymkode: 88766...727 Ekspander Dette var mer som en sikkerhetstråd i form av at man kan følge med litt. Jeg har ikke lyst til at min varmtvannsbereder skal gi kullos forgiftning feks. Så ble jeg litt nysjerrig på hva som faktisk skjer. Anonymkode: 20735...f58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 31. januar 2018 #15 Del Skrevet 31. januar 2018 AnonymBruker skrev (På 31.1.2018 den 8.03): Dette var mer som en sikkerhetstråd i form av at man kan følge med litt. Jeg har ikke lyst til at min varmtvannsbereder skal gi kullos forgiftning feks. Så ble jeg litt nysjerrig på hva som faktisk skjer. Ekspander Som nevnt må det foregå forbrenning, så vanlige elektriske beredere kan derfor ikke produsere CO. Jeg husker vi hadde en bitteliten bereder på laboratoriet som gikk på gass, men andre slike har jeg faktisk aldri sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #16 Del Skrevet 31. januar 2018 AnonymBruker skrev (På 31.1.2018 den 8.03): Dette var mer som en sikkerhetstråd i form av at man kan følge med litt. Jeg har ikke lyst til at min varmtvannsbereder skal gi kullos forgiftning feks. Så ble jeg litt nysjerrig på hva som faktisk skjer. Anonymkode: 20735...f58 Ekspander Elektriske var tvannsberedere generere ikke CO med mindre du setter fyr på dem. GauteS skrev (På 31.1.2018 den 9.10): Som nevnt må det foregå forbrenning, så vanlige elektriske beredere kan derfor ikke produsere CO. Jeg husker vi hadde en bitteliten bereder på laboratoriet som gikk på gass, men andre slike har jeg faktisk aldri sett. Ekspander Slike er ganske vanlige nedover på kontinentet. Men de brenner så vidt rent at mengden CO er ubetydelig. Dessuten er ikke brennerne så store at de klarer å bruke opp oksygenet i et rom som er normalt ventilert. Anonymkode: 88766...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 19. februar 2018 #17 Del Skrevet 19. februar 2018 AnonymBruker skrev (På 30.1.2018 den 11.27): Kan du linke til denne artikkelen? Anonymkode: b1bbd...e95 Ekspander Sikkert denne; https://www.vg.no/nyheter/utenriks/avviser-svikt-i-gassfyringen/a/204924/ Denne var gassfyrt. Elektriske varmvannsberedere lager ikke CO uten at de brenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå