AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #1 Skrevet 12. januar 2018 Ved å lage sitt eget språk som kritikerne i Oslo ikke forsto bæret av kunne Aasen kamuflere sitt manglende talent som forfatter. Tenk på det; hvor langt en mann altså er villig til å gå for at hans kritikere ikke skal få rett. Helt utrolig! Han reiste derfor rundt i alle Vestlandets forblåste og øde fjordhull og mørke dalfører på jakt etter ord som han kunne konstruere denne gigantiske svindelen med, og fikk tigget og mast seg til gratis overnatting på forskjellige bondegårder, men måtte selvfølgelig og fullt fortjent som regel ta til takke med å ligge og vansmekte i fjøset eller i svinehuset. Og det var i en slik grisebinge på fjellgården Ekkoslingrum innerst inne i Sognefjorden at Ivar en gang lå drita kanon full og koste seg glugg ihjel med den feiteste og kåteste sugga på gården, Vesle Børstetryne, som han forvekslet med tausa, ho Ullegrine Dåsesmell, og fremførte fyllevrøvlende og snøvlende sanger og forsikringer om sin dyriske kjærlighet til sugga, som gryntet begeistret og kokett tilbake og veltet seg ivrig og vellystig i halmen med Ivar. Slik oppsto nynorsken, som en blanding av en vårkåt og svinsk gammel gris ved navn Ivar Aasen og en ungsugge ved navn Børstetrynes romantiske eskapader i grisebingen. Vekk med grautmålet! Anonymkode: a5a37...cc2 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #2 Skrevet 12. januar 2018 Ja, for nynorsk er jo kjempevanskelig å forstå.. Anonymkode: 69e88...5c9 5
Gjest Tom Bäcker Skrevet 12. januar 2018 #3 Skrevet 12. januar 2018 Han hadde visstnok kjærlighetssorg. Hvis ikke bitchn hadde ditchn (wow!) hadde flere barn sluppet å grue seg til skolen.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #4 Skrevet 12. januar 2018 1 minutt siden, Tom Bäcker skrev: Han hadde visstnok kjærlighetssorg. Hvis ikke bitchn hadde ditchn (wow!) hadde flere barn sluppet å grue seg til skolen. Det er bare de late barna som gruer seg til skolen på grunn av nynorsk. Det er en sånn syk myte om at nynorsk er vanskelig, når det faktisk ikke er det! Problemet er at folk gjør det så sykt vanskelig for seg selv ved å prøve å skrive som om vi fortsatt var på 1800-tallet. Anonymkode: 69e88...5c9 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #5 Skrevet 12. januar 2018 Wow du er bitter! Anonymkode: e4dc2...bd1 1
Gjest Tom Bäcker Skrevet 12. januar 2018 #6 Skrevet 12. januar 2018 Tja... Nynorsk ligger så tett opp til bokmål, at det er vanskelig å holde dem fra hverandre. Dessuten er det så mange valgfrie former at folk blir forvirret: eg/jeg elsker/elskar deg Fire muligheter. Ikke lett.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #7 Skrevet 12. januar 2018 Nynorsk er ikke så vanskelig, man har jo tilgang til ordbok på eksamen. Forstår ikke hvorfor så mange fremstiller det som om det er utrolig krevende. Anonymkode: ee391...bff 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #8 Skrevet 12. januar 2018 4 minutter siden, Tom Bäcker skrev: Tja... Nynorsk ligger så tett opp til bokmål, at det er vanskelig å holde dem fra hverandre. Dessuten er det så mange valgfrie former at folk blir forvirret: eg/jeg elsker/elskar deg Fire muligheter. Ikke lett. Den eneste muligheten i nynorsk er eg elskar. Anonymkode: ee391...bff 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #9 Skrevet 12. januar 2018 Klarer meg fint med nynorsk. Snakka da i mange år. Litt utvatna no, men ein telefon med mamma så sitt da at. Er frå Vestlandet, eller ikkje. Rogaland er vist ikkje Vestlandet, men bur på Vestlandet. Anonymkode: c024e...c9e
Gjest Tom Bäcker Skrevet 12. januar 2018 #10 Skrevet 12. januar 2018 Hvis nynorsk er så kult, hvorfor skriver du på bokmål?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #11 Skrevet 12. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klarer meg fint med nynorsk. Snakka da i mange år. Litt utvatna no, men ein telefon med mamma så sitt da at. Er frå Vestlandet, eller ikkje. Rogaland er vist ikkje Vestlandet, men bur på Vestlandet. Anonymkode: c024e...c9e Du kan ikke snakke nynorsk. Nynorsk er et skriftspråk. Anonymkode: 69e88...5c9 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #12 Skrevet 12. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan ikke snakke nynorsk. Nynorsk er et skriftspråk. Anonymkode: 69e88...5c9 Vel, de fleste forstår vel at det er snskk om å bruke overvekt av nynorske ord i daglig tale og at der det er forskjell på bokmål og nynorsk, så bruker msn den varianten som ligger tettest mot nynorsk. Var det vanskelig å forstå? Som man heller ikke snakker bokmål, men man bruker bokmålsord (jeg, ikke, hva/hvor/hvorfor/hvem osv). Anonymkode: 19e0f...471
Gjest Tom Bäcker Skrevet 12. januar 2018 #13 Skrevet 12. januar 2018 (endret) Nynorsk er greitt nok. Det EGENTLIGE språkproblemet finner du på TV2. Jeg holder på å keepere av alle kvinnfolka som skarrer. Det, kombinert med generelt dårlig lydkvalitet, gjør at jeg utsettes for støy i diskantområdet. Det blir du sliten av. Endret 12. januar 2018 av Tom Bäcker
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #14 Skrevet 12. januar 2018 Nynorsk er et mye bedre språk for skjønnlitteratur og poesi. Og de som synes det er så vanskelig, forstår vel neppe svensk heller, som har veldig mange felles ord med nynorsk - ikke rart da de ikke fikk besudlet sitt opprinnelige språk med dansk. De jeg kjenner som er mest motstandere av nynorsk er stort sett Oslo-folk som knapt har vært utenfor detcsentrale østlandsområdet. Eg hadde sjølv nynorsk som sidemål i skulen, men jobba ein periode med rådgivning til nynorsk-kommuner (ikkje om språk då), og det var sanneleg ikkje så vanskeleg å skrive rapportar på nynorsk som mange synes å tru. At nynorsk er både dagligmålet og arbeidsmålet for mange i Norge, har tilsynelatande gått bokmålsfolket hus forbi. Anonymkode: 19e0f...471 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #15 Skrevet 13. januar 2018 Nå er det nok altså! Ivar Aasen var uten tvil en hedersmann av sin tid! Anonymkode: 39e0b...76a 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #16 Skrevet 13. januar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det nok altså! Ivar Aasen var uten tvil en hedersmann av sin tid! Anonymkode: 39e0b...76a Really? Anonymkode: a5a37...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #17 Skrevet 13. januar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Den eneste muligheten i nynorsk er eg elskar. Anonymkode: ee391...bff Nei, eg elsker deg (er endelse) er nå i nyere tid også tillatt på nynorsk. Anonymkode: 906bc...2f7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #18 Skrevet 13. januar 2018 Nynorsk burde vekk fra skolen. Forbanna tull. Hvorfor ha to norskspråk? Så kunne barna heller lært seg et annet utenlandsspråk, brukt ressursene sine på det liksom. Nynorsk er også grusomt stygt. Hatt denne diskusjonen før. Folk flest er enige, bortsett fra vestlendingene.....de blir fornærmet og mener nynorsk bør bli norges hovedmål. Anonymkode: 190f5...bcf
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #19 Skrevet 13. januar 2018 Veeeeeldig morsomt. For deg Anonymkode: 83423...58a
Stiv Heks Skrevet 13. januar 2018 #20 Skrevet 13. januar 2018 (endret) No er det jo slik at nynorsk er nærmare dei fleste sitt talemål enn bokmål. Nynorsk er laga ut ifrå det norske språk. Bokmål derimot, er fornorska dansk. Studier viser at skulane som har nynorsk som hovudmål får betre resultat på nasjonale prøver enn dei som har bokmål. Å bruke to skriftspråk gjev ein god effekt på læringa, og dette får nynorskelevane i mykje større grad enn bokmålselevane. Dei blir eksponert for bokmål frå alle kantar. Bokmålselevane møter som regel berre nynorsken i norskfaget på skulen. Den rike språkstimuleringa utløyser ein kognitiv trening som i neste omgang gjer eit meir målbart positivt utslag på læring generelt. Eg er glad for at vi har både nynorsk og bokmål! Begge delar er skriftspråk i like stor grad. Men eg er rimeleg lei av all hetsen nynorsk får frå bokmålsbrukarar som ikkje ser nytta i nynorsk. Berre fordi dei snakkar rimeleg nært bokmål på austlandet, betyr ikkje det at resten av Noreg ikkje har nytte av nynorsk. Endret 13. januar 2018 av Stiv Heks Skriveleif
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå