AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #1 Skrevet 12. januar 2018 Hei! Har en jente på halvannet som har begynt å slå mye i det siste. Hun er som regel bare blid og fornøyd, men samtidig også veldig rampete. En uvane jeg ser det har blitt mer av nå i det siste er at hun synes det å slå meg og pappaen i ansiktet er veldig gøy. Vi prøver å være veldig strenge på dette, men det ser ikke ut til å ha så mye effekt. Tanker eller tips? Aner ikke hvordan jeg skal gå frem på dette. Tenkte å spørre de i barnehagen om hun gjør det mot de voksne eller barna der også, det ville vært helt krise. Men jeg har mine tvil. Jeg er bare redd det skal utvikle seg. Anonymkode: ab2b0...b4a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #2 Skrevet 12. januar 2018 Bedre å si/vise at du blir lei deg, enn å være streng. Det er en fase nesten alle barn går igjennom. Ikke stress for mye med det. Anonymkode: 64a1f...689 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #3 Skrevet 12. januar 2018 Det er helt normalt. Hun har oppdaget at hennes handlinger framkaller en bestemt reaksjon hos dere, og det er spennende/morsomt. Det har ingenting med slåing eller smertepåførsel å gjøre, kun at hun har oppdaget en sammenheng. Ignorer det konsekvent og avled så går det over av seg selv. Anonymkode: da04f...752 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #4 Skrevet 12. januar 2018 Tusen takk for svar ❤️ Godt å høre at dette er en vanlig fase for mange barn på hennes alder. Men så var det dette med hvordan man skal reagere da.. Strengt, lei seg eller overser det? Det er så mange teorier om hva som er best 🙈 Ts Anonymkode: ab2b0...b4a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #5 Skrevet 12. januar 2018 Vell, det du gjør nå funker ikke, eller? Ignorer/avled, evt si mildt Nei og avled. Anonymkode: da04f...752
SunnivaOslo Skrevet 12. januar 2018 #6 Skrevet 12. januar 2018 Greit at dette bare er en slags fase,men jeg synes absolutt dette bør tas tak i enn å late som ingenting. Å slå er en feil handling og bør straffes deretter. Om barnet gjør andre gale ting,ignorerer dere det bare og tenker jaja sånn er det å ha barn? 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #7 Skrevet 12. januar 2018 Straffe en ettåring?? Anonymkode: da04f...752
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #8 Skrevet 12. januar 2018 Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage, og er kjent med problemet. Vi pleier å ta tak i hånden å barnet (ikke hardt) og si "ikke slå, kose". Når vi sier kose stryker vi enten barnets hånd mot vårt kinn eller stryker barnets kinn med vår hånd. Dette hjelper, men det kan ta noen måneder. Når barnet slår et annet barn sier vi først strengt "Navn!" mens vi ser direkte på barnet og peker på det, før vi går bort og gjør det samme som dersom barnet slår en voksen. Dersom barnet som ble slått er lei seg starter vi med å trøste barnet, og når vi kommer med regla om å kose sier vi også "se, Navn blir lei seg når du slår, Navn gråter!". Anonymkode: 66ab6...24a 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #9 Skrevet 12. januar 2018 Be den slutte å slå. Si nei, fy eller noe. Akkurat som med valper som biter. Valper og unger er ikke så ulike. Anonymkode: d34be...67c 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 12. januar 2018 #10 Skrevet 12. januar 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har en jente på halvannet som har begynt å slå mye i det siste. Hun er som regel bare blid og fornøyd, men samtidig også veldig rampete. En uvane jeg ser det har blitt mer av nå i det siste er at hun synes det å slå meg og pappaen i ansiktet er veldig gøy. Vi prøver å være veldig strenge på dette, men det ser ikke ut til å ha så mye effekt. Tanker eller tips? Aner ikke hvordan jeg skal gå frem på dette. Tenkte å spørre de i barnehagen om hun gjør det mot de voksne eller barna der også, det ville vært helt krise. Men jeg har mine tvil. Jeg er bare redd det skal utvikle seg. Anonymkode: ab2b0...b4a Min gjorde det samme rundt den tiden. Sa klart i fra at det ikke var lov, stoppet hånden og viste at stryking var bedre og det medførte også masse ros. Eskalerte han så fjernet jeg han fra situasjonen uten å gi han noe mer oppmerksomhet. Gikk ganske fort over da det var mye gøyere med ros og oppmerksomhet.
Zoey Skrevet 12. januar 2018 #11 Skrevet 12. januar 2018 Ingenting er så provoserende som det fandenivoldske smilet når de får tilsnakk for å gjøre noe galt. Men som en over skriver.. Det er ikke det at de liker å slå. Det er det at de har begynt å forstå. Min eldste kom til verden før vi pusset opp og elektrisk anlegg var synlig overalt. Han dro i ledninger. Så klipsene fløy. Gøøøy. Nei. Han dro og fikk tilsnakk/Neiii/flyttet han bort og distrahert. Og han gikk målrettet tilbake, dro, snudde seg og gliste når vi kom for å fjerne ham. Han hadde oppdaget en sammenheng! Han har funnet ut at hver gang han gjør sånn... Så gjør vi slik. Så gøy. Han kan styre hva som skjer, han kan FORUTSE noe. Det er en kjempestor greie i utviklingen deres mentalt. Smilet er mestring fordi de har skjønt en sammenheng. Ikke fordi det er gøy at dere sier nei, gir tilsnakk eller tegn til å få vondt. Det går over. Bare vær konsekvente. Dette betyr ikke at han blir voldelig. 3
Zoey Skrevet 12. januar 2018 #12 Skrevet 12. januar 2018 Og du kan trygt snakke med barnehagen om det, de har hørt om dette før. Sjansen er stor for at han oppfører seg annerledes/bedre der. Dere er han trygge på, så dere kan bruke til å teste grenser og nye ting. I barnehagen er det mer å gjøre som de andre gjør, spesielt barn som er littegrann eldre - de er store idol ofte. Og barn slår og biter hverandre i denne alderen i blant i barnehagen. Det er ikke krise, det blir stoppet og forsøkt korrigert. Men når de ikke har språk nok til å utrykke seg verbalt, så utrykker de seg fysisk. Og det kan gi utslag i slag. Mine eldste dyttet ofte søskenet sitt når han var to og var storebror til en baby som såvidt kunne sitte. Han hadde ikke språk i godt nok til å forklare at det var frustrerende at babyen rev ned klossene hans eller hva det nå enn var som skjedde. Det er foreldrene og de ansatte i barnehagen som må plassere oss slik at det ikke skjer. Vi tåler en dask og vi skal si bestemt at neeeei. Sånn gjør man ikke. Når språket blir bedre så kan man forklare mer. Og gi strengere reaksjoner. Barnehagen vil kanskje også kunne ha tips som passer godt til akkurat dere, side de kjenner barnet? Jeg har god erfaring med å få tips og triks fra barnehagen om alt fra dotrening, språk, problemer med å leke sammen (hadde en son helst lekte ved siden av andre, veldig lenge). De har alltid vært imøtekommende. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #13 Skrevet 12. januar 2018 Jeg er barnehagelærer på småbarnsavdeling, det er helt normalt at barn går gjennom en slik fase. Det er ingen krise om hun slår barn og voksne i barnehagen, det er helt normalt at enkelte barn gjør det, og helt sikkert noe de jobber kontinuerlig med i barnehagen. Jeg ville sagt rolig «ikke slå, da får mamma vondt» eller bare «stopp». Det krever mange gjentakelser, men det går over. Anonymkode: e7e18...366
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #14 Skrevet 12. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Straffe en ettåring?? Anonymkode: da04f...752 Nei, selvsagt ikke! 😳 Hvor har jeg antydet det? Ingen blir straffet her. Med steng mener jeg at jeg sier klart og tydelig ifra med 'streng stemme' at det ikke er lov. Ts Anonymkode: ab2b0...b4a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #15 Skrevet 12. januar 2018 Tusen takk for masse fine tips her, og ikke minst tanker rundt dette! Har en bedre plan på hvordan jeg skal håndtere dette, og ikke lenger like redd for at hun blir å terrorisere de andre barna i fremtiden 😅 Takk ❤️❤️❤️ Ts Anonymkode: ab2b0...b4a
Gjest Gaea Skrevet 12. januar 2018 #16 Skrevet 12. januar 2018 https://forskning.no/barn-og-ungdom-pedagogiske-fag/2013/01/normalt-sla-sparke-og-lugge
SunnivaOslo Skrevet 13. januar 2018 #17 Skrevet 13. januar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Straffe en ettåring?? Anonymkode: da04f...752 Straff kan være så mangt. En straff kan være å feks si nei,det må ikke være å sperre ungen nede i kjelleren 1 uke liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå