Mira.. Skrevet 12. januar 2018 #1 Skrevet 12. januar 2018 Er det noen som driver med slektsforskning? Jeg har startet og funnet ut masse av meg selv men ble med i My Heritage. Der fant jeg ganske mye nytt men har dere noen forslag til andre kilder? My Heritage var ikke akuratt billig. Noen som har erfaring med DIS Slektsforskning? DIS gravminner har vært til hjelp men ser ut til at man må kontakte kirker og kirkebøkene på noen gamle slektninger. Tar i mot tips med takk
toci Skrevet 12. januar 2018 #2 Skrevet 12. januar 2018 Sjekk digitalarkivet, der har de scannet inn mange gamle kirkebøker, og har også folketellinger o.l. De har og en søkefunksjon, som kan hjelpe endel, men jeg har også måtte bla meg gjennom utallige sider med kirkebøker for å finne de jeg lette etter. Jeg har funnet ut mye der! Slektsforskning er så gøy 😀 1
JackIost Skrevet 13. januar 2018 #3 Skrevet 13. januar 2018 Dessverre fungerer slektsforskning av og til dårlig, fordi så mange som ca. 10 % har en annen far enn den moren har oppgitt offisielt «En av ti norske barn vokser trolig opp med "feil" far. Tester i forbindelse med donasjon av organer viser at ti prosent av de oppførte fedrene ikke kan være biologiske fedre.» https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/oE9d7/En-av-ti-kan-ha-quotfeilquot-far
Mira.. Skrevet 13. januar 2018 Forfatter #4 Skrevet 13. januar 2018 16 timer siden, toci skrev: Sjekk digitalarkivet, der har de scannet inn mange gamle kirkebøker, og har også folketellinger o.l. De har og en søkefunksjon, som kan hjelpe endel, men jeg har også måtte bla meg gjennom utallige sider med kirkebøker for å finne de jeg lette etter. Jeg har funnet ut mye der! Slektsforskning er så gøy 😀 Tusen takk for tipset Jeg fant faktisk 5 slektninger til, oldefedre og tippoldefedre på morssiden min som jeg har lett etter fordi jeg har gamle bilder av dem og skal fortsette videre. Jeg er veldig interessert i å komme så langt tilbake som mulig og på farssiden min kom jeg helt tilbake til 1691! Men så er det en stor gammel slekt med familiegård og den er avbildet i en bok med gamle norske gårder :D
Mira.. Skrevet 13. januar 2018 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2018 5 timer siden, JackIost skrev: Dessverre fungerer slektsforskning av og til dårlig, fordi så mange som ca. 10 % har en annen far enn den moren har oppgitt offisielt «En av ti norske barn vokser trolig opp med "feil" far. Tester i forbindelse med donasjon av organer viser at ti prosent av de oppførte fedrene ikke kan være biologiske fedre.» https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/oE9d7/En-av-ti-kan-ha-quotfeilquot-far Ja det tviler jeg ikke på men heldigvis er mor og far mine foreldre. Jeg kom utrolig langt tilbake i kirkebøkene
HalldirV2 Skrevet 13. januar 2018 #6 Skrevet 13. januar 2018 11 minutter siden, Mira.. skrev: Ja det tviler jeg ikke på men heldigvis er mor og far mine foreldre. Jeg kom utrolig langt tilbake i kirkebøkene Spennende. Hold oss oppdatert 😊 1
Mira.. Skrevet 13. januar 2018 Forfatter #7 Skrevet 13. januar 2018 (endret) 4 minutter siden, HalldirV2 skrev: Spennende. Hold oss oppdatert 😊 Det kan jeg gjøre - får jo helt oppheng her Endret 13. januar 2018 av Mira.. feil stavemåte
HalldirV2 Skrevet 13. januar 2018 #8 Skrevet 13. januar 2018 Akkurat nå, Mira.. skrev: De kan jeg gjøre - får jo helt oppheng her Forstår jeg godt. Slektsforskning er spennende greier, og man vet aldri hva som dukker opp. 1
JackIost Skrevet 16. januar 2018 #9 Skrevet 16. januar 2018 På 13.01.2018 den 15.03, Mira.. skrev: Ja det tviler jeg ikke på men heldigvis er mor og far mine foreldre. Jeg kom utrolig langt tilbake i kirkebøkene Nå sikter jeg ikke til dine foreldre, men til dine forfedre før der igjen Du skriver du kom langt tilbake i bøkene, men mange av leddene der kan jo være helt feilaktige etter som sannsynligheten for at minst én har oppgitt feil far er stor 1
Live88 Skrevet 16. januar 2018 #10 Skrevet 16. januar 2018 Det er grådig gøyt med slektsforskning! En grandonkel jeg hadde, han har gjort hele arbeidet for en slektsgren så jeg har info tilbake til tidlig 1600-tallet. På min far sin side er det verre, hans mormor har faret med litt usannheter når det gjelder etternavnet hennes så jeg har hele fire etternavn på henne, i tillegg står hun oppført med en annen fødselsdato i kirkeboken enn det hun feiret🙈 Men datoen er for såvidt riktig, men månedene spriker, godt mulig det bare er en skrivefeil men jeg har en følelse av at datoen i boken er riktig. I tillegg har jeg funnet ut at hun og oldefar giftet seg to dager før første barnet ble født, + en del om oldefar, men dette nekter hans gjenlevende barn for, så de vil nok ikke at sannheten skal ut. Dessverre er jo kirkebøkene sperret i opptil 80 år eller noe sånt for innsyn via nettet, så enn så,lenge er det vanskelig å finne ut mer siden flere av bøkene fremdeles er sperret og de befinner seg i andre deler av landet. Men jeg gir ikke opp da 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 #11 Skrevet 16. januar 2018 8 minutter siden, JackIost skrev: Nå sikter jeg ikke til dine foreldre, men til dine forfedre før der igjen Du skriver du kom langt tilbake i bøkene, men mange av leddene der kan jo være helt feilaktige etter som sannsynligheten for at minst én har oppgitt feil far er stor Og på hvilken måte er det biologiske opphavet til hvert enkelt ledd egentlig relevant for hvordan slekta har levd bak gjennom historien? Om en fjern forfader vokste opp i familien til Djengis Kahn vil jo være mye mer viktig for slekten videre enn at man er i slekt med en av de tusenvis av løsungene han hadde rundt i verden og som vokste opp som sønn av en fattig bonde. Anonymkode: ad62e...83f
Mira.. Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #12 Skrevet 20. januar 2018 På 16.1.2018 den 15.43, JackIost skrev: Nå sikter jeg ikke til dine foreldre, men til dine forfedre før der igjen Du skriver du kom langt tilbake i bøkene, men mange av leddene der kan jo være helt feilaktige etter som sannsynligheten for at minst én har oppgitt feil far er stor Jo men man finner ut av det alikevel. Jeg fant oldemor på mormors slektslinje hadde flere barn med forskjellige menn, hun hadde blitt enke og giftet seg på nytt. Værre er det når de emigrerte til usa å finne de igjen. På morfars side var begge oldeforeldrene mine gift to ganger, men man finner ut hvem barna er og da kommer man også lengre bakover. På min fars side ser det veldig ryddig ut på begge sider og jeg har faktisk kommet tilbake til 1600 tallet, men de kirkebøkene er ikke lett å tyde
Mira.. Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #13 Skrevet 20. januar 2018 På 16.1.2018 den 15.51, Live88 skrev: Det er grådig gøyt med slektsforskning! En grandonkel jeg hadde, han har gjort hele arbeidet for en slektsgren så jeg har info tilbake til tidlig 1600-tallet. På min far sin side er det verre, hans mormor har faret med litt usannheter når det gjelder etternavnet hennes så jeg har hele fire etternavn på henne, i tillegg står hun oppført med en annen fødselsdato i kirkeboken enn det hun feiret🙈 Men datoen er for såvidt riktig, men månedene spriker, godt mulig det bare er en skrivefeil men jeg har en følelse av at datoen i boken er riktig. I tillegg har jeg funnet ut at hun og oldefar giftet seg to dager før første barnet ble født, + en del om oldefar, men dette nekter hans gjenlevende barn for, så de vil nok ikke at sannheten skal ut. Dessverre er jo kirkebøkene sperret i opptil 80 år eller noe sånt for innsyn via nettet, så enn så,lenge er det vanskelig å finne ut mer siden flere av bøkene fremdeles er sperret og de befinner seg i andre deler av landet. Men jeg gir ikke opp da Ja det er kjempegøy og jeg har også kommet tilbake til 1600 tallet Har også støtt på problemer med feil dato og årstall i kirkebøkene. Jeg synes det er lettest når jeg finner ut hvor anene mine bodde for da finner man som regel rett kirkebok. Værre er det når noen emigrerte til usa, jeg sliter med oldemor på mors side men det er gøy å være detektiv Det at de sperrer kirkebøkene i 80 år er merkelig, synes grunnen de gir er dum. Og hvorfor så lenge? Hadde holdt med halve tiden synes jeg Det er spesielt to tilfeller som er rett ved 80 års grensen jeg ikke får se ennå. Og det er jo helt tilbake til 1940 tallet så de skulle vært åpnet. Har lyst til å dra til kirken å se i boka selv Gir heller ikke opp 1
Live88 Skrevet 20. januar 2018 #14 Skrevet 20. januar 2018 11 minutter siden, Mira.. skrev: Det at de sperrer kirkebøkene i 80 år er merkelig, synes grunnen de gir er dum. Og hvorfor så lenge? Hadde holdt med halve tiden synes jeg Det er spesielt to tilfeller som er rett ved 80 års grensen jeg ikke får se ennå. Og det er jo helt tilbake til 1940 tallet så de skulle vært åpnet. Har lyst til å dra til kirken å se i boka selv Gir heller ikke opp Det har faktisk, så vidt jeg har skjønt, med adopteringer og sånt å gjøre, det er en eller annen klausul om offentliggjøring på nettet som varer i 80år mener jeg å huske. Grådig irriterende! Man kan søke i de som flyttet til USA også, jeg klarte å finne ut hvilken båt mammas grandtante reiste med, hvor mye hun hadde med seg av verdi og littt annet. Les her om flere steder du kan søke
kat-e Skrevet 20. januar 2018 #15 Skrevet 20. januar 2018 Et ganske nyttig tips: Dersom det stopper litt opp og du har slektninger med litt vanlige navn, prøv å søk på noen av søskne i stedet. F.eks om du skal lete på din tip tip oldemor. Og hun heter Anne Hansdatter, se om hun har noen søken med litt speislet navn. Om hun har en søster som heter Vanja Hansdatter. Søk på henne i stedet, søk direkt på google med årstallet hun ble født, og prøv så med Geni senere. og så på digitale arkiver, og så på folketellingen 1910 og 1865.
Mira.. Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #16 Skrevet 20. januar 2018 3 timer siden, Live88 skrev: Det har faktisk, så vidt jeg har skjønt, med adopteringer og sånt å gjøre, det er en eller annen klausul om offentliggjøring på nettet som varer i 80år mener jeg å huske. Grådig irriterende! Man kan søke i de som flyttet til USA også, jeg klarte å finne ut hvilken båt mammas grandtante reiste med, hvor mye hun hadde med seg av verdi og littt annet. Les her om flere steder du kan søke Ja enig, fordi 80 år er for lenge. Men hvis man vil ha tak i navn kan man også sende e-mail til kirken det gjelder. Det har jeg gjort da jeg ikke er i reiseform akkurat nå. Ellers så hadde det ikke vært så veldig langt unna med akuratt de navnene. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor min oldemor hadde et annet etternavn enn resten av slekta fordi det sto at det var pikenavnet hennes. Men mormor fortalte meg at hun (mormor) hadde søsken i usa og fortalte at oldemor hadde en kaptein som sin første mann og da søkte jeg på Digitalarkivet på båter og navnet hennes. Der fant jeg henne på flere turer rundt 1900 tallet oppført med unger jeg ikke visste at hun hadde Det er kjempespennende. Jeg skal gå inn på tipset ditt også, takk skal du ha 1
Mira.. Skrevet 20. januar 2018 Forfatter #17 Skrevet 20. januar 2018 2 timer siden, kat-e skrev: Et ganske nyttig tips: Dersom det stopper litt opp og du har slektninger med litt vanlige navn, prøv å søk på noen av søskne i stedet. F.eks om du skal lete på din tip tip oldemor. Og hun heter Anne Hansdatter, se om hun har noen søken med litt speislet navn. Om hun har en søster som heter Vanja Hansdatter. Søk på henne i stedet, søk direkt på google med årstallet hun ble født, og prøv så med Geni senere. og så på digitale arkiver, og så på folketellingen 1910 og 1865. Ja dette skjedde et par ganger når jeg passerte 1900 tallet og gikk inn på 1800 tallet. Men stort sett har damene ikke så vanlige etternavn heldigvis. Ellers har alle mannfolkene i slekta mi spesielle navn og farssiden min har en gård som er veldig gammel og den gården har etternavnet mitt. Den er også å finne i en bok med gamle slektsgårder. Så på den siden fikk jeg fort hele remsa fra Geni. Det er der jeg har havnet tilbake til 1600 tallet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå