Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. januar 2018 #1 Skrevet 12. januar 2018 Det er mye fokus på å få flere i arbeid,og da spesielt å få unge i jobb. Har vert i arbeidslivet i over 40 år,og har måtte belaget meg på omstilling mange ganger,og slik vil det fortsette å bli. Dessuten er det viktig at ein er fleksibel,og har evne til å helst gjøre mange forskjellige ting "hendymenn". Mange unge må belage seg på å omstille seg mange ganger i løpet av et langt yrkessliv. Når jobben er borte som ein har har gjordt i mange år ikkje lenger eksisterer,så må ein forsøke å sjå etter andre muligheter innenfor ditt fagområde. Har du ein mekanisk utdannelse så har ein oftast ein god ballast å ta med videre,og det finnes et hav av muligheter.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #2 Skrevet 12. januar 2018 Mener du at alle burde ta en "mekanisk utdannelse" da eller? Anonymkode: ed0bc...95a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #3 Skrevet 12. januar 2018 Dette er grunnen til at jeg bruker kveldene på å lære meg litt programmeringsspråk og lese ledelsesteori. Som akademiker er det åpoenbart for meg at fremtiden er digital og hvis jeg skal ha ambisjoner om en lederstilling må jeg forberede meg faglig. Anonymkode: 6b37b...fd2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #4 Skrevet 12. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er grunnen til at jeg bruker kveldene på å lære meg litt programmeringsspråk og lese ledelsesteori. Som akademiker er det åpoenbart for meg at fremtiden er digital og hvis jeg skal ha ambisjoner om en lederstilling må jeg forberede meg faglig. Anonymkode: 6b37b...fd2 Hva med oss som er helt retarded når det gjelder teknologi da? Jeg klarer såvidt å skru på en tv, så sjansen for at jeg skal lære meg noe som helst relatert til teknologi er nok heller lav gitt. Har hatt mobilen min i 3 år og klarer såvidt håndtere den lissom.. Anonymkode: b22d7...ae8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #6 Skrevet 12. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er grunnen til at jeg bruker kveldene på å lære meg litt programmeringsspråk og lese ledelsesteori. Som akademiker er det åpoenbart for meg at fremtiden er digital og hvis jeg skal ha ambisjoner om en lederstilling må jeg forberede meg faglig. Anonymkode: 6b37b...fd2 Det kommer jo an på faget ditt. Jeg kan ikke se for meg at programmering skal kunne hjelpe meg i det jeg utdanner meg til. Anonymkode: ed0bc...95a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #7 Skrevet 12. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med oss som er helt retarded når det gjelder teknologi da? Jeg klarer såvidt å skru på en tv, så sjansen for at jeg skal lære meg noe som helst relatert til teknologi er nok heller lav gitt. Har hatt mobilen min i 3 år og klarer såvidt håndtere den lissom.. Anonymkode: b22d7...ae8 Alle kan lære, så lenge du har lyst til å lære. Bare søk på tema+for dummies, så får du det forklart- Jeg bruker en gratis kursnettsiden som heter khanacademy.com, som også har opplæring i f.eks. matte og fysikk. Anonymkode: 6b37b...fd2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #8 Skrevet 12. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer jo an på faget ditt. Jeg kan ikke se for meg at programmering skal kunne hjelpe meg i det jeg utdanner meg til. Anonymkode: ed0bc...95a Jeg jobber som administrator på et kontor og ser absolutt hvordan jeg kan bruke programmering for å jobbe mer effektivt og automatisere flere oppgaver. Anonymkode: 6b37b...fd2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #9 Skrevet 12. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle kan lære, så lenge du har lyst til å lære. Bare søk på tema+for dummies, så får du det forklart- Jeg bruker en gratis kursnettsiden som heter khanacademy.com, som også har opplæring i f.eks. matte og fysikk. Anonymkode: 6b37b...fd2 Altså jeg fikk 2 i matte og har dyskalkuli. Har 0 forutsetninger for å lære meg noe sånt... Anonymkode: b22d7...ae8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #10 Skrevet 12. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Altså jeg fikk 2 i matte og har dyskalkuli. Har 0 forutsetninger for å lære meg noe sånt... Anonymkode: b22d7...ae8 Her er den første tominutters opplæringsvideoen i programmeringsspråket JavaScript som Khan Academy har: Jeg tror på deg. Anonymkode: 6b37b...fd2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #11 Skrevet 12. januar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som administrator på et kontor og ser absolutt hvordan jeg kan bruke programmering for å jobbe mer effektivt og automatisere flere oppgaver. Anonymkode: 6b37b...fd2 Jeg holder på å utdanne meg til jurist, og ser ikke hvordan selve jussen kan bli automatisert. Det vil vel ikke være mulig. Men selvfølgelig kan vil det å kunne å bruke diverse hjelpemiddel alltid være en fordel. Anonymkode: ed0bc...95a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #12 Skrevet 12. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Jeg holder på å utdanne meg til jurist, og ser ikke hvordan selve jussen kan bli automatisert. Det vil vel ikke være mulig. Men selvfølgelig kan vil det å kunne å bruke diverse hjelpemiddel alltid være en fordel. Anonymkode: ed0bc...95a Flere jurister jeg kjenner arbeider med saksbehandlingsverktøy som medfører en del automatiserte tekster, bl.a. Å ha litt enkel forståelse for hvordan IT-programmer fungerer gjør at når programmet kræsjer/henger/ikke printer osv, så vet du litt mer om hva du skal google for å finne ut feilen og fikse den sånn at du kan jobbe videre. Alle elsker den på kontoret som gjør at man slipper å kontakte IT-avdelingen og vente totalhandikappet en time på at de kommer. En bekjent var nettopp gjennom en rettsak med en IT-leverandør og valgte advokat bl.a. ut fra IT-forståelse... Anonymkode: 6b37b...fd2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #13 Skrevet 12. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Flere jurister jeg kjenner arbeider med saksbehandlingsverktøy som medfører en del automatiserte tekster, bl.a. Å ha litt enkel forståelse for hvordan IT-programmer fungerer gjør at når programmet kræsjer/henger/ikke printer osv, så vet du litt mer om hva du skal google for å finne ut feilen og fikse den sånn at du kan jobbe videre. Alle elsker den på kontoret som gjør at man slipper å kontakte IT-avdelingen og vente totalhandikappet en time på at de kommer. En bekjent var nettopp gjennom en rettsak med en IT-leverandør og valgte advokat bl.a. ut fra IT-forståelse... Anonymkode: 6b37b...fd2 De fleste unge i dag har vel den forståelsen som du sikter til der? Jeg trodde du mente litt mer avanserte former for programmering og IT. Jurister er forresten mye mer enn bare advokater og rettssaker. Anonymkode: ed0bc...95a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #14 Skrevet 12. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: De fleste unge i dag har vel den forståelsen som du sikter til der? Jeg trodde du mente litt mer avanserte former for programmering og IT. Jurister er forresten mye mer enn bare advokater og rettssaker. Anonymkode: ed0bc...95a Min erfaring er at denne kunnskapen mangler på de fleste kontorer. Den jevne ansatte blir ukentlig satt ut av spill pga at printeren ikke har den nyeste driveren eller fordi lyden ikke er fungerer i skype-møtet. Jeg lærer meg programmering både for helpdesk-funksjon og f.eks. for å kunne effektivisere bl.a. budsjettarbeid og for å kunne gjøre større deler av nettsideoppdateringene selv uten å bruke overbetalte konsulenter til hver minste ting. Jeg vet at jurister er mer enn advokater og rettsaker og det er derfor jeg nevnte saksbehandlingsverktøy som eksempel. Anonymkode: 6b37b...fd2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #15 Skrevet 12. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at denne kunnskapen mangler på de fleste kontorer. Den jevne ansatte blir ukentlig satt ut av spill pga at printeren ikke har den nyeste driveren eller fordi lyden ikke er fungerer i skype-møtet. Jeg lærer meg programmering både for helpdesk-funksjon og f.eks. for å kunne effektivisere bl.a. budsjettarbeid og for å kunne gjøre større deler av nettsideoppdateringene selv uten å bruke overbetalte konsulenter til hver minste ting. Jeg vet at jurister er mer enn advokater og rettsaker og det er derfor jeg nevnte saksbehandlingsverktøy som eksempel. Anonymkode: 6b37b...fd2 De fleste kontorer består heller ikke av bare unge, nyutdannede mennesker som er oppvokst med denne teknologien, og da er det klart at det kan oppstå diverse "kriser". Anonymkode: ed0bc...95a
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. januar 2018 #16 Skrevet 12. januar 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mener du at alle burde ta en "mekanisk utdannelse" da eller? Anonymkode: ed0bc...95a Erna Solberg hevdet i nyttårstalen at vi står overfor raske teknologioske endringer i samfunnet,og utfordringer for mange blir å "henge med"....Ellers blir det hevdet at robotene kommer til å ta over mange jobber etterkvart. Mange må belage seg på å jobbe til de er minst 70 år for å opnå en berekraftig pensjon. Skal bli intrs.å se hvor mange som holder ut i arbeidslivet til de blir 70-75 år. Undres på hvor de alle desse omtalte robotene blir å finne Endret 12. januar 2018 av Anonym Bruker
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. januar 2018 #17 Skrevet 12. januar 2018 2 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Folk med håndverksutdannelse er mangelvare i Norge,men dersom du tolker innlegget slik at alle bør ha en mekanisk utdannelse,så bør du kanskje ta deg tid å lese innlegget engang til.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #18 Skrevet 12. januar 2018 TS: Gode ord. Greier man dette. Så vil man nok alltid greie seg. De som er sta og ikke greier å tilpasse seg. Blir taperene. Survival of the fittest. Anonymkode: 641e3...7a5
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. januar 2018 #19 Skrevet 12. januar 2018 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Gode ord. Greier man dette. Så vil man nok alltid greie seg. De som er sta og ikke greier å tilpasse seg. Blir taperene. Survival of the fittest. Anonymkode: 641e3...7a5 Omstilling handler ikkje nødvendigvis om å jobbe mer effketivt,men bare å jobbe litt smartere,og se på mulighetene fra en annen synsvinkel,og planlegge. Dårleg planlegging koster samfunnet enorme summer hvert år,og det handler ofte om øyet som ser. Det finnes mange "vane-mennesker" der ute som rett og slett blir syke når de hører ordet forandringer og har alltid en negativ innstilling til omstillinger. Disse personene vil utvilsamt ende opp som tapere Endret 12. januar 2018 av Anonym Bruker
Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. januar 2018 #20 Skrevet 12. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: b48c1...f19 Skulle vert intrs. å vist hvilke bakrunnsmatriale VG bygger denne oversikten på. Mange bedrifter erforlengst innvadert av østauropeisk arbeidskraft, samtidig som arbeidsledigheten er høy blandt nordmenn. Ingen veit med sikkerhet hvilke utfordringer vi kommer til å står overfor de nermeste årene gr. eldrebølgen som vil øke i omfang. Det som synes heilt klart er at vi kan ikkje forventa at oljerikdomen vil vare evig,og folk flest ønsker selvsagt å opprettholde sin levestandard. Vi har de senere årene fått stadig flere nyrike samtidg som vi har fått flere fattige, og her kan det på sikt ligge en udetonert bombe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå