Gå til innhold

Oppsigelse (Ulovlig utleiebolig)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Leier en leilighet med flere kompiser, og vi inngikk avtale med utleier og fikk oppgitt at leiligheten hadde kjøkken, bad, stue, 2 soverom i 1 etg mens loftsetasje inneholdt 2 soverom. Dette ble gitt info om på visning, og i annonse på nett. Utleier opplyste heller ikke om noen mangler, feil e.l

Ved innflytting så la vi merke til manglende brannvarslere/røykvarslere, mugg i 3-4 vinduer både bad og soverom. Fuktskader i tak og vinduer. Manglende vifte/ventilasjon på et knøttlite bad som sørget for fuktig luft og dårlig inneklima. Dette ble purret på, og ikke utbedret på over 6mnd uten at utleier har evnet å gjøre noe med det. Dette har vi gitt skriftlig beskjed om.

Så kommer hovedsaken: Foreldre til en av oss mistenkte 3 uker etter innlytting at et av soverommene ikke var lovlige, vi var studenter desperate etter et sted å bo, ettersom alt var tatt og vi måtte bare ha et sted å bo før skolen startet. Vi lot derfor dette gå, og gjennom noen måneder da røykvarslere og de andre manglene ikke ble utbedret ga foreldrene våre enda mer utrykk for bekymring, og siden vi nå hadde pause fra skole så hadde vi tid til å undersøke. Vi tok derfor kontakt med kommunen, og der fikk vi se plantegninger av at det ene soverommet i loftetasje ikke var registrert som soverom, men en bod. Dette har vi undersøkt og er av grunnene: for små vinduer, ikke tilfredstillende rømningsvei når man først er ute av vinduet (man faller rett ned i bakken på 4-5 meters høyde), vinduet er fysisk utfordrende å få åpnet.

Dette er meldt inn til kommunen, og vi venter på at de skal behandle vår sak, med håp om at vi får flyttet ut og hevet den tidsbestemte leiekontrakten vår på 4 år uten mulighet for oppsigelse.

Spørsmålene våre er derfor som følgende, vi spør om dette fordi vi ikke har råd til advokat, husleietvistutvalget vil ikke gi råd så vi er veldig rådville akkurat på dette tidspunktet.

1. Dersom kommunen kommer inn, undersøker og finner ulovligheter. Kan vi heve leiekontrakten umiddelbart?

2. Må vi vaske ut og rydde leiligheten som ved ordinært kontraktsslutt, eller kan vi bare pakke sammen å dra?

3. Risiskerer vi å stå med 2 husleier fordi vi finner oss et nytt sted å bo?

4. Har utleieren noe å si eller en måte å komme seg unna dette, og vi står igjen låst til en ulovlig leilighet og en sint utleier?

Anonymkode: 44449...77b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2. Selvfølgelig må dere vaske etter dere.

Anonymkode: 1196c...632

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Dersom kommunen kommer inn, undersøker og finner ulovligheter. Kan vi heve leiekontrakten umiddelbart?

2. Må vi vaske ut og rydde leiligheten som ved ordinært kontraktsslutt, eller kan vi bare pakke sammen å dra?

3. Risiskerer vi å stå med 2 husleier fordi vi finner oss et nytt sted å bo?

4. Har utleieren noe å si eller en måte å komme seg unna dette, og vi står igjen låst til en ulovlig leilighet og en sint utleier?

Røykvarslere er kanskje utleiers ansvar, men de koster bare 99kr/stk. Det klarer dere å spleise på om dere legge godviljen til.

Jeg regner med at han vil ha mulighet til å utbedre feilene som ved andre saker med reklamasjon. F.eks. brannstige, utbedre mugg ved å male over og ordne med ventilasjon for å unngå fremtidig soppvekst osv. Men dersom det er betydelige mangler som ikke lett lar seg fikse så er det kanskje litt verre stilt.

Jeg regner med dere må vaske. Med mindre huset er avsperret pga. det er falleferdig, har vært utsatt for brann osv, noe det ikke er. Om det så skulle være et smutthull for å slippe unna, er ikke det litt smålig da? Jeg tenker det er vanlig folkeskikk å rydde etter seg. Det er bedre å løse ting på en menneskelig måte og å ha en god dialog, enn å drive å stille krav, sette hardt mot hardt og være lite medgjørlige. Jeg tenker at en god muntlig samtale ofte er bedre enn firkantede juridiske A4-ark.

Anonymkode: 46730...d68

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røykvarslere er kanskje utleiers ansvar, men de koster bare 99kr/stk. Det klarer dere å spleise på om dere legge godviljen til.

Jeg regner med at han vil ha mulighet til å utbedre feilene som ved andre saker med reklamasjon. F.eks. brannstige, utbedre mugg ved å male over og ordne med ventilasjon for å unngå fremtidig soppvekst osv. Men dersom det er betydelige mangler som ikke lett lar seg fikse så er det kanskje litt verre stilt.

Jeg regner med dere må vaske. Med mindre huset er avsperret pga. det er falleferdig, har vært utsatt for brann osv, noe det ikke er. Om det så skulle være et smutthull for å slippe unna, er ikke det litt smålig da? Jeg tenker det er vanlig folkeskikk å rydde etter seg. Det er bedre å løse ting på en menneskelig måte og å ha en god dialog, enn å drive å stille krav, sette hardt mot hardt og være lite medgjørlige. Jeg tenker at en god muntlig samtale ofte er bedre enn firkantede juridiske A4-ark.

Det står jo i det samme innlegget du siterer at utleier ikke har vist vilje til å gjøre noe med problemene på 6(!) mnd. 

Anonymkode: 6a19e...9c7

Skrevet

Jeg må bare spørre... hvordan i all verden gikk dere med på en kontrakt over 4 år uten mulighet for oppsigelse? Altså... skjønner at utleier ikke gjør noe, han har jo lurt dere trill rundt. 

Det er nok veldig individuelt fra sak til sak hvordan dette foregår. Jeg ville nok heller stilt disse spøsmålene til kommunen, de vil kunne gi deg bedre svar. 

Skrevet
31 minutter siden, halvehimmelen skrev:

Jeg må bare spørre... hvordan i all verden gikk dere med på en kontrakt over 4 år uten mulighet for oppsigelse? Altså... skjønner at utleier ikke gjør noe, han har jo lurt dere trill rundt. 

Det er nok veldig individuelt fra sak til sak hvordan dette foregår. Jeg ville nok heller stilt disse spøsmålene til kommunen, de vil kunne gi deg bedre svar. 

Altså, dette er noe vi har innsett i etterkant. Verdt å nevne at boligen og utleieren virket veldig bra i starten, og vi er alle integrerte masterstudenter. Men, unge og dumme..

dette er også litt av grunnen til at vi ikke har gått inn for å forhandle om bedre pris etc avslag osv istede så har vi kontaktet kommunen for å få hevet avtalen.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, dette er noe vi har innsett i etterkant. Verdt å nevne at boligen og utleieren virket veldig bra i starten, og vi er alle integrerte masterstudenter. Men, unge og dumme..

dette er også litt av grunnen til at vi ikke har gått inn for å forhandle om bedre pris etc avslag osv istede så har vi kontaktet kommunen for å få hevet avtalen.

Kommunen blander seg ikke opp i en privat avtale mellom huseier og leietager. Kommunen forholder seg til huseier med hensyn på om objektet er godkjent for varig opphold eller ikke. Og om et ikke er godkjent så hvorvidt det foreligger overhengende far for tap av liv.

Å ikke selv skaffe røykvarslere når huseier ikke får ut fingeren er bare uansvarlig.

Anonymkode: 26b2f...fe4

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som en hjemmesnekret kontrakt. Tror ikke utleier har lov til å syte den til 4 år.

Anonymkode: fde03...870

Skrevet

Hvis dere er masterstudenter, så er dere i hvert fall i nærheten av 25. Da føler ikke jeg at man kan påkalle seg samme «unge og dumme»-forsvaret som en 18-åring. Derfor klarer jeg virkelig ikke tro på historien om at fire oppegående voksne mennesker har inngått en kontrakt på fire år uten mulighet til oppsigelse, og ingen av de +/-8 foreldrene har hevet så mye som et øyebryn før etter avtalen er inngått. Fin historie...

Anonymkode: 339eb...af6

• Liker 3
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor vil dere ikke bo der videre da? Det var vel en plan ved det hele den gangen dere flyttet inn? Noen av feilene synes jeg bærer litt preg av at dere leter etter feil å klage på i håp om å få hevet kontrakten, mer enn problemene faktisk irriterer dere. Er det dårlig inneklima må dere lufte eller ventilere mer. Standarden på boligen kunne dere se på visningen. 

• Liker 3
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere er masterstudenter, så er dere i hvert fall i nærheten av 25. Da føler ikke jeg at man kan påkalle seg samme «unge og dumme»-forsvaret som en 18-åring. Derfor klarer jeg virkelig ikke tro på historien om at fire oppegående voksne mennesker har inngått en kontrakt på fire år uten mulighet til oppsigelse, og ingen av de +/-8 foreldrene har hevet så mye som et øyebryn før etter avtalen er inngått. Fin historie...

Anonymkode: 339eb...af6

TS her:

Snakk om antagelser i lange baner her altså :-) Om du prøvde å leke smart her så lurer jeg bare på om det kanskje ikke har slått deg at det går ann å være masterstudenter som går 1 året på en masterutdanning? Vi er alle 19 år og dette er første gangen vi leier/ er i en situasjon som dette. Istede så kan du bruke tiden din på å komme med et fornuftig svar på hva vi lurer på, istede for å kritisere hva slags kontrakt vi har inngått. 

Gjort er dessverre gjort, og en tidsbestemt leiekontrakt (3 år +) er en ganske så utbredt kontraktsform og det er mange medstudenter som har en tilsvarende kontrakt uten mulighet for en oppsigelse. Det er derimot en mulighet å overdra kontrakten til noen andre dersom man finner erstattere.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor vil dere ikke bo der videre da? Det var vel en plan ved det hele den gangen dere flyttet inn? Noen av feilene synes jeg bærer litt preg av at dere leter etter feil å klage på i håp om å få hevet kontrakten, mer enn problemene faktisk irriterer dere. Er det dårlig inneklima må dere lufte eller ventilere mer. Standarden på boligen kunne dere se på visningen. 

Grunnen til at vi ikke vil bo der videre er som beskrevet i tråden. Det er ikke noe om at vi ''leter'' etter feil. Sett deg litt inn i situasjonen selv, hadde du vært tilfreds med å betale en relativt høy husleie på studentbudsjett for en leilighet som fremstod som veldig bra og således ''var verdt'' leiesummen i starten, men det senere fremkom muggsopp på vinduene på soverom og bad, samt fuktskader i leiligheten? Hadde du syntes det hadde vært gøy å bodd i en leilighet der det ikke var noen form for avtrekk/ventilasjon på bad eller ellers i leiligheten annet enn å sette vinduene på vidt gap hver gang hver av oss tok en dusj midt på vinteren? Drive å varme opp leiligheten med oljeovner/panelovn 4+ ganger i døgnet pga vi har måttet sette vinduer på vidt gap fordi hele leiligheten er full av damp fra badet pga manglende vifte som var avtalt, har ikke akkurat vært en drøm kan du si :)

Det er ikke nødvendigvis feilene (ref. muggsopp, fukt, manglende vifte/avtrekk, brannsikkerhet) i seg selv som gjør at vi tenker at vi umiddelbart vil flytte. Det er heller utleiers manglende (ikke tilstedeværende) vilje til å fikse noe som helst selv om han hele tiden sier han skal fikse det til uka, som gjør at vi heller vil finne oss et nytt sted å bo til en rimeligere leiepris og en hyggeligere utleier. Dette er både frustrerende og gjør at vi føler oss lurt, spesielt når vi betaler en sum som tilsvarer at alt burde være i orden, eller at huseier reagerer raskt ved melding om mangel. (og ikke bruker 6 MND på å fikse ting). Vil tro hvem som helst her ville følt seg en smule snurt om dette var dere. 

PS: Før dere dømmer at vi inngikk en kontrakt som vi gjorde og bla..bla..bla og betaler en høy husleie. Det er sånn utleiemarkedet her i Bergen var i sommer. Full rulle på de beste leilighetene med best beliggenhet. Vi fikk dessverre som veldig mange andre ikke en studentskipnad leilighet, og måtte derfor ut på privatmarkedet og hadde utrolig kort tid på å finne noe før skolen startet, og etterspørselen for leilighetene som i dette tilfellet ''fremstod'' bra var høy = høyere pris. 

Eller er vi litt i overkant kravstore for din smak kanskje? :)

Skrevet

Jeg er så glad for at jeg ikke driver med utleie!

Anonymkode: 8163f...6ad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...