Pølsevann Skrevet 12. januar 2018 #1 Skrevet 12. januar 2018 Jeg har fått positiv på rubellaprøven, som betyr at jeg er vaksinert mot rubella. Men betyr det at jeg er vaksinert mot meslinger? Jeg er litt forvirret ang dette med meslinger, rubella osv. Hvis denne rubella'en ikke har noe med meslinger å gjøre, må man revaksineres mot meslinger dersom man har fått den som barn? Jeg har tatt revaksinasjon av barnevaksinene (trippelvaksine eller noe i den dur) for rundt 5 år siden i forbindelse med reise. Jeg vet ikke om samboern min er vaksinert mot meslinger, han er ikke norsk, og jeg vet ikke noe om vaksinasjonsprogrammet i landet han kommer fra. Vi får jo snart baby, så jeg håper jo at han er vaksinert, og jeg vurderer om jeg skal be han om å be legen teste for dette, slik at han evt kan ta vaksinen nå før baby kommer. Vi bor i Oslo i en bydel med høy innvandrertetthet, så her er vel risikoen ganske stor, og det er bare 60% vaksinedekning i hjemkommunen min. Så jeg merker at jeg er litt urolig.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #2 Skrevet 12. januar 2018 Rubella er røde hunder. Smitten svangerskapet kan medføre abort og alvorlige fosterskader. Dersom man ikke har antistoffer vil man bli tilbudt vaksine etter fødselen. Det kan jo være smart for samboeren din å vaksinere seg for sykdommer i det norske vaksinasjonsprogrammet. Anonymkode: 5edc0...0ca
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #3 Skrevet 12. januar 2018 Rubella = røde hunder Anonymkode: 36772...b64
Pølsevann Skrevet 12. januar 2018 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2018 Men er ikke jeg også vaksinert mot meslinger når jeg er det mot rubella? MMR vaksinen? Sitat MMR-vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder har vært en del av det norske barnevaksinasjonsprogrammet siden 1983, med to vaksinedoser (15 md. og 11-12 år). To vaksinedoser gir nesten 100% beskyttelse mot meslinger og rubella (2). Kilde: http://tidsskriftet.no/2017/05/kronikk/kan-norge-holdes-fritt-rubella-og-meslinger
LoveTrain Skrevet 12. januar 2018 #5 Skrevet 12. januar 2018 Du er mest sannsynlig vaksinert mot meslinger, da begge deler gis i mmr-vaksinen. Hvor gammel var samboeren din da han kom til Norge? Logg deg inn på minevaksiner.no, så kan du se hva du har fått. Det kan samboeren din også gjøre så lenge han har personnr og bankid.
Pølsevann Skrevet 12. januar 2018 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2018 17 minutter siden, LoveTrain skrev: Du er mest sannsynlig vaksinert mot meslinger, da begge deler gis i mmr-vaksinen. Hvor gammel var samboeren din da han kom til Norge? Logg deg inn på minevaksiner.no, så kan du se hva du har fått. Det kan samboeren din også gjøre så lenge han har personnr og bankid. Han kom når han var 25, så han har hvertfall ikke vært med i noe vaksinasjonsprogram her i Norge. De blir nok vaksinert der han kommer fra også (vestlig land), men siden MMR kom inn i vaksinasjonsprogrammet i Norge i 1983, så kan man vel tenke at det gjorde det rundt samme tid der, og han er jo ført i 1979. Kan høre med moren hans også, om hun husker. Jeg har vært inne på minevaksiner.no tidligere for jeg lurte på om jeg hadde en eller annen vaksine ifm reising, men der var det ikke registrert noenting. Selv ikke de jeg tok for 2 år siden. Det er jo noen år siden nå, så jeg kan jo sjekke igjen, kanskje det er oppdatert nå.
Pølsevann Skrevet 12. januar 2018 Forfatter #7 Skrevet 12. januar 2018 (endret) Jammen se på det. Der var det jo masse vaksiner, inkl meslinger x2 Så da var det sikkert for nytt og ikke oppdatert når jeg sjekket for en del år siden. Takk for tips. Jeg hadde glemt at den siden eksisterte De jeg tok for et par år siden mangler da. Kanskje jeg skal prøve å huske å si fra neste gang jeg er hos legen. Endret 12. januar 2018 av Omo
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #8 Skrevet 12. januar 2018 Jeg er også positiv på Rubella antistoffer. Ifølge legen var det MMR-vaksinen vi tok når vi var yngre, som inkluderte blant annet meslinger. Grunnen til at de sjekket spesifikt mot Rubella var pga sjansen for fosterskader. Anonymkode: e0062...e02
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #9 Skrevet 12. januar 2018 MMR har vært en kombinasjonsvaksine siden den kom. Så du er nok vaksinert mot alt. Mener du kan finne igjen vaksinasjonskortet ditt på helsenorge.no. Anonymkode: 3fa07...696
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #10 Skrevet 12. januar 2018 Du slår positivt ut om du har hatt røde hunder også. Så det trenger ikke være pga vaksine. Anonymkode: 03b0d...008
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå