AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #1 Skrevet 12. januar 2018 Jeg har ei datter på 9 år og hadde besøk av min venninne igår. Vi satt på kjøkkenet alle tre og jeg fortalte min venninne at jeg har som nyttårsforsett å gå ned ti kg. Venninnen min svarte at hun også har tenkt til å ned noen kg og vi snakket mye om teamet slanking. Datteren min tegnet og virket ikke til å høre mye på praten,men idag var det tydelig at hun fanget mye opp. Til frokost ville hun spise mindre enn vanlig og da jeg kommenterte hvor lite hun spiste så svarte hun at det var fordi hun også ville ned noen kg! Jeg ble helt paff og sa at hun trenger ikke å ned i vekt og trenger masse mat for å vokse. Tok en lang en lang prat med henne om dette og håper det sank inn, men nå er jeg utrolig redd for at jeg har gjort noen skade og skammer meg over hvordan jeg og min venninne snakket foran henne igår. Noen gode råd? Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: e0c8a...c3f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #2 Skrevet 12. januar 2018 To jenter på ni som vil slanke seg altså? Hva sa du til de? Barn skal ikke slanke seg, men man kan spise sunt og være aktive. Anonymkode: a42d6...c8d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #3 Skrevet 12. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: To jenter på ni som vil slanke seg altså? Hva sa du til de? Barn skal ikke slanke seg, men man kan spise sunt og være aktive. Anonymkode: a42d6...c8d Det var TS og en venninne som diskuterte slanking da... Anonymkode: 43234...625 10
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #4 Skrevet 12. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: To jenter på ni som vil slanke seg altså? Hva sa du til de? Barn skal ikke slanke seg, men man kan spise sunt og være aktive. Anonymkode: a42d6...c8d Leste du ikke innlegget ordentlig? Anonymkode: be518...952 15
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #5 Skrevet 12. januar 2018 Hmm, ikke opplevd, men er nok i faresonen til å kunne oppleve noe lignede. Skal alltid ned noen kilo, og har to små døtre... Her tror jeg du har startet riktig iallefall, det er nok bare god kommunikasjon som gjelder. Fortell henne at barn skal vokse og derfor aldri skal tenke på å slanke seg, men at voksne og da spesielt mødre kan oppleve å legge på seg etter svangerskap f.eks. Og at man aldri skal la det gå utover egen helse, men at mamma kanskje skal prøve å spise mindre usunne ting som man egentlig ikke trenger, som sjokolade og brus. Og at det er stor forskjell på en barnekropp i vekst og en voksen (utvokst) kropp. Et barn skal spise sunt og variert, og barn beveger seg mye/er aktive uten å egentlig tenke over det. Mens vi voksne sitter ofte rolig på jobb, får spise hva vi vil (fordi ingen stopper oss, slik voksne gjør med barn som spiser mye usunt) og at vi derfor kan ha behov for å gå ned noen kg. Både for vår egens helses del og det å føle seg bekvem i egen kropp. Kanskje bør du også nevne at du angrer på å ha snakket slik om det, ren slanking, men at du egentlig bare ønsker å spise sunnere og bevege deg mer slik at kroppen din har det best mulig. Masse lykke til med praten! Anonymkode: da2f8...f9a 10
Gjest NotNaomi Skrevet 12. januar 2018 #7 Skrevet 12. januar 2018 Det er sånne tabber vi foreldre kan gjøre , men du skulle kanskje tenkt på at datteren din satt der i løpet av tiden samtalen tok . Men gjort er gjort , og du gjorde det beste ut av situasjonen når skaden først var gjort . Foreldre har jo stor påvirkningskraft , men det er jo ikke godt å si hvordan hun tenker nå . Snakket dere fks nedaettende om tykke mennesker ? Det kommer jo litt an på hva dere egentlig sa . Bare følg med på henne , og snakk med henne .
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #8 Skrevet 12. januar 2018 Jeg trodde det var allmennkunnskap at man ikke snakker om slanking foran barna Anonymkode: 605ae...0a8 20
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #9 Skrevet 12. januar 2018 Enig i at dette var litt klønete av deg, det er uheldig å snakke om slanking foran barn, samme om du tror de hører etter eller ikke. Men nå har det skjedd og det virker som du taklet det greit, vi får håper det synker inn hos henne og ikke fører noe sted. Jeg personlig fikk et anstrengt forhold til mat fordi min mamma, tante og bestemor snakket om slanking, dietter og kalorier i perioder gjennom hele barndommen min. De trodde vel sikkert at jeg ikke hørte etter, men den tanken slanking la seg i underbevisstheten min. Jeg tror dog ikke én tabbe har noe å si for barnet. Det er supert at du innså at det var mindre lurt av deg å gjøre! Anonymkode: 42898...c38 1
Gjest NotNaomi Skrevet 12. januar 2018 #10 Skrevet 12. januar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde det var allmennkunnskap at man ikke snakker om slanking foran barna Anonymkode: 605ae...0a8 Det er vel ikke mindre allmennkunnskap og vite at alle gjør feil ? Små og større og store . Og det er allmennkunnskap å vite at en kan lære av dem . Ingen er perfekte . Allmennkunnskap eller ikke .
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #11 Skrevet 12. januar 2018 Min mor pratet stadig om at hun skulle ned et par kilo, spiste alltid annen mat og kommenterte at hun ikke likte potetgull, sjokolade etc når vi andre i familien spiste det. Jeg ble så dritt lei av å høre om det hele oppveksten at jeg nesten på trass spiste mer enn jeg hadde behov for. Heldigvis hadde min far et normalt forhold til mat. Jeg slanket meg aldri, ikke før jeg ble over 30 faktisk. Uansett ikke prat om slanking foran barn, jeg tok ikke direkte skade av det bortsett fra at jeg spiste litt ekstra på trass men man vet aldri. Anonymkode: f15b7...02f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #12 Skrevet 12. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde det var allmennkunnskap at man ikke snakker om slanking foran barna Anonymkode: 605ae...0a8 Ikke på KG. Her er det bare slum. Anonymkode: b1534...d6b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #13 Skrevet 12. januar 2018 3 timer siden, NotNaomi skrev: Det er vel ikke mindre allmennkunnskap og vite at alle gjør feil ? Små og større og store . Og det er allmennkunnskap å vite at en kan lære av dem . Ingen er perfekte . Allmennkunnskap eller ikke . Livets skole? Du er helt på bærtur. Alle som er vokst opp på 70-, 80- og 90-tallet vet dette jo. Og nei, ikke alle tar like lett på røyking og "Ups...kommentarer om kropp!" Hva mødre sier om seg selv er ting som går rett inn i hjernen til jenter. Anonymkode: b1534...d6b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #14 Skrevet 12. januar 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Livets skole? Du er helt på bærtur. Alle som er vokst opp på 70-, 80- og 90-tallet vet dette jo. Og nei, ikke alle tar like lett på røyking og "Ups...kommentarer om kropp!" Hva mødre sier om seg selv er ting som går rett inn i hjernen til jenter. Anonymkode: b1534...d6b Enig i dette, men tenker at mange nok ikke har et bevisst forhold til det. Min mor har aldri i hele mitt liv sagt et negativt ord om sin egen kropp (eller andres, forsåvidt). Tipper dette er ganske bevisst, og det har nok betydd mye for mitt eget syn på min kropp. På samme måte sier jeg ALDRI noe stygt om utseendet mitt foran ungene mine. Jeg kobler heller ikke mat og kroppsform (ved å for eksempel si at jeg ikke spiser sjokolade fordi jeg ikke vil bli tjukk). Hvis jeg trenger å si noe om kosthold så snakker jeg om hva kroppen trenger og hva som ikke er så bra for kroppen i store mengder. Tror dette betyr mer enn folk tenker over. Å hele tiden bedømme egen eller andres kropp og knytte matvarer og kroppsideal sammen kan være veldig skadelig. Anonymkode: 7cf90...9fc 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #15 Skrevet 12. januar 2018 Selv om du ikke snakker om slanking, så skal det ikke mye til før barnet underbevisst tar opp at man burde være usikker og mislike egen kropp. Det kan være at de ser hvordan du misfornøyd eller stresset ser på deg selv i speilet, hvordan du akker deg over kjoler som ikke sitter pent osv. Alle slike småting er med på å forme et barnehode om at utseende er viktig og det er vitkig å bry seg om kjolen sitter pent eller ei, at man burde være misfornøyd med utseende osv Anonymkode: efb39...a7c 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #16 Skrevet 12. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Enig i dette, men tenker at mange nok ikke har et bevisst forhold til det. Min mor har aldri i hele mitt liv sagt et negativt ord om sin egen kropp (eller andres, forsåvidt). Tipper dette er ganske bevisst, og det har nok betydd mye for mitt eget syn på min kropp. På samme måte sier jeg ALDRI noe stygt om utseendet mitt foran ungene mine. Jeg kobler heller ikke mat og kroppsform (ved å for eksempel si at jeg ikke spiser sjokolade fordi jeg ikke vil bli tjukk). Hvis jeg trenger å si noe om kosthold så snakker jeg om hva kroppen trenger og hva som ikke er så bra for kroppen i store mengder. Tror dette betyr mer enn folk tenker over. Å hele tiden bedømme egen eller andres kropp og knytte matvarer og kroppsideal sammen kan være veldig skadelig. Anonymkode: 7cf90...9fc Enig. Ts, å slanke seg er en dårlig ide. Deg som hjelper er varige kostholds- og mosjonsvaner. Med det perspektivet er det også lettere å unngå slankeprat foran barna. Du ville da snakket med venninnen din om at du ville spise sunnere, mer frukt IG grønt, og mosjonere mer. Det tar ikke 9-åringen skade av å høre, så lenge dere holder dere unna kropps- og vektprat. Anonymkode: 9025b...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå