AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #1 Skrevet 12. januar 2018 Jeg har et merkelig forhold til penger. Jeg hater å bruke penger på viktige ting som mat, tannlege, doktor, veterinær etc. Jeg handler minst mulig mat og kjøleskapet er nesten alltid tomt. Selv om jeg elsker mat og kunne tenke meg å spise masse godt og sunt. Jeg har heller ikke vært hos tannlegen på to år. Det iser i ene tanna mi og jeg kan ikke spise sjokolade eller is, og jeg skjønner at jeg mest sannsynlig har et hull der, men jeg bare kvier meg sånn for å bruke penger på det. Jeg skulle vært hos hudlege for lengst ettersom jeg sliter med eksem, men har altså unngått dette pga pengebruket. Men klær derimot... Jeg har stor interesse for langrenn og friluft, og elsker å kjøpe dyre merkeklær (Bjørn Dæhlie, Norrøna etc). Jeg betaler dette med glede. Jeg klarer aldri å spare heller, bruker opp pengene med en gang... Mange av dere synes sikkert jeg er teit og at dette er vanlig, og at jeg bare bør skjerpe meg. Men jeg klarer det ikke. Jeg har prøvd å skjerpe meg, men får det ikke til. Jeg lurer på om det nesten er en sykdom, hvor man prøver å unngå og bruke penger på fornuftige ting. Det er fryktelig irriterende for jeg vil så gjerne, men jeg bare får det ikke til! Hva må jeg gjøre for å omstille meg? Tar i mot tips og råd med glede... Anonymkode: 510f1...ae7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #3 Skrevet 12. januar 2018 Først: Motiver deg selv til å bruke penger på de nødvendige tingene, og deretter trene opp viljestyrken din, hadde kanskje vært lurt? Anonymkode: 2471e...39f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #4 Skrevet 12. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et merkelig forhold til penger. Jeg hater å bruke penger på viktige ting som mat, tannlege, doktor, veterinær etc. J Anonymkode: 510f1...ae7 Vil dette si at dyret ditt ikke får den hjelpen den trenger hos veterinær? Har du også barn? Anonymkode: 2471e...39f 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #5 Skrevet 12. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil dette si at dyret ditt ikke får den hjelpen den trenger hos veterinær? Har du også barn? Anonymkode: 2471e...39f Selvfølgelig!! Men jeg liker ikke å bruke penger på det. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først: Motiver deg selv til å bruke penger på de nødvendige tingene, og deretter trene opp viljestyrken din, hadde kanskje vært lurt? Anonymkode: 2471e...39f Joda, men hvordan? Anonymkode: 510f1...ae7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #6 Skrevet 12. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig!! Men jeg liker ikke å bruke penger på det. Joda, men hvordan? Anonymkode: 510f1...ae7 Les en bok om motivasjon. Kagge har skrevet en bra bok om det Anonymkode: 2471e...39f
Mippi Skrevet 12. januar 2018 #7 Skrevet 12. januar 2018 De fleste er sånn. Alle vil vel helst bare bruke penger på interesser og fritid. Ingen VIL betale f.eks. lisens! Det eneste tipset jeg har er å bare gjøre det. Lukke øynene og betale og så prøve å glemme det med en gang man har betalt den regningen. Ute av syne, ute av sinn. Til slutt blir det en vane, og man tenker ikke like mye over det. Jeg tenker det koster å leve. De utgiftene du nevner er en del av det å leve. Alle må betale det det koster å holde seg i live. Du må se stort på det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #8 Skrevet 12. januar 2018 Denne feks https://www.tanum.no/_dokumentar-og-fakta/livssyn/selvutvikling/alt-jeg-ikke-lærte-på-skolen-erling-kagge-9788248904717 Anonymkode: 2471e...39f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #9 Skrevet 12. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil dette si at dyret ditt ikke får den hjelpen den trenger hos veterinær? Har du også barn? Anonymkode: 2471e...39f Og nei, jeg har ikke barn. Bor i en liten leilighet. Betaler selvfølgelig det som må betales - husleie, forsikring, mobilregning, veterinær om nødvendig etc. Men utover det er jeg svært dårlig til å bruke penger på viktige ting. Blant annet på meg selv (når det gjelder doktor, tannlege og sånne ting), og spesielt mat. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bruke penger på god mat, dette fører jo bare godt med seg. Men neida... Anonymkode: 510f1...ae7
Lava Anne Skrevet 12. januar 2018 #10 Skrevet 12. januar 2018 Det er vel ikke så mange som liker å gjøre dette. Men til tannlegen må man, og til veterinæren må dyret. Regningene må betales. Og maten? Gjør det til et prosjekt! Det er mye morsommere å lage mat når man innstiller seg selv på at man skal "trene seg opp" til å bli flink til å kokkelere. Inviter venner på mat, finn en oppskrift, og prøv å imponere andre.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #11 Skrevet 12. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og nei, jeg har ikke barn. Bor i en liten leilighet. Betaler selvfølgelig det som må betales - husleie, forsikring, mobilregning, veterinær om nødvendig etc. Men utover det er jeg svært dårlig til å bruke penger på viktige ting. Blant annet på meg selv (når det gjelder doktor, tannlege og sånne ting), og spesielt mat. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bruke penger på god mat, dette fører jo bare godt med seg. Men neida... Anonymkode: 510f1...ae7 Skriv budsjett. Tannlegebeskøkene sørger jo du for at blir mye dyrere når du ikke går ofte nok Anonymkode: 2471e...39f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #12 Skrevet 12. januar 2018 1 minutt siden, Lava Anne skrev: Det er vel ikke så mange som liker å gjøre dette. Men til tannlegen må man, og til veterinæren må dyret. Regningene må betales. Og maten? Gjør det til et prosjekt! Det er mye morsommere å lage mat når man innstiller seg selv på at man skal "trene seg opp" til å bli flink til å kokkelere. Inviter venner på mat, finn en oppskrift, og prøv å imponere andre. Hvordan da? Er dårlig på sånne "prosjekt"-greier... 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skriv budsjett. Tannlegebeskøkene sørger jo du for at blir mye dyrere når du ikke går ofte nok Anonymkode: 2471e...39f Har aldri skrevet budsjett før. Har du noen tips? Anonymkode: 510f1...ae7
Gjest Mass Skrevet 12. januar 2018 #13 Skrevet 12. januar 2018 Hehe, et ærlig innlegg! Det er mye bedre å erkjenne det og si det som det er fremfor å dekke over med "betaler det med glede" Så du har allerede bevisstgjort dette for deg selv og tenker kanskje en del på det siden du starter en tråd for å få råd. Hva tenker du selv at du kunne gjort? Har du selv noen idéer?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #14 Skrevet 12. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan da? Er dårlig på sånne "prosjekt"-greier... Har aldri skrevet budsjett før. Har du noen tips? Anonymkode: 510f1...ae7 http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet Anonymkode: 2471e...39f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #15 Skrevet 12. januar 2018 Og her http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator Anonymkode: 2471e...39f
Lava Anne Skrevet 12. januar 2018 #16 Skrevet 12. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan da? Er dårlig på sånne "prosjekt"-greier... Har aldri skrevet budsjett før. Har du noen tips? Anonymkode: 510f1...ae7 Som jeg sa: Inviter noen over på middag. Da føler du vel at du må imponere litt? Kan hende det gir deg et "kick". Kjipt å lage god middag til seg selv og så måtte klappe seg selv på skuldra.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #17 Skrevet 12. januar 2018 Eksempel på budsjett for 1 person som tjener 400 000 brutto: Person 1: Kvinne 20 til 50 år. Individspesifikke utgifter Mat og drikke 2 240 Klær og sko 830 Personlig pleie 720 Lek og mediebruk 1 220 Reise (kollektivt) 708 Spedbarnsutstyr 0 Sum 5 718 Husholdsspesifikke utgifter Andre dagligvarer 240 Husholdningsartikler 370 Møbler 360 Mediebruk og fritid 2 140 Bil (drift og vedlikehold) 0 Barnehage 0 Aktivitetsskole (SFO) 0 Sum 3 110 Totalt forbruk Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 8 828 Anonymkode: 2471e...39f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #18 Skrevet 12. januar 2018 1 minutt siden, Mass skrev: Hehe, et ærlig innlegg! Det er mye bedre å erkjenne det og si det som det er fremfor å dekke over med "betaler det med glede" Så du har allerede bevisstgjort dette for deg selv og tenker kanskje en del på det siden du starter en tråd for å få råd. Hva tenker du selv at du kunne gjort? Har du selv noen idéer? Hehe, er vel så ærlig som man kan være Tenker veldig mye på det. På en måte er det en liten "brems" i hverdagen ettersom jeg tenker på alt jeg skulle ha gjort. Men som sagt gjør jeg det aldri. Drøyer og drøyer, og det ender med at jeg ikke handler overhodet. Jeg har diskutert litt med vennene mine. Ei fortalte meg at hun elsket å bruke penger på mat på grunn av alt det gode hun kunne lage og hvordan hun gledet seg over den gode maten. Jeg tenke bare ååh sånn vil jeg også være. Tenk så koselig å invitere over venner og lage skikkelig god mat. Men som sagt, jeg får det ikke til. Synes det er skikkelig dritt å bruke så mye penger på noe som blir borte (i dette tilfellet spist opp) med en gang. Klarer liksom ikke å "glede" meg over det. Jeg har vel ikke så mye svar på hva jeg kan gjøre selv, for da hadde jeg vel gjort det. Jeg tenker selvfølgelig at jeg bare må hoppe i det og gjøre det, men det er ikke så lett... Anonymkode: 510f1...ae7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #19 Skrevet 12. januar 2018 Alle mennesker må jo gjøre noen ting de ikke liker hvee eneste dag... Man bare gjør der. Trenger ikke motivasjon, men selvdisiplin. Anonymkode: 3780c...e9b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #20 Skrevet 12. januar 2018 Sånn er livet Anonymkode: 393ed...6d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå