AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #1 Skrevet 12. januar 2018 ...og Oslo er blitt den eneste byen i Norge med to universiteter. Det som i går het Høgskolen i Oslo og Akershus heter i dag Oslo Met (Oslo Metropolitan University). Personlig synes jeg universitetsjaget er litt jålete. Mange høgskoler har blitt universiteter de siste årene, men utdanningene ved disse tidligere høgskolene er jo ikke annet enn litt avanserte yrkesskoleutdanninger. Barnehagelærer og sykepleier er eksempler på utdanninger som jeg for mitt bare liv ikke kan forstå at har noe som helst med universiteter å gjøre. Jeg studerer ved Oslo Met selv, og synes det hele er latterlig. Sånn: det var dagens utblåsning Anonymkode: 1c6f2...e12 9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #2 Skrevet 12. januar 2018 For et grusomt navn. Anonymkode: 31be6...b0a 39
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #3 Skrevet 12. januar 2018 Hehe ja er litt enig. For meg så henger de yrkesrettede fagene og høgskolen sammen, ser ikke fordelen med å kalle alt for universitet. Men men. Anonymkode: 63064...70f 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #4 Skrevet 12. januar 2018 Oslo Met høres litt ut som et Norsk universitet midt i New York City / Manhattan. Anonymkode: 6c55e...c9f 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #5 Skrevet 12. januar 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...og Oslo er blitt den eneste byen i Norge med to universiteter. Det som i går het Høgskolen i Oslo og Akershus heter i dag Oslo Met (Oslo Metropolitan University). Personlig synes jeg universitetsjaget er litt jålete. Mange høgskoler har blitt universiteter de siste årene, men utdanningene ved disse tidligere høgskolene er jo ikke annet enn litt avanserte yrkesskoleutdanninger. Barnehagelærer og sykepleier er eksempler på utdanninger som jeg for mitt bare liv ikke kan forstå at har noe som helst med universiteter å gjøre. Jeg studerer ved Oslo Met selv, og synes det hele er latterlig. Sånn: det var dagens utblåsning Anonymkode: 1c6f2...e12 Skillet mellom høgskoler og universiteter er for det meste visket ut i nyere tid, fra slutten av nittitallet og fremover har dette vært stadig likere. Det foregår jo en del akademisk forskning på Høyskolene også. Men at det nødvendigvis må hete "universitet" av den grunn er jåleri. For meg personlit eksisterer det kun 4 "ekte" universiteter fortsatt, dvs. UiO, UiB, UiT og NTNU. De andre har bare kunnet bli universiteter på grunn av sammenslåinger (dermed tilfredsstiller de kunstig omfangskravet for å kalle seg et universitet). Anonymkode: a4b1b...d42 4
Gjest Peanut Skrevet 12. januar 2018 #6 Skrevet 12. januar 2018 (endret) Universiteter i Norge burde ha norske navn. Synes jeg. (Dessuten...met? Det er ikke «metropolitan» jeg tenker på først, men meteorologi (=met.no)). Endret 12. januar 2018 av Peanut
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #7 Skrevet 12. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hehe ja er litt enig. For meg så henger de yrkesrettede fagene og høgskolen sammen, ser ikke fordelen med å kalle alt for universitet. Men men. Anonymkode: 63064...70f En av fordelene er at institusjonen nå kan opprette nye studier selv, uten å måtte søke NOKUT om det. Og generelt er universitet mer ettertraktet internasjonalt. Det er visse krav som må oppfylles for å kunne bli universitet, og det har nå HiOA oppnådd. Anonymkode: b4eac...daa
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #8 Skrevet 12. januar 2018 Tulleuniversitet med idiotisk navn. Kan ikke høgskolene konsentrere seg om å være skikkelige høgskoler i stedet for wannabe-jallauniversitet? Anonymkode: 44f0e...be1 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #9 Skrevet 12. januar 2018 2 minutter siden, Peanut said: Universiteter i Norge burde ha norske navn. Synes jeg. Det heter: OsloMet – Storbyuniversitetet. Det engelske navnet er: OsloMet – Oslo Metropolitan University. Anonymkode: c04fb...170
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #10 Skrevet 12. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En av fordelene er at institusjonen nå kan opprette nye studier selv, uten å måtte søke NOKUT om det. Og generelt er universitet mer ettertraktet internasjonalt. Det er visse krav som må oppfylles for å kunne bli universitet, og det har nå HiOA oppnådd. Anonymkode: b4eac...daa Ja, men noe av kravene er oppnådd med sammeslåing med Akershus. Syntes ikke noe om utviklingen der "alle" skal gjøre et poeng ut av å være universitet. Det er ikke offentlige institusjoners ansvar å være internasjonalt ettertraktede, det er jo tross alt i stor grad finansiert med skattepenger. Dette får de fire egentlige universitetene ta seg av, og eventuelt de private høyskolene/universitetene. Anonymkode: a4b1b...d42 3
_popcorn_ Skrevet 12. januar 2018 #11 Skrevet 12. januar 2018 2 minutter siden, Peanut said: Universiteter i Norge burde ha norske navn. Synes jeg. "Oslomet - storbyuniversitetet" er ikke norsk nok? 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #12 Skrevet 12. januar 2018 31 minutter siden, AnonymBruker said: For et grusomt navn. Anonymkode: 31be6...b0a Metropolen Oslo... Anonymkode: 6dd71...654 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #13 Skrevet 12. januar 2018 Litt overdrevent mange universiteter i Norge synes jeg. Anonymkode: b2314...738 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #14 Skrevet 12. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det heter: OsloMet – Storbyuniversitetet. Det engelske navnet er: OsloMet – Oslo Metropolitan University. Anonymkode: c04fb...170 Forkortelsen OsloMet er jo tydelig inspirert av det engelske ordet "Metropolitan". Anonymkode: a4b1b...d42 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #15 Skrevet 12. januar 2018 Akkurat nå, _popcorn_ skrev: "Oslomet - storbyuniversitetet" er ikke norsk nok? Oslomet er ingen forkortelse for storbyuniversitetet, det skjønner enhver som har minimum av leseferdigheter i engelsk og norsk. Anonymkode: a4b1b...d42 9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #16 Skrevet 12. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Forkortelsen OsloMet er jo tydelig inspirert av det engelske ordet "Metropolitan". Anonymkode: a4b1b...d42 For meg blir OsloMet aldri noe annet enn Meterorologisk Institutt. Anonymkode: 6dd71...654 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #17 Skrevet 12. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For meg blir OsloMet aldri noe annet enn Meterorologisk Institutt. Anonymkode: 6dd71...654 Ja, det er ennå et godt poeng for å ikke bruke OsloMet. det kan fort forveksles med MET Anonymkode: a4b1b...d42 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #18 Skrevet 12. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Ja, men noe av kravene er oppnådd med sammeslåing med Akershus. Syntes ikke noe om utviklingen der "alle" skal gjøre et poeng ut av å være universitet. Det er ikke offentlige institusjoners ansvar å være internasjonalt ettertraktede, det er jo tross alt i stor grad finansiert med skattepenger. Dette får de fire egentlige universitetene ta seg av, og eventuelt de private høyskolene/universitetene. Anonymkode: a4b1b...d42 Men om institusjonen er ettertraktet internasjonalt, så vil man også kunne hente inn internasjonale forelesere, og forskningen vil også bli ansett som mer seriøs. Studenter fra en anerkjent institusjon vil også være mer ettertraktet på internasjonalt marked. Er det ikke offentlige institusjoners ansvar å sørge for best mulig undervisning, god forskning og legge til rette for at studentene blir ettertraktet? Alt handler ikke om penger. Anonymkode: b4eac...daa 1
Gjest Peanut Skrevet 12. januar 2018 #19 Skrevet 12. januar 2018 3 minutter siden, _popcorn_ skrev: "Oslomet - storbyuniversitetet" er ikke norsk nok? Nei? «Met» brukes som forkortelse for meteorologi.
_popcorn_ Skrevet 12. januar 2018 #20 Skrevet 12. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Oslomet er ingen forkortelse for storbyuniversitetet, det skjønner enhver som har minimum av leseferdigheter i engelsk og norsk. Anonymkode: a4b1b...d42 Jeg trodde en del av leseferdighetene besto av å lese hele navnet, ikke bare halve. Og metropol er en norsk ord også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå