Gå til innhold

Kan man kjenne at hodet fester seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er førstegangsgravid i uke 33 og har en baby som veksler mellom å ligge i tverrleie og seteleie.

Jeg vet at en baby i hodeleie vil sparke opp mot mellomgulvet.Men Er mulig å kunne kjenne at det er hodeleie på andre måter? Tenker da på smerter,nedpress eller lignende i nedre del av magen.Får man det dersom babyen snur seg til hodeleie eller hodet fester seg?

Og et «dumt» spørsmål til:Betyr hodeleie og festet hode det samme egentlig,eller kan en baby ligge med hodet ned uten at hodet har festet seg?

Litt kronglete beskrevet kanskje,men håper noen skjønner hva jeg mener!

Anonymkode: bcb05...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Baby kan ligge med hodet ned uten at hodet er festet. Med min første festet hodet aldri seg, og det ser ikke ut til at han jeg bærer på nå kommer til å gjøre det heller 😊

Vet ikke om det er noen måte å kjenne hvilken vei babyen ligger annet enn å kjenne etter hvor sparkene er, hvor rumpa er osv. Mange får jo nedpress, men om det gjelder bare de hvor babyen ligger med hodet ned vet jeg ikke. Jeg kjenner også nedpress innimellom, selv om hodet ikke er festet.

Anonymkode: 9c73a...fc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby lå med hode ned fra de begynte å sjekke det. Hodet festet seg mot slutten, men jeg kjente ikke noe (legen sa at det ikke var festet samme dag som jeg fødte, men JM så at det var festet likevel da hun sjekket åpningen)

Anonymkode: e52bc...d3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff

Min baby snudde seg og turnet inni der til få uker før fødsel. Merka ingenting med at de festa seg verken første eller andre gang.. Men den turninga.. sinnsykt vondt. Måtte på sykehuset for fikk så kraftige og regelmessige kynnere. Jippi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2018 den 12.19, AnonymBruker skrev:

Er førstegangsgravid i uke 33 og har en baby som veksler mellom å ligge i tverrleie og seteleie.

Jeg vet at en baby i hodeleie vil sparke opp mot mellomgulvet.Men Er mulig å kunne kjenne at det er hodeleie på andre måter? Tenker da på smerter,nedpress eller lignende i nedre del av magen.Får man det dersom babyen snur seg til hodeleie eller hodet fester seg?

Og et «dumt» spørsmål til:Betyr hodeleie og festet hode det samme egentlig,eller kan en baby ligge med hodet ned uten at hodet har festet seg?

Hodeleie og festet er ikke det samme så vidt jeg vet...ved hodeleie kan baby fortsatt velge å snu på seg, når hodet er "festet" er det kanskje så langt nedi at det ikke lenger har muligheten? Usikker, men tror ikke det er det samme... Så vidt jeg har skjønt er det iaf ikke sånn at hodet faktisk virkelig fester seg fast i noe, men har trolig noe med muligheten til å snu seg igjen å gjøre.

Jeg merker når de snur seg i ordentlig hodeleie i type uke 30+, har nettopp gjort det her etter en lang periode i tverrleie, er 31+4 i dag. Hun kan sikkert fortsatt snu seg, men for et par dager siden føltes det plutselig "annerledes" å gå, og sparkene kommer opp mot mellomgulvet og ribbeina. Men veldig påfallende at jeg plutselig føler at jeg har "noe" mellom beina der nede, og i går kjente jeg litt på ordentlig nedpress også for første gang. Så per nå har hun innstallert seg som hun skal. Håper hun blir der :) Og er ikke i nedre del av magen jeg kjenner nedpress, det er bokstavelig talt ved "utgangen", hehe. Om noen uker vil det føles som om hele babyen skal falle ut der nede... gleder meg ikke, syns den følelsen kan være ganske ekkel. Men betyr at det virkelig nærmer seg også da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2018 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Når det begynner å presse nedover og man får en vaggende gåstil. 

Anonymkode: 5e122...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.Takk for svar.

Er spørsmål til: Er det slik at man kan kjenne hodet utenpå magen,når babyen ligger i hodeleie?

Jeg kjenner noen klumper på hver side av magen nå som baby ligger i tverrleie,men klarer ikke å avgjøre hva som er føtter,armer eller hode.Men dersom hodet legger seg nederst som det skal,så er det kanskje enklere å kjenne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.Takk for svar.

Er spørsmål til: Er det slik at man kan kjenne hodet utenpå magen,når babyen ligger i hodeleie?

Jeg kjenner noen klumper på hver side av magen nå som baby ligger i tverrleie,men klarer ikke å avgjøre hva som er føtter,armer eller hode.Men dersom hodet legger seg nederst som det skal,så er det kanskje enklere å kjenne?

Jeg klarer ikke kjenne det særlig godt selv, men jordmor kjenner på kontrollene at det er hodet som ligger ned. Hun prøver også å bevege på det, noe hun klarer til meg, og da konkluderer hun med at det ikke er festet. Nå som jeg vet at han ligger med hodet ned klarer jeg å kjenne hvor rumpa er og hvor føttene er, ut fra størrelsen og bevegelsene. Selv om min ligger med hodet ned så kjenner jeg sparkene ut til siden - har aldri fått spark opp i ribbeina eller mellomgulvet.

Jeg er i 40+0 nå, og kjenner fremdeles ikke noe særlig nedpress, men med førstemann kjente jeg det litt husker jeg. Det er nok forskjellig fra kvinne til kvinne og fra svangerskap til svangerskap. :)

Anonymkode: 9c73a...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...