Gå til innhold

Brødformer - vil lære og lage brød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å bli god husmor og lære meg å lage brød. Må starte med å kjøpe meg brødformer. Tror jeg skal satse på 2 liters-former (og ikke 1,5liters).

Men har dere noe tips om hvilke type form jeg skal kjøpe? Kanskje noen slipper brødet lettere ut av forma for eksempel?

Eneste jeg har sett nå, var noe som het "gullelokserte brødformer" eller noe sånt. Det var på en billigbutikk. Hva bør de koste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller, aller beste etter min mening er å kjøpe former i silikon. Da får du garantert ut brødet etterpå og de er lett å rengjøre. Ulempen er at de er dyre. Eva Trio sin silikonbrødform tror jeg koster 279 eller noe i den dur. Godt mulig at andre (og billigere!) merker har silikonformer. Jeg har kjøpt i Frankrike, så vet ikke her hjemme.

Ellers er de i gull klart bedre enn andre. Jeg kjøpte først noen i sort, men de rustet i skjøtene ganske fort. Kostet vel 29 kroner så... :roll:

Gullformene jeg kjøpte kostet 89 tror jeg. Husker ikke helt da, begynner å bli en stund siden!

Skrevet

De oksyderte "gullformene" blir bare brunere og brunere. Får dem aldri rene igjen.

Men silikonformene slipper man å smøre, og de ser like fine ut etter mange gangers bruk.

Tupperware har silikonformer i mange slags former.

Når du snakker om størrelsen så ville jeg gått for 1.5 l. Av den grunn at en pose ferdigblanding blir 2 brød.

Skrevet

IKEA har billige silikonformer.

Tror Clas Olshon også har, har ikke sammenlignet pris.

Skrevet

Har en gullform som er helt pyton - må banke brødene ut av den. Og så har jeg noen svarte som jeg har kjøpt på Rema 1000 for en slikk og ingenting. Kjempegode. Brødene slipper så lett som bare det. Smører ikke formene, og har heller ikke olje/margarin i brødene. De har ingen skjøter, så ingenting kan ruste på dem. Disse formene anbefales på det sterkeste.

Skrevet

Ellers finnes det massevis av teflonbelagte former, de synes jeg er kjempegode.

Skrevet

Takk for tips! Stikker på rema 1000 og ser om jeg finner de svarte formene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...