Gå til innhold

Min baby har kolikk - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har innsett at vår 6 uker gamle baby har kolikk... Det er barn nr. 2, så vi er forsåvidt erfarne, og har unngått å miste vettet. Første barnet skrek nærmest ikke de første månedene, så akkurat dette er nytt for oss. Mannen har ryggskade, så begrenset hvor mye han kan avlaste, så det er jeg alene som må håndtere det meste. Mannen tar hovedansvaret for eldste barnet, så det avlaster veldig.

Kjenner at dette tar på. En ting er utrøstelig baby i timesvis hver kveld, og i perioder gjennom dagen. I tillegg er baby urolig hele dagen. Sover kun korte dupper på puppen eller i bæresele. Kommer oss ikke ut av døra; skriker når vi kjører bil eller triller vogn. Han må være i armene mine 24 timer i døgnet. Skal jeg dusje, kle på meg, lage meg ei brødskive, gå på do; så må det gjøres mens baby gråter... Og brystvortene er såre. 

Trenger å høre andres erfaringer, litt støtte og forsikringer om at det går over...

Anonymkode: cf66d...a1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går absolutt over. Og det går så bra over at du glemmer dette. Min første hadde kolikk til nesten fem måneder. Gråt jevnt fra 12-13 til 20-22 hver dag. Måtte bysse og bæres i søvn, eller sov i vogn i fart eller bilstol. Det ble endel tårevåt (mine tårer) bilturer. 

Han er bare seks uker. Så dere vil etterhvert finne små ting som letter. Kanskje det er tur i vogna. Kanskje det er badekaret. 

Min sluttet å gråte og var fascinert av vann, bevegelse i vogn/bil, samt å være naken. 

Jeg hadde det varmt innen og flere kladder og tisselaken og hadde i sofaen  og kledde av den nyfødte. Naken roet hun seg ofte. 

Jeg dusjet gjerne med barnet på armen inne i dusje eller naken på gulvet. 

Poenget er ikke å gi fasit, men heller... Når du finner noe som virker så klamre deg til det for sårt tiltrengte pauser. Og det går over. 

Jeg fikk flere barn etterpå, så jeg må ha glemt det meste. 

Anonymkode: b990a...e4f

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Huff, det er grusomt. Du har min fulle sympati. Har dessverre ingen råd, for det var lite som funket her. Ble nesten gale og gikk fra hverandre, men det går heldigvis over ja. Når jeg tenker på sønnen vår nå så tenker jeg at han er verdens blideste baby. Hehe.. De tingene som funket litt, var bæresjal og gå å vugge. Bytte på. Ligge naken i et mørkt rom inntil puppen uten forstyrrelser. Prøvde det meste fra sukkervann til manuellterapeut, men uten virkning dessverre. Ja, også leste jeg Mammasjokket. 

Skrevet

Vi hadde det sånn vi også, i ca 5-6 mnd. Trodde det aldri skulle gi seg. Gikk hardt ut over forholdet. Vi var veldig langt nede den perioden begge to. Prøvde alt fra svøping og ammete til minifom og manuellterapeut. Fant aldri noe som hjalp. I etterkant skulle jeg ønske at jeg ikke hadde kjempet så imot og hele tiden forsøkt å fikse det. Jeg skulle heller latt huset flyte, sove når jeg kunne og levd i unntakstilstanden istedenfor å prøve å komme ut av den. Det går over. Men minnene sitter godt i hos meg. Han er 7 år og fortsatt enebarn. Men ville aldri vært foruten han ❤ 

Anonymkode: e90b3...68a

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Tusen takk for svar❤ Akkurat dette jeg trenger. Nå kommer det tårer fra meg, skjønner at jeg har godt av å legge bort "lykkeligmednyfødtansiktetjaalterkjempefint". 

Finner "trøst" i mye da; Når han har perioder der han er fornøyd, er det veldig lett å oppnå kontakt, har "samtaler" med han og han ler og smiler. Og om nettene, når han til slutt kommer til ro, har vi relativt gode netter, så jeg får litt søvn. Og bæresele funker ok i perioder. 

Tar med meg råd om å leve i unntakstilstanden. Har prøvd å ukesvis å "komme i gang" med alt, men etter at jeg innså at vi har kolikkbaby (innså det i går😂), så tenker jeg at alt får vente...

• Liker 1
Skrevet

Huff ja, det der er så slitsomt. Jeg husker jeg følte at min baby vrælte så mye høyere og mer intenst enn andre babyer, og selv om jeg på en måte ble vant til det, slet det veldig på nervene å skulle gjøre noe som kunne framprovosere mer gråt, som å kle på seg eller smøre seg en brødskive. Resultatet ble at jeg spiste veldig lite, fordi jeg ikke fikk meg til å legge fra meg den lille bylten for å gjøre noe som krevde to hender. Hvis jeg skulle oppleve det igjen, skulle jeg ordnet meg litt mer praktisk, som at mannen lagde matpakke til meg før han dro på jobb f.eks.

Men, jeg ville nok satt alle kluter inn på å prøve å finne ut hva som er problemet. Det er ikke alltid det er noe å gjøre, men det er veldig dumt om det kan løses på en enkel måte. Jeg var opptatt av å holde ut, og avfeide helsesøsters oppfatning av at barnet mitt hadde kolikk. Jeg spurte om det var normalt at babyen virket så skjev i nakken, noe hun mente var helt vanlig, men gikk ikke noe videre med det før etter en god stund. Men jeg skjønte fort at han gråt mer hvis jeg spiste en del ulike matvarer, så jeg holdt meg unna det. Og så kom den virkelig store endringen da jeg fikk time hos manuellterapeut da han var tre mnd. Manuellterapeuten, som jeg fikk spesielt anbefalt fordi han jobbet med babyer og småbarn, mente at nakken hadde fått seg en støkk pga. tangforløsning under fødselen, i tillegg til at babyen hadde ligget i seteleie. Så hvertfall om babyen har fått hard medfart under fødsel eller har hatt en avvikende leie i magen, ville jeg gått til manuellterapeut eller kiropraktor som jobber med babyer. Videre ville jeg forsøkt endringer i din kost, vurdert om babyen får i seg nok ettermelk og generelt om ammingen går som den skal. Min neste plan var å kutte ut melk, men babyen min ble bra før jeg rakk å prøve det.

Det tok ikke lang tid før jeg på en måte hadde glemt den tiden, når ting hadde bedret seg, men jeg kjenner samtidig en liten frykt for at nr tre skal bli sånn (nr to var helt rolig). Men da skal jeg hvertfall undersøke ting ordentlig før jeg slår meg til ro og bare holder ut.

Skrevet

Må alltid le når folk sier " det går bra - det går over" - egentlig hvordan kan dere vite det!  Det kan være noe bak alle skrikinger.  Kan være noe babyen reagere på i morsmelken (jeg måte gi opp alt av melkeprodukter frem til jeg sluttet å amme), kan være noe låsninger, kan være vondt i magen .  Jeg ville ha tatt kontakt med helsestasjon slik at de kan undersøke litt forskjellige da det kan være årsak at barnet skriker.   og ja, kan også være "kolikk" som egentlig er ord for "barnet skriker...vet ikke hvorfor"syndrom. 

Anonymkode: e2d58...899

Skrevet

Sympati. Men vær så snill og ikke la en kiropraktor eller andre voodoofolk gå løs på ungen.. Det funker ikke. 

Noen sier de har hatt gode erfaringer, men greia er at kolikk går over av seg selv og før de har vært hos kiropraktor og fått påvist KISS eller noe annet bullshit så har de holdt på i månedsvis med å prøve "alt" annet. Når det er like før det gir seg uansett, DA går de til terapeuten og så får han æren for at det ble stille etter tre behandlinger. Det hadde blitt stille uansett. 

Men igjen, sympati.. Det må være helvete å gå gjennom, trøsten er at dere er en dag nærmere stillheten for hver dag som går.. 

Skrevet
3 minutter siden, Guile said:

Sympati. Men vær så snill og ikke la en kiropraktor eller andre voodoofolk gå løs på ungen.. Det funker ikke. 

Noen sier de har hatt gode erfaringer, men greia er at kolikk går over av seg selv og før de har vært hos kiropraktor og fått påvist KISS eller noe annet bullshit så har de holdt på i månedsvis med å prøve "alt" annet. Når det er like før det gir seg uansett, DA går de til terapeuten og så får han æren for at det ble stille etter tre behandlinger. Det hadde blitt stille uansett. 

Men igjen, sympati.. Det må være helvete å gå gjennom, trøsten er at dere er en dag nærmere stillheten for hver dag som går.. 

tja - hva er kolikk? Og hvordan vet du det er det ungen har?  Kan ha refluks, stille refluks osv... 

• Liker 1
Skrevet

Refluks kan vel sjekkes av lege? Verdt et besøk. 

Skrevet
1 minutt siden, Guile said:

Refluks kan vel sjekkes av lege? Verdt et besøk. 

nettopp!

Skrevet

Vår første hadde kolikk, det eneste som fungerte her var slyngevugge. Da kunne jeg endelig spise, dusje og slappe av mens babyen sov. Google det. Vår slapp kolikken på 8 uke nyaktig. Han fortsatte å trenge mye bæring etter det, men gråtingen gav seg.

Skrevet (endret)

Sender deg masse varme tanker. 

Vår baby nr. 2 gråt mer på de første 6 ukene enn baby nr. 1 gjorde hele det første året. Mitt beste råd er å gå til helsestasjonen eller be at de kommer på hjemmebesøk om du heller vil det. Mulig de kan gi noen gode trøstende råd.

Og be om hjelp fra venner og familie. Til hverdagslige ting. La mannen ta matinnkjøp og lag masse frysemat. Lag matpakker klare i kjøleskapet, Toast og små lunsjer. 

Husker jeg spurte en venninde hvor mange kalorier det var i leppepomade, gikk på tur med barn nr. 2 og var utsultet og sliten...Vi lo litt da, men jeg var virkelig utslitt. 

Lytt også til denne. Kolikk  

https://itunes.apple.com/no/podcast/foreldrerådet/id1093425712?l=nb&mt=2&i=1000366983697

Mulig denne spesielt med Søvnekspert ikke er helt perfekt for deg, men bla litt i menyen å se om en annen podcastepisode passer bedre 

https://itunes.apple.com/no/podcast/foreldrerådet/id1093425712?l=nb&mt=2&i=1000365134637

Endret av Wonders
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har innsett at vår 6 uker gamle baby har kolikk... Det er barn nr. 2, så vi er forsåvidt erfarne, og har unngått å miste vettet. Første barnet skrek nærmest ikke de første månedene, så akkurat dette er nytt for oss. Mannen har ryggskade, så begrenset hvor mye han kan avlaste, så det er jeg alene som må håndtere det meste. Mannen tar hovedansvaret for eldste barnet, så det avlaster veldig.

Kjenner at dette tar på. En ting er utrøstelig baby i timesvis hver kveld, og i perioder gjennom dagen. I tillegg er baby urolig hele dagen. Sover kun korte dupper på puppen eller i bæresele. Kommer oss ikke ut av døra; skriker når vi kjører bil eller triller vogn. Han må være i armene mine 24 timer i døgnet. Skal jeg dusje, kle på meg, lage meg ei brødskive, gå på do; så må det gjøres mens baby gråter... Og brystvortene er såre. 

Trenger å høre andres erfaringer, litt støtte og forsikringer om at det går over...

Kjære ts. 

Dette hørtes smertelig kjent ut. Min krabat var/er meget lik. Urolig siden dag 1, men gråtingen startet rundt uke 5/6. Det ga seg da vi fikk klipt tungebåndet hos spesialist da han nærmet seg 4 måneder.

Jeg er ganske sikker på at din har stramt tb bare ved å lese det lille du skrev der. Særlig siden du også har såre brystvorter. Amming skal ikke gjøre vondt!

Anonymkode: 77b58...852

Skrevet

Litt an på hvilken kilde du finner, opp til en 20% av kolikkbarna har egentlig (ku)melkeproteinallergi. Så kanskje teste ut det? Du har uansett all sympati fra meg <3

Anonymkode: b9550...dc2

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde «alt», ingenting hjalp. Hadde gode netter innimellom, så på det som lyspunkter. Tydelig skjev stilling i nakken, gikk 11 ganger til kiropraktor, det tømte lommeboka og hjalp lite... kuttet løk og melkeprodukter, hjalp heller ikke. Gikk over på 5 mnd da vi begynte med mer fast føde. Fått tips i ettertid om at fotsoneterapi kan hjelpe mye. Kan være verdt et forsøk. 

Min sov ca 20 min x3 i løpet av en dag. Sov ikke i vogn og ikke i bilen, da var det bare gråt. Huske/slynge fra taket roet barnet ned, men testa ikke det før på slutten...

Anonymkode: 4521c...07f

Skrevet

Når min eldste fikk kolikk og jeg ringte desperat til helsestasjonen en morgen, anbefalte de at jeg forsøkte å kutte ut alt av melkeprodukter. Merket tydelig bedring og mye roligere baby etter bare noen dager med melkefri kost.

Det krever målretta innsats for man må lese innholdsfortegnelsen på alt man spiser. Er melk i alt fra posesauser til pålegg som leverpostei mm. men jeg vil definitivt anbefale å forsøke det som et første skritt. 

Anonymkode: 31185...fba

Skrevet

Inntil videre, for å ikke bli gal av skrikingen:hørselvern! Helt seriøst. 

Anonymkode: 9e7ef...878

Gjest Vilunich
Skrevet
On 1/12/2018 at 2:02 PM, AnonymBruker said:

nettopp!

Skulle si  det samme! Vi har hatt en med kolikk og en med refluks . Beskrivelsen din minner meg mer om min erfaring med stille refluks

Gjest NotNaomi
Skrevet

Min ene hadde kolikk noen måneder . Jeg var da alene i flere måneder , og da jeg fikk et døgns avlastning fra en venninne , så sovnet jeg så hardt at jeg ikke våknet av at babyen gråt før venninnen min sto i døråpningen med babyen i armene på vei ut fra rommet . Babyen sov jo på rom med meg , og jeg følte meg som verdens fæleste og mest unormale mamma som ikke våknet av babyen min før venninnen min i rommet ved siden av ! Uff . Hun sa at babyen gråt mellom fem og ti minutter uten at jeg våknet ! Hun tok jo babyen da , og takk Gud for at så gode venner fins ! 

For det er utrolig slitsomt . Det en anbefaler hørselvern , og ja , jeg forstår godt rådet . Men det verste var jo at babyen har det ikke godt , og en får fader ikke gjort noe ! Det ble mye , og nesten bare , bæring og kos inntil kroppen . Men så gikk det over !

All medfølelse til deg Ts , det er søren meg ikke lett . Men ja , det går over :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...