AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #1 Skrevet 12. januar 2018 Det har seg sånn at både jeg og min kollega begynte å jobbe samtidig, samme dag. Så vi har jobbet like lenge. Når vi får nye ansatte på jobb og de er på opplæring spør de jo naturligvis spørsmål. Men en del av de går etterpå til kollegaen og spør akkurat det samme... Dette har skjedd ofte. En gang ble en ny ansatt litt usikker og skulle til å spørre noe, men sa glem det, etter å ha sett etter min kollega. Jeg sa at det bare var å spørre. Så kom kollegaen min tilbake, og personen spurte han akkurat det samme spørsmålet. Og selvfølgelig var det samme svar. Vi har jo begge to like mye erfaring og det vet de nye. Blir ikke tatt seriøst og det er så utrolig irriterende... Alle må spørre kollegaen min for å dobbeltsjekke. Skjønner ikke va det er. Joda, greit å dobbeltsjekke, men hele tiden... Virker som de stoler mer på han enn meg selv om vi begge er flinke i det vi gjør og har jobbet der fra dag 1 begge to... Noen andre som har det sånn?. Hva følte du og sa du noe? Anonymkode: f8c4e...8bf
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #2 Skrevet 12. januar 2018 Har du et kroppspråk, toneleie og en personlig stil som signaliserer at du er trygg og profesjonell? Passer du på å ta varmt i mot de nyansatte fra dag 1 slik at dere får en relasjon der de har lav terskel for å kontakte deg? Har du en god relasjon til andre kolleger som gjør at de vil omtale deg som trygg, profesjonell og en som er god å spørre til råds? Kan ellers anbefale den gode gamle boken til Dale Carnegie "How to win friends and influence people". Anonymkode: efe8d...af2 5
Polly Ester Skrevet 12. januar 2018 #3 Skrevet 12. januar 2018 Siden det tydeligvis ikke går på kompetanse så kan det ha noe med hvordan det blir lagt fram for de som spør? Det kan hende de ikke får svaret på samme måte fra deg selv om det er samme svar? Og de som er nye, vet de at du og kollegaen din begynte samtidig og har samme jobb, samme status osv? Kan det være at de tror at den andre har mer kompetanse eller innflytelse? 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #4 Skrevet 12. januar 2018 Det heter stille spørsmål, ikke spørre spørsmål. Anonymkode: 8fa77...478 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #5 Skrevet 12. januar 2018 Det kan være forskjell mellom dere i holdning, stemmebruk, kroppsspråk, måten dere forklarer ting på, oppfattelse av vennlighet... Jeg sier ikke at det nødvendigvis er deg, det kan og være kollegaen din som er over snittet flink med folk. Følg med på hvordan han snakker med og kjenn etter hvordan du gjør det selv. Anonymkode: 97646...6da 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #6 Skrevet 12. januar 2018 Kollegaen din er tydeligvis mann. Er du kvinne? Anonymkode: 00714...df8 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #7 Skrevet 12. januar 2018 Tror ddt er personlighet og væremåte som er forskjellen. Anonymkode: f5ad0...98b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #8 Skrevet 12. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kollegaen din er tydeligvis mann. Er du kvinne? Anonymkode: 00714...df8 Jada for det er slik ting i livet fungerer Anonymkode: cf387...b10
SunnivaOslo Skrevet 12. januar 2018 #9 Skrevet 12. januar 2018 Du er kvinne ikkesant?Og denne kollegaen er en mann? 2
WubWub Skrevet 12. januar 2018 #10 Skrevet 12. januar 2018 Kan være at kroppsspråket ditt sender signaler som viser til usikkerhet mens kollegaen din fremstår som selvsikker og kompetent. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #11 Skrevet 12. januar 2018 39 minutter siden, WubWub skrev: Kan være at kroppsspråket ditt sender signaler som viser til usikkerhet mens kollegaen din fremstår som selvsikker og kompetent. Eller at kollegaen har en åpnere og vennligere fremtoning enn TS. Eller at kollegaen er mann. Eller at vedkommende er eldre enn TS. Det kan være så mangt. Anonymkode: 78c7f...28f 4
Minlillesky Skrevet 12. januar 2018 #12 Skrevet 12. januar 2018 (endret) Du kan jo gå bort til dem igjen neste gang det skjer og spørre hvorfor de spør h*n om det de spurte deg om like etter? Endret 12. januar 2018 av Minlillesky 1
Charlene87 Skrevet 12. januar 2018 #13 Skrevet 12. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jada for det er slik ting i livet fungerer Anonymkode: cf387...b10 Ja, når det kommer til tekniske spm, biler, IT osv... så tror de at mannen vet mer enn kvinnen , opplever det stadig på jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #14 Skrevet 12. januar 2018 Ville heller vært glad Å stadig vekk fra spørsmål fra nye kan være ganske krevende i en ellers hektisk hverdag, og jeg produserer heller bedre resultater enn å stadig vekk avbrytes og forsinkes. Det er tross alt det man blir målt på. For å svare på spørsmålet; det kan være at du fremstår som usikker i svarene dine, eller på en eller annen måte ikke gjør deg like godt forstått som din kollega? Fagkunnskaper er en ting, formidlingsevne er en annen. Vi har mange hos oss som er dyktige faglige, men som gjør seg relativt dårlig forstått ovenfor kunder og samarbeidspartnere. Dårlig kommunikasjon skaper merarbeide, noe som er irriterende for oss andre som da må forklare/skrive/gjøre akkurat det samme en gang til, noe som er bortkastet tid på en arbeidsplass med svært høyt tempo. Da er det forståelig at nye ansatte heller går til de som forklarer ting ennå bedre. Anonymkode: e4dca...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #15 Skrevet 12. januar 2018 Hvis de spør deg først og finner ut at de får samme svar fra kollega.. spør de dere begge igjen neste gang ? Hvis så så tenker jeg at det har med deg og din væremåte, hvordan du kommuniserer eller no sånt. At kollegaen din er behageligere å henvende seg til. Anonymkode: e0fa1...1e3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #16 Skrevet 17. januar 2018 On 1/12/2018 at 9:28 AM, AnonymBruker said: Har du et kroppspråk, toneleie og en personlig stil som signaliserer at du er trygg og profesjonell? Passer du på å ta varmt i mot de nyansatte fra dag 1 slik at dere får en relasjon der de har lav terskel for å kontakte deg? Har du en god relasjon til andre kolleger som gjør at de vil omtale deg som trygg, profesjonell og en som er god å spørre til råds? Kan ellers anbefale den gode gamle boken til Dale Carnegie "How to win friends and influence people". Anonymkode: efe8d...af2 Ja, og dette får jeg også en del kommentarer på. Flere har sagt at de ønsker meg som sjef fordi jeg er mer profesjonell, men også vennlig. Tar alle godt imot, er veldig utadvendt. Så skjønner ikke hvorfor en del føler behov for å dobbeltsjekke av kollegaen min. Spesielt menn, de tar meg ikke seriøst. De fleste kvinnene som spør meg spør ikke han rett etterpå. Ts Anonymkode: f8c4e...8bf
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #17 Skrevet 17. januar 2018 On 1/12/2018 at 6:13 PM, SunnivaOslo said: Du er kvinne ikkesant?Og denne kollegaen er en mann? Ja, det stemmer! Ts Anonymkode: f8c4e...8bf
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #18 Skrevet 17. januar 2018 On 1/12/2018 at 7:26 PM, AnonymBruker said: Hvis de spør deg først og finner ut at de får samme svar fra kollega.. spør de dere begge igjen neste gang ? Hvis så så tenker jeg at det har med deg og din væremåte, hvordan du kommuniserer eller no sånt. At kollegaen din er behageligere å henvende seg til. Anonymkode: e0fa1...1e3 Det er det jeg synes er så rart, vi sier jo akkurat det samme begge to. Han blir fort irritert på de nye og jeg hører flere klage på han. De som har jobbet her en stund opplever meg som mer behagelig og lettere å jobbe med. Er vel førsteinntrykk kanskje... Ts Anonymkode: f8c4e...8bf
SunnivaOslo Skrevet 17. januar 2018 #19 Skrevet 17. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det stemmer! Ts Anonymkode: f8c4e...8bf Ja,det er en klassiker det der...Har opplevd det selv et par ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå