Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Min mens varer bare i 2-3 døgn, og jeg blør lite...kan knapt fylle en tampong på 6 timer.

Nå sist varte den ca 24 timer med friskt blod...

Noen som har peiling på om dette er et tegn på at noe er galt med fruktbarheten min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du? Mensen kan gjerne være litt uregelmessig de første årene. 

Det kan også være at du har hatt en mellomblødning. Dette er også helt normalt og ikke farlig. Den kan vare alt fra noen timer til et par dager. 

Skrevet

Det er ingen sammenheng mellom mengde mens og fruktbarhet, så ingen grunn til bekymring.

Skrevet

Hos meg er det også slik, fordi jeg hadde en hel haug med cyster. Ikke kan de fjernes heller, for de kommer ved hver syklus. Ergo, ja, jeg har nok større utfordringer med fruktbarhet enn andre.

Plager det deg skader det jo ikke å sjekke det ut:-)

Anonymkode: 5d876...eff

Skrevet

Jeg har det også slik. Da jeg var yngre hadde jeg masse blod som varte i 4-5 dager. Nå etter at jeg har stått på prevensjon en del år, har den endret seg i mengde og lengde (ikke stått på prevensjon siden oktober).

Det er helt normalt, og det trenger ikke være noe galt i det. Jeg har ikke cyster eller andre feil, men er slik for meg uansett. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, tussi84 skrev:

Det kan også være at du har hatt en mellomblødning. Dette er også helt normalt og ikke farlig. Den kan vare alt fra noen timer til et par dager. 

Er 27...kan stille klokken etter når mensen starter, nøyaktig 28 dager. Men svært små blødninger...

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg er det også slik, fordi jeg hadde en hel haug med cyster. Ikke kan de fjernes heller, for de kommer ved hver syklus. Ergo, ja, jeg har nok større utfordringer med fruktbarhet enn andre.

Plager det deg skader det jo ikke å sjekke det ut:-)

Har du noen plager pga cystene? 

Jeg har det jeg tror er normale menssmerter, og har ingen annen grunn til mistenke cyster:-S 

Er dette noe fastlegen kan sjekke? 

Skrevet
10 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Jeg har det jeg tror er normale menssmerter, og har ingen annen grunn til mistenke cyster:-S 

Ikke meg du siterte, men cyster gir ofte smerter. Alt fra litt stikninger til skikkelige smerter, det kommer an på hvor store de er og hva de treffer når de vokser. Det er ofte vondt gjennom hele syklusen, ikke bare under mensen. 

Fastlegen kan ikke sjekke om man har cyster, da må man til gynekolog og ta innvending ultralyd. 

Anonymkode: 5f0b6...cfb

Skrevet
9 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Du kan ta blodprøver, bl.a. for å måle testosteronverdi. De pleier å måle andre ting også. Er du bekymret for cyster kan du gå til privat gynekolog for å ta UL. Vet ikke om fastlegen kan gjøre dette, evt. må fastlegen henvise. Men er vel ingen grunn til å mistenke cyster hos deg?

Ellers er det store variasjoner både på lengde på syklus og mengden blod. Ville ikke bekymret meg så veldig. Er du prøver og hvor lenge har du prøvd?

Anonymkode: 7349b...4cc

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta blodprøver, bl.a. for å måle testosteronverdi. De pleier å måle andre ting også. Er du bekymret for cyster kan du gå til privat gynekolog for å ta UL. Vet ikke om fastlegen kan gjøre dette, evt. må fastlegen henvise. Men er vel ingen grunn til å mistenke cyster hos deg?

Ellers er det store variasjoner både på lengde på syklus og mengden blod. Ville ikke bekymret meg så veldig. Er du prøver og hvor lenge har du prøvd?

Eneste grunnen til "mistanke" er den ab som skrev at hun hadde lite og kort mens fordi hun hadde cyster.

Sluttet på p-piller desember 2016. Men jeg er vekkreist mye, så det er mange sykluser som ikke teller som pp

Skrevet
54 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Eneste grunnen til "mistanke" er den ab som skrev at hun hadde lite og kort mens fordi hun hadde cyster.

Sluttet på p-piller desember 2016. Men jeg er vekkreist mye, så det er mange sykluser som ikke teller som pp

Mulig ab også hadde andre plager. Uansett ville jeg kontaktet lege hvis du uroer deg. Da får man tatt noen prøver også. :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mulig ab også hadde andre plager. Uansett ville jeg kontaktet lege hvis du uroer deg. Da får man tatt noen prøver også. :)

Ja, det var derfor jeg spurte om hun hadde andre plager. Takk:)

Skrevet
3 timer siden, Fugleskremsel skrev:

Ikke hver gang, det kommer vel an på hvor store de er og hvor de sitter. Noen mensener er helt normale utenom de små blødningene, mens andre ganger har det vært vondt. Et par ganger til den grad at jeg svimte av, men det var altså kun de to gangene. De fleste gangene var det helt håndterbart og jeg har ikke pleid å bruke smertestillende da det bare gjør vondt akkurat når de sprekker. 

Jeg fant det ut når jeg tok MR av tynntarmen, ved en tilfeldighet. Så var jeg hos gynekolog for å utelukke at det var PCOS (som det da ikke var). Så jeg vet ikke hvordan man sjekker det på "vanlig" måte. :) 

Skrevet
14 timer siden, tussi84 skrev:

Mellomblødning kan være ufarlig, men bør likevel sjekkes av gynekolog. Veldig dumt å skrive på nett at dette er helt normalt og ikke ufarlig, da det kan føre til at kvinner som burde oppsøkt lege ikke gjør det. 

Anonymkode: da9cb...d74

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hver gang, det kommer vel an på hvor store de er og hvor de sitter. Noen mensener er helt normale utenom de små blødningene, mens andre ganger har det vært vondt. Et par ganger til den grad at jeg svimte av, men det var altså kun de to gangene. De fleste gangene var det helt håndterbart og jeg har ikke pleid å bruke smertestillende da det bare gjør vondt akkurat når de sprekker. 

Jeg fant det ut når jeg tok MR av tynntarmen, ved en tilfeldighet. Så var jeg hos gynekolog for å utelukke at det var PCOS (som det da ikke var). Så jeg vet ikke hvordan man sjekker det på "vanlig" måte. :) 

Okei:) jeg har hatt maks tre dager med mens helt siden p pilleslutt. Og smertene er stort sett lik hver gang.

Får se ved neste mens om det bare et døgn da og. Da får jeg ta en tur til legen.

Takk for svarene dine<3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...