Gå til innhold

15 stp sammenlignet med 5/7,5/10 stp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ny student, og lurer på om dere føler arbeidsmengden i et emne på 7,5 stp er like stor som i et emne på f.eks 5, 10 eller 15 stp? Har bare hatt 15 stp emner så langt, og synes ikke pensum var så veldig stort. Nå vurderer jeg å ta noen valgfrie emner, men har sett på et på 5 stp som virker mye mer krevende enn de på 15 stp (flere innleveringer, like lang/stor eksamen, ca samme mengde pensum i sidetall). Har også sett på noen på 7,5 som virker mye større enn de jeg har hatt.

Har fått litt inntrykk av at det er helt tilfeldig hvor mange studiepoeng som gies for de forskjellige emnene, og at det ikke nødvendigvis sier så mye om arbeidsmengden/vanskelighetsgrad. Virker som om emnene til et fakultet "følger en mal" hvor alle emner har enten 5, 7,5, 10 eller 15 stp og så er hele studiet bygd opp på den måten.

Noen som har tatt litt forskjellig og kan fortelle litt?

Anonymkode: 62d36...9bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsmengden kan variere voldsomt, men det er jo klart at det vil være forskjellig fra person til person og fra emne til emne. Generelt sett er det jo meningen at et emne på 15 sp skal være betydelig mer krevende enn et 7.5 sp emne, men sjelden dobbelt så krevende. 

Anonymkode: 4bfb5...9d4

Skrevet

Kan bare snakke for sykepleien men der var det nærmest helt tilfeldig virket det som. 

Anonymkode: 62c4b...afb

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan bare snakke for sykepleien men der var det nærmest helt tilfeldig virket det som. 

Anonymkode: 62c4b...afb

TS her, det inntrykket jeg har også. Tar "skriveemner" nå, og har tenkt å ta noen enkeltemner innen realfag som er greie å ha, matematikk bla. og 7,5 stp i matematikk virker mye mer krevende mtp på tid enn lese/skriveemner. Så tror jeg starter forsiktig med bare et i starten :fnise: Er ganske god i matematikk (4 i R2) men er innleveringer hver uke, 3 dager i uka med forelesninger og mye å gjøre på egenhånd, på mine andre emner på 15 poeng har vi bare forelesning en dag i uka og 2 innleveringer før eksamen sånn for å sammenligne.

Anonymkode: 62d36...9bb

Skrevet

Jeg synes i alle fall at kurs på 5 studiepoeng ofte er mye jobb for poengene. Jeg tok et kurs en gang som var 5 studiepoeng, men midt i utdanningen skiftet det til 7,5 studiepoeng. Jeg tok versjonen på 7,5, og det var akkurat det samme kurset... tror de sa de skulle legge til en ekstra oppgave på eksamen eller noe slikt. 🙄 Sludder.

Jeg har også hatt fag på 7,5 studiepoeng som har vært utrolig mye jobb.

Anonymkode: 2bb01...f93

Skrevet

Virker ganske så tilfeldig, 5 poengs emner tror jeg at jeg ville unngått om det ikke var obligatorisk :P 

Anonymkode: c10eb...8b3

Skrevet

Min erfaring er at arbeidsmengden er nesten like stor for fag på 5 og 10 poeng. Men det varierer nok mye fra skole til skole og studie til studie. Det varierer rett og slett hva en foreleser forventer 

Anonymkode: c7519...27c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...