Gå til innhold

"Trygge" utenlandsreise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har ikke reist så mye tidligere, å føler at det nå er på tide å se litt mer av verden. Men jeg er veldig engstelig med tanke på den uroen som er mange plasser i verden nå.. Så jeg ønsker gjerne å få tips om reisemål som er relativt trygge. Alt kan jo skje, men jeg har liksom ikke lyst å reise dit det er størst fare for at noe skal skje heller... Har skjønt at Tyrkia ikke er det beste stedet å reise.. Hvilke flere? 

Jeg ønsker en plass der man kan se noe annet enn bare stranden.. Nye opplevelser, men samtidig sol og varme. Tenker ikke en storby, men koselig plass der man kan vandre i gatene på kvelden. En dag eller to på stranden er også fint. Så en romantisk plass, med litt kultur og fine utflukter. Ingen barn på reisen.  Tenker utreise i juli/august. 

Kom gjerne med tips til plasser å reise til, og hvor man absolutt ikke burde reise 😊

Anonymkode: 015ec...253

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Reiser du alene eller sammen med noen.  

Søk opp Tui og Ving  og se på tilbudene der.  Velg deg et familieanlegg  selv om du ikke har barn.  Bestill mat på fly og transport med reiseselskapet  tur retur flyplass /hotel.   Velger all inklusive  så kan du spise og drikke alle måltider på hotellområdet.   Disse anleggene har som regel  underholdning  på anlegget om kvelden og.    Begge har gode utflukter  som du kan melde deg på og da blir du hentet med buss der det er guider med og alt er arangert slik at det er bare å følge med.  Så  blir du kjørt tilbake til hotellet når turen er ferdig.    

Da har du fått deg en trygg reise der du bor i  en rolig og familievennlig base med alt du trenger pluss at du blir med på utflukter og får kommet rundt og sett endel av det du er.  

Vil anbefale  Kroatia.  Et rolig anlegg der som Ving har som ikke er familieanlegg men likevel veldig trygt er Hotel Horizont  i  baska voda.  Ta med halvpensjon. Veldig bra sted og mange fine utflukter å være med på.   

Baska Voda er er en koselig liten by.  Man kan og ta lokalbuss I 15 minutter til Makarska.   Eventuell bo der på hotel. Fin liten by  det og.  Kroatia har steinete strender  men krystallklart vann. Man trenger solstoler og badesko så går det greit.  Her drikker vi vannet rett fra springen. Veldig godt og rent.

Kypros  Sandy Bay.  Ving.  Flott anlegg og Kypros har mye å se og oppleve. Aya Napa, er helt ok å vandre rundt I på dagtid.   Kun om kvelden at det er party sted.  Sandy Bay ligger 3 km utenfor sentrum.   Eventuellt  så er Fig Tree Bay et koselig lite sted der man kan vandre rundt.  Flotte strender og har Europas reneste badevann. Kypros har mye å oppleve om man blir med på utflukter.   

Sardinia.  Tui har et nydelig familieanlegg der pluss mange spennende utflukter. Ligger et stykke utenfor byen men I en nasjonalpark  så her blir man vel helst med på utflukter. 

Mallorca.  Alcudia flott strand. Ving har familieanlegg. Alcudia er koselig og passe stor. Selve Mallorca  har og mye forskjellig å by på alt fra storby til grotte vandring og flamenco  show 

Rhodos.  Tui har et fint anlegg her. Gamlebyen på Rhodos er fin og trygg å vandre rundt I.  Enkelt med lokalbusser og.  Har selv bodd på Dionysos hotel I Ixia.  Det er ikke et familieanlegg men må regne med barn der da. Men veldig sentalt i  forhold til sentrum.  Kreta og Rhodos har mye steinete strender med det finne sandstrender og. Bare ikke så mange. Jeg spiser alltid fersk calimari med gresk salat, hviløksbrød og aoli når jeg er innom der.  Deilig. 

Chania by på Kreta er veldig fin synes jeg.   Kreta generelt er og en fin og trygg øy. Mye å se der og.

Tenerife har Puerto de la Cruiz. Veldig koselig og rolig by. Var veldig trygt å spasere rundt sent på kvelden. 

Stort sett familier og pensjonister ute og gikk.   Loro park ligger her.   Mange gode restauranter.   Fint om sommeren der.  

Gå inn og se på de forskjellige  du.

Er du mere eventyrlysten og vil bruke mere penger så se på Star tur tema . Her reiser man sammen med en gruppe med guide der alt er lagt opp og man kan bare følge med.  Veldig enkelt og trygt.   Reiste til Kina med disse jeg og hadde en flott tur.

Er du enslig og ønsker å reise med andre enslige så se på Capre  Diem og Singelturer.  Begge har turer der alle reiser alene og man reiser sammen som en gruppe.

Ser at du ikke  vil ha barn på reisen. Vel uansett om du tar charter eller rutefly så er der folk med barn overalt så det er ikke så lett å unngå da.   Det finnes og egne voksenhotel så se på de og. Da er der hvertfall ikke barn på hotellet.  

Hvor du absolutt ikke  burde reise er litt vanskelig.  Tyrkia er jo på vei inn igjen nå men kan være greit å vente litt med til du blir mere reisevant.   Vil fraråde Tunisia. Vet det er litt bråk der akkurat, nå.  Er og skeptisk  til Egypt .

Marokko er og for viderekommene og  Bulgaria kan være litt vanskelig om man ikke er så reise vant.  Ser du på Bulgaria  så velg hvertfall Albena som er ganske rolig og greit.

Hadde holdt meg unna Dubai og.  Veldig varmt og sommeren.

Endret av caroprins
Skrevet

Hellas anser jeg som relativt trygt. Vært der mange ganger og har aldri følt meg utrygg der på noen som helst måte. Finnes mange rolige øyer, hvor det er mye å utforske samtidig som man har late dager på stranden.

Anonymkode: 69a1b...8ad

Skrevet

Italia 😊

Anonymkode: 1abe4...2a2

Skrevet (endret)

Det er massevis av flotte steder rundt omkring, så det står egentlig bare på budsjett og hvor langt du kan tenke deg å reise. Folk er jo forskjellige, så det er vanskelig å si, men etter å ha vært litt rundt i en del av verdens kriker og kroker, så står Hong Kong ut som en av favorittene for min del. Jeg vet du ikke tenkte på en storby, og da kan det virke som et dårlig tips, men HK er mye mer enn det, med flere hundre øyer av varierende størrelse. Hvis man har selve byen som utgangspunkt, er det masse å oppleve der. En fascinerende blanding av nytt og gammelt/tradisjonelt, restauranter og shopping i absolutt alle prisklasser, små og store markeder og en spennende mix av folk fra hele verden. Verdt å oppleve selv om storby ikke er hovedmålet med turen. Derfra har man også et fint utgangspunkt for utflukter, man kan f.eks ta for seg en destinasjon hver dag. Vil man over til "fastlands-Kina" eller Macau, så er det relativt fort gjort å komme seg dit. Ellers har man store områder nær byen med flotte turmuligheter og nydelig utsikt. Det går massevis av ferger rundt til øyene, det man kan finne strender, koselige landsbyer, små lokale restauranter og igjen, uendelige turmuligheter. Du har egentlig alt innenfor et avgrenset område. Sol, sjø og strender, skog, sletter, fjelltopper, storby, kulturer som møtes og masse masse god mat. Det eneste som mangler er snø, men det er vel ikke det nordmenn først og fremst søker seg til i sommerferien uansett:) Har alltid følt det som et veldig trygt sted, så hvis du unngår å gå rundt med lommebok og mobil i baklomma, skal du nok være trygg.

Et annet tips litt nærmere er den italienske riviera. Små/mellomstore  byer langs kysten med flotte bademuligheter. Fjellandskap litt innover i landet, og midt imellom finner du haugevis av kjempekoselige middelalderlandsbyer. Det beste er å leie seg en bil for virkelig å kunne utnytte tiden da offentlig transport, særlig mellom landsbyene er noe begrenset. Langs kysten går både tog og buss hyppig. Fly til Nice og kjør over grensa til Italia (sånn ca. 30-40 min. fra Nice) og ta for deg en radius på et par timers kjøretur. Da er det mer enn nok å oppleve. Skulle det bli for rolig, kan du svippe over grensa igjen og utforske Nice, Monaco, Menton, Antibes eller Cannes langs den franske rivieraen. Like fint der, men et par hakk dyrere. 

Slike turer krever jo at man sjekker litt selv og legger opp sine egne dager. Ønsker man alt servert i fanget, er jo charterturer til syden det greieste. Da kommer du til trygge steder tilrettelagt for turister, og norsktalende representanter for reiseselskapet på stedet. Veldig lettvint, så og si garantert fint vær. Moro for ungdomsgjenger, praktisk for barnefamilier og beleilig for pensjonister, men ellers en ganske kjedelig måte å reise på, synes jeg.

Endret av Påkrevd
  • Liker 3
Gjest Linaria
Skrevet

Island er utrolig trygt, men er ikke så mange strender der. De fleste ferieland er ganske trygge da, Spania, Hellas, Italia, Portugal.

Skrevet

Polen, om sommeren er det sydrnvarmt ved havet, bra priser, og mye å se. 

Anonymkode: 7d2b7...b6a

Skrevet
6 minutter siden, Linaria skrev:

Island er utrolig trygt, men er ikke så mange strender der. De fleste ferieland er ganske trygge da, Spania, Hellas, Italia, Portugal.

Selv om Island ikke har badestrender så er det masse muligheter om man ønsker å bade. Herlig å bade utendørs i godt varmt vann i islandske svømmebasseng.

Anonymkode: 8ecf9...d1d

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv om Island ikke har badestrender så er det masse muligheter om man ønsker å bade. Herlig å bade utendørs i godt varmt vann i islandske svømmebasseng.

Anonymkode: 8ecf9...d1d

Sant det :D 

Skrevet

Ts hær. Tusen takk for alle gode tips. Er ikke det at vi unngår barn, mente bare at vi selv ikke har barn med på reisen. Vi er to stk :) vi ønsker ikke å bruke typ 50tusen på reisen. Helst rundt/under 20.000 for oss begge. Min bedre halvdel er ikke så glad i store folkemengder, derav ikke storby med folk tett i tett over alt. Så vi tenker en rolig avslappende og romantisk reise med ikke alt for mange timer i fly. 

Jeg skal undersøke litt av tipsene deres😊

Anonymkode: 015ec...253

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...