Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet på en butikk i 6mnd nå. Er veldig ung.

Begynner å føle meg syk. Skal jeg sende meld til arbeidsgiver hvis jeg blir verre? Hvordan gjør dere det? 

Må jeg ha sykemeld om jeg er borte en uke, eller er det visst man er borte lengre bare?

Anonymkode: 3a8ca...fe1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har 10 egenmeldinger i året. Når de er brukt opp så må du ha sykemelding. Jeg vet ikke om alle bedrifter har de samme reglene, men på min bedrift må man ha legeerklæring for å dokumentere fraværet fra dag 4. Man kan altså være hjemme i 3 dager, men etter det må man til lege. 

Skrevet

Du burde ringe arbeidsgiver i god tid å si du er syk. Du bør ringe hver dag i god tid før du skal på jobb. type 1-2 timer før du skulle starte på jobb. 

Har man for eksempel brukket benet og man ikke kan komme på jobb i 2 uker, så kan man levere sykemeldingen, og det burde ikke være nødvendig å ringe å gi beskjed. 

Men om man har influensa/forskjølelse, så er det litt vanskelig for arbeidsgiver å vite når du er frisk igjen. Derfor krever de fleste at man ringer hver dag. også i forhold til misbruk av egenmelding. 

Om dere ikke er IA bedrift, så har du kun 3 egenmeldinger du kan bruke, og må ha sykemelding fra lege som dokumentasjon på at du faktisk er syk mer enn 3 dager. du burde kanskje finne ut om dere er IA bedrift eller ikke. da dette betyr endel i forhold til hvor mange egenmeldinger du kan bruke. 

Skrevet
1 minutt siden, Mass skrev:

Du har 10 egenmeldinger i året. Når de er brukt opp så må du ha sykemelding. Jeg vet ikke om alle bedrifter har de samme reglene, men på min bedrift må man ha legeerklæring for å dokumentere fraværet fra dag 4. Man kan altså være hjemme i 3 dager, men etter det må man til lege. 

Egenmeldingkan brukes inntil 4 ganger innenfor en periode på 12 måneder. Om ikke din bedrift har en annen regel :) 

Skrevet
12 minutter siden, Sofie31 skrev:

Egenmeldingkan brukes inntil 4 ganger innenfor en periode på 12 måneder. Om ikke din bedrift har en annen regel :) 

Selv om man har brukt opp de 10 dagene før f.eks sommeren? 

Skrevet
17 minutter siden, Mass skrev:

Selv om man har brukt opp de 10 dagene før f.eks sommeren? 

Ja.  

Skrevet

For å si det slik, ingen har egentlig rett på egenmeldinger. Det er tillitt mellom din sjef og deg som ansatt. Om din leder mistenker at du ikke er syk, så kan han frata deg retten til egenmeldinger, og du må alltid dokumentere at du er syk ved å dra til legen for å få dokumentasjon. 

Har du tillitt med din leder, som de aller fleste har, kan du bruke egenmeldinger. Da kan du bruke egenmeldinger 4 ganger i løpet av 12 måneder. 1 egenmelding kan gjelder for maks 3 sammenhengende dager. altså totalt 12 dager. Men om du foreksempel gir en egenmelding for mandag og tirsdag. drar på jobb onsdag og torsdag. og gir en egenmelding for fredag. er dette 2 egenmeldinger, og du har da 2 egenmeldinger til du kan bruke. Det er altså viktig å vite at det er 4 egenmeldinger du kan bruke, at det ikke nødvendigvis er 12 dager. Eller for å si det på en annen måte; du har 4 egenmeldings-kort du kan bruke, og hvert ark gjelder for 3 sammenhengede dager.  

Kommer du til å være syk i mer enn 3 dager, må du til legen. 

• Liker 2
Skrevet

Du ringer jobb så fort du vet du ikke kan stille på jobb. 

Du bruker egenmelding først. Du kan være borte 3 dager, 4 ganger på rullende 12 måneder. Derefter karantene på bruk av egenmelding på minimum 6måneder.

Er du syk lenger enn tre dager trenger du sykemelding. 

Er bedriften din IA bedrift har du 24 dager du kan være borte på rullende 12 måneder. 8 dager i strekk, syk lengre enn så trengs sykemelding. 

Anonymkode: f03a3...320

Skrevet
10 minutter siden, Sofie31 skrev:

Ja.  

2 minutter siden, Sofie31 skrev:

For å si det slik, ingen har egentlig rett på egenmeldinger. Det er tillitt mellom din sjef og deg som ansatt. Om din leder mistenker at du ikke er syk, så kan han frata deg retten til egenmeldinger, og du må alltid dokumentere at du er syk ved å dra til legen for å få dokumentasjon. 

Har du tillitt med din leder, som de aller fleste har, kan du bruke egenmeldinger. Da kan du bruke egenmeldinger 4 ganger i løpet av 12 måneder. 1 egenmelding kan gjelder for maks 3 sammenhengende dager. altså totalt 12 dager. Men om du foreksempel gir en egenmelding for mandag og tirsdag. drar på jobb onsdag og torsdag. og gir en egenmelding for fredag. er dette 2 egenmeldinger, og du har da 2 egenmeldinger til du kan bruke. Det er altså viktig å vite at det er 4 egenmeldinger du kan bruke, at det ikke nødvendigvis er 12 dager. Eller for å si det på en annen måte; du har 4 egenmeldings-kort du kan bruke, og hvert ark gjelder for 3 sammenhengede dager.  

Kommer du til å være syk i mer enn 3 dager, må du til legen. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ringer jobb så fort du vet du ikke kan stille på jobb. 

Du bruker egenmelding først. Du kan være borte 3 dager, 4 ganger på rullende 12 måneder. Derefter karantene på bruk av egenmelding på minimum 6måneder.

Er du syk lenger enn tre dager trenger du sykemelding. 

Er bedriften din IA bedrift har du 24 dager du kan være borte på rullende 12 måneder. 8 dager i strekk, syk lengre enn så trengs sykemelding. 

Anonymkode: f03a3...320

Evt spør sjefen din om reglene for din arbeidsplass, ts, for min sjef har en annen praksis enn det som er forklart her 🤔 Dette var veldig forvirrende. 

Skrevet
6 minutter siden, Mass skrev:

Evt spør sjefen din om reglene for din arbeidsplass, ts, for min sjef har en annen praksis enn det som er forklart her 🤔 Dette var veldig forvirrende. 

Det som står om 4 egenmeldinger er hva som er minimum. Andre arbeidsplasser kan ha mer. Dette må man jo selvsagt selv sjekke opp. 

Noen bedrifter velger flere egenmeldinger. Noen bedrifter har samarbeid med IA (inkluderende arbeidsliv) som gir flere egenmeldinger. 

Men jeg synes det var ett utrolig bra råd å spørre sjefen om hva som er reglene. og kanskje også spørre om å få se personalhåndboken :)  

Skrevet

Der jeg har vært ansatt er det ikke ok å sende melding når man skal varsle sykefravær. Dersom de ansatte ikke ringte, ble det registrert som ugyldig fravær og trekk i lønn. 

Anonymkode: 90d10...6e1

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Sofie31 skrev:

Det som står om 4 egenmeldinger er hva som er minimum. Andre arbeidsplasser kan ha mer. Dette må man jo selvsagt selv sjekke opp. 

Noen bedrifter velger flere egenmeldinger. Noen bedrifter har samarbeid med IA (inkluderende arbeidsliv) som gir flere egenmeldinger. 

Men jeg synes det var ett utrolig bra råd å spørre sjefen om hva som er reglene. og kanskje også spørre om å få se personalhåndboken :)  

Jeg jobber i IA-bedrift, men for å få fraværet gyldig dersom man er borte i flere dager etter 3 dager (i samme periode) må vi levere legeerklæring som bekrefter at vi er syk. 

Tror jeg må ta en prat med min egen sjef selv, for jeg blir bare forvirret av h*n 😥  Det er bare styr å være syk. 

Skrevet
18 timer siden, Mass skrev:

Jeg jobber i IA-bedrift, men for å få fraværet gyldig dersom man er borte i flere dager etter 3 dager (i samme periode) må vi levere legeerklæring som bekrefter at vi er syk. 

Tror jeg må ta en prat med min egen sjef selv, for jeg blir bare forvirret av h*n 😥  Det er bare styr å være syk. 

Da hadde jeg snakket med ham/henne. Men det er også viktig å vite at egenmeldinger er ingen rett. Om arbeidsgiver mistenker at det er misbruk, kan han/hun frata retten til egenmelding og kreve sykemelding. Og man trenger ingen spesiel grunn til mistanke, det kan være noe så enkelt som at man er syk hver mandag gjentatte ganger. Men man skal ha ett dialogmøte om man har mistanke, da samme reglene skal gjelde for alle ansatte :) Eventuelt om du er nyansatt, er det vanlig at man krever sykemelding de 2 første månedene. Da man ikke har opparbeidet tillit til arbeidsgiver enda. 

Men de bedriftene som har inngått avtale med IA, er mye mer fleksibel med egenmeldinger. jeg mener det er 24 dager i løpet av en 12 måneders periode. Og om jeg ikke husker feil, kan man bruke den i 8 sammenhengede dager. Men dette må du nesten dobbelsjekke, da jeg aldri har jobbet i en bedrift som har avtale med IA :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...