AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #1 Skrevet 11. januar 2018 Hva tenker dere om det? Jeg jobber i en kommune hvor dette blir gjort til stadighet (ihvertfall i psykisk helse). Jeg har jobbet i kommunen i mange år, og ser det gang på gang. Sjefen har en bekjent/venninne/tidligere kollega som f.eks er utdannet vernepleier med videreutdanning i psykisk helse og sertifisert for sånn og sånnt kurs (akkurat den utdanningen og de kursene personen de vil ansette har), og da det blir en ledig stilling skreddersyr de utlysningen slik at personen de kjenner/ønsker i stillingen antagelig er den eneste kvalifiserte søkeren. I den siste utlysningen var kravet , foruten grunnutdanningen og videreutdanningen, at man måtte være sertifisert kursholder i to forskjellige kurs. Dette er jo bare vås! Dette er kurs enhver kan sendes på kursholder-kurs for å lære. Sist gang satte de som krav at søker måtte ha et kurs i en annen metode, og da hadde de selvfølgelig en "bekjent" med akkurat dette kurset. Jeg har jobbet i bolig i psykisk helse i 60 % stilling i mange år, men siden jeg ikke er "venn" av sjefen blir det aldri utlyst en 100 % stilling jeg kan søke på, da det jo skal litt til for å være kvalifisert når de setter så spesifikke krav til kvalifikasjonene (siden de er skreddersydde "vennene" deres). Hva syntes dere om dette? Er det riktig av en kommune å gjøre slik? Anonymkode: 5b2d6...921 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #2 Skrevet 11. januar 2018 Korrupsjon er og har alltid vært ulovlig. Problemet med korrupsjon er som med all annen kriminalitet, ressurskrevende å etterforske og bare en brøkdel blir noengang tatt og straffet. Anonymkode: b4cd8...bfe 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #3 Skrevet 11. januar 2018 Det kan virke litt på kanten, men.... En kan jo snu det på hodet også. Hvis det er så lett å ta disse kursene, hvorfor tar du ikke selv mer videreutdanning og får et forsprang? Anonymkode: d5607...05e 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #4 Skrevet 12. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan virke litt på kanten, men.... En kan jo snu det på hodet også. Hvis det er så lett å ta disse kursene, hvorfor tar du ikke selv mer videreutdanning og får et forsprang? Anonymkode: d5607...05e Jeg har både videreutdanning og kurs i div. Men det hjelper lite når man ikke er venn med sjefen/seksjonsleder. Da blir det jo aldri lyst ut stilling med krav om akkurat det jeg har. Anonymkode: 5b2d6...921 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #5 Skrevet 12. januar 2018 Jeg er helt blåst på dette her, men er det ikke noe sted du kan melde inn dette? Om de utlyser stillinger med div krav som ikke er relevante for stillingen, kan de gjøre det? Uansett er det jo veldig kjipt, sånne folk burde heller tatt seg en jobb i det private så de kan ansette akkurat hvem de vil uten å åle seg rundt regelverket. Anonymkode: 5512f...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #6 Skrevet 12. januar 2018 Viss det har skjedd så mange ganger er det jo ikke tilfeldig. Legg frem minst 3 saker der sjefen kjenner den som blir ansatt basert på kursene ikke mange har så blir det nok slutt på og kanskje sjefen får seg en ny (like god eller bedre) stilling. Anonymkode: 7c442...523 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #7 Skrevet 12. januar 2018 For en god stund siden fikk ei full stilling uten videreutdanningen i psykisk helse også. Hun fikk den betalt av jobben! Det er så tilfeldig at «akkurat da» var det ikke så viktig med kurs i det ene og det andre. Ikke engang grunnutdanningen! Anonymkode: 5b2d6...921 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #8 Skrevet 12. januar 2018 For å si det rett ut er stillingen tiltenkt en venninne av sjefen. Hun har allerede sagt opp sin nåværende stilling. Er ikke mange som gjør det uten å vite at de ikke har noe å gå til. Anonymkode: 5b2d6...921
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #9 Skrevet 12. januar 2018 Hadde vært interessant å se hva som skjer om en bedre kvalifisert søker hadde søkt da.. en med akkurat det samme som venninna men kanskje et par kurs til og mer erfaring. Har vel vært noen saker hvor de holder igjen søkerlistene i mange måneder så folk ikke skal klage på at de ikke ansatte den som var best kvalifisert. Anonymkode: 372dd...f94 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #10 Skrevet 12. januar 2018 Ville faktisk vurdert å tipse media om dette. VG har hatt noen saker om hva som foregår i psykiatrien. Anonymkode: 4d15c...643 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #11 Skrevet 12. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde vært interessant å se hva som skjer om en bedre kvalifisert søker hadde søkt da.. en med akkurat det samme som venninna men kanskje et par kurs til og mer erfaring. Har vel vært noen saker hvor de holder igjen søkerlistene i mange måneder så folk ikke skal klage på at de ikke ansatte den som var best kvalifisert. Anonymkode: 372dd...f94 De har gardert seg ved å skrive personlig egnethet vil bli vektlagt. Anonymkode: 5b2d6...921 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #12 Skrevet 12. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De har gardert seg ved å skrive personlig egnethet vil bli vektlagt. Anonymkode: 5b2d6...921 Typisk. Men det er ganske spesielt å skrive at man må ha mange helt spesifikke kurs. Har ikke jobbet innen psykiatrien selv, men vanligvis er det jo ganske generelle/større krav til kunnskap, ikke spesifikke kurs. Er fagforeningene involvert i utlysningene? Hvis ja, ville jeg startet der. De kan kanskje blokkere, eller i alle fall stille spørsmålstegn ved, disse veldig spesifikke kravene. Eventuelt lokalavisa, hvis du ikke kommer noen vei. Anonymkode: 0e115...2f1 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #13 Skrevet 12. januar 2018 Jeg har hørt det gjøres iom at det er krav om å utlyse alle stillinger. Ville forhørt meg med arbeidstilsynet hvor dette best kan rapporteres. Vil tro Fylkeskommunen el lign. Anonymkode: b31a0...c67
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #14 Skrevet 12. januar 2018 Jeg ville sittet stille i båten var jeg deg. Dessverre så har sjefen din ryggen sin fri ved å skrive at de vektlegger personlig egenhet og hun kan sikkert også finne på en grunn til at de aktuelle kursene er en nødvendighet. Det hun gjør er galt, men jeg tror dessverre ikke du kommer noen vei ved å gå til tillitsvalgt eller videre oppover i systemet. Og saken er heller ikke stor nok til at jeg tror media er interessert, det er kommunale jobber, ikke toppjobber med mye ansvar. Det samme skjer nok i veldig mange kommuner rundt omkring. Jeg er helt enig med deg at det er galt. Om målet ditt er å få en 100% stilling så burde du heller søke på alle de stillingene som lyses ut der du jobber. Om du ikke får en 100% stilling ville jeg heller tatt opp det med sjefen og spurt hva du må ha av kurs får å få neste 100% stilling. Ville heller tatt opp det at du ikke fått høyere stilling. Jeg har vært den som har tatt opp lignende saker på jobb og det har alltid straffet seg for meg. Tillitsvalgt er nesten alltid en venn av sjefen og ikke interessert i ordne opp. Andre kolleger sier ingenting så lenge de får fordeler i form av å være venn med sjefen. Du må kjenne etter om du er klar for å stå i det om du sier fra. Jeg personlig var ikke klar for det og viste ikke at det skulle bli så tøft som det ble. Anonymkode: db5b6...530 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #15 Skrevet 12. januar 2018 Dette har jeg hørt om ja. Min slektning ble forbigått i to jobber hvor hun egentlig var best kvalifisert. Det var bare det at de hadde bestemt seg på forhånd hvem som skulle få jobben. På intervju var de veldig nøye med å presisere at de fulgte alle regler. Tipper dette er et større problem i små kommuner. Anonymkode: ddfc2...899
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #16 Skrevet 12. januar 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Det kan virke litt på kanten, men.... En kan jo snu det på hodet også. Hvis det er så lett å ta disse kursene, hvorfor tar du ikke selv mer videreutdanning og får et forsprang? Anonymkode: d5607...05e Du har ikke skjønt hva dette dreier seg om. Se for deg at en stilling utlyses hvor man krever et spresifikt kurs. Utlysningen har tre ukers frist. Som arbeidssøker er det ikke bare bare å ta to-tre forskjellige spesifikke kurs på den tiden. Det skal litt til at et kurs går akkurat på det tidspunktet sånn at man får tatt det, og ofte går kurs over flere uker slik at det er godt mulig at en ikke ville rukket det uansett. Uavhengig av muligheten til å ta kursene som man trenger, så hadde det sannsynligvis ikke hjulpet arbeidssøkeren. For da ville arbeidssøkeren stilt likt med den andre søkeren (sjefens venn), og da ville det sikkert blitt foretatt en "egnethetsvurdering" hvor sjefens venn hadde vunnet uansett. Anonymkode: c9b09...761 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #17 Skrevet 12. januar 2018 Makan til klaging. Minner meg om barnefotball hvor man allid klaget over at «det andre laget hadde mange som egentlig var for gamle» Anonymkode: e0c77...1f0 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #18 Skrevet 12. januar 2018 Dette skjer over alt. Jeg har selv vært med å å skrive "min egen" stillingsutlysning i en større kommune. Jeg var innleid, og de ønsket å tilby meg fast jobb, men pga regelverk så kan de ikke la være å utlyse offentlig. Dermed ble det en svært spesifikk utlysning skreddersydd til meg, og det er for å sikre at ansettelseskomiteen ikke setter seg på bakbeina og forlanger at en annen kandidat skal få tilbudet. Så lenge kravene om kurs og sertifiseringer ikke er helt på viddene for stillingen, så vil det bli enormt vanskelig å få gjort noe med det. Så kan man jo si at det er en kjip praksis, for all del. Anonymkode: e40f2...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #19 Skrevet 12. januar 2018 Det kan være kjipt, men sånn er det mange steder, og i praksis er det svært vanskelig å komme videre med dette. Oppegående ledere kan finne på flere (og rasjonelle) grunner for at man krever akkurat de kursene, og som andre her inne på så kan det eventuelt kombineres med å bruke ulike "triks" som å "glemme" å legge ut søkerlisten, skrive noe om at "personlig egnethet" vektlegges osv. På mindre steder er gjerne tillitsvalgt, tilsetningsråd osv. typisk også venner med lederen som skal ansette, så det er ikke enkelt å komme gjennom ved å gå til dem heller. Støtter ikke slike holdninger, men innser jo at det er realiteten. Med mindre det dreier seg om en lederjopp relativt høyt oppe i organisasjonen, så vil man sjelden komme gjennom når man påklager ansettelsen av den andre som stillingsutlysningen var skreddersydd for. I tillegg vil sjefen som regel kunne bruke sterke argumenter for å faktisk ansette den som har hatt en midlertidig stilling i en fast stilling, dersom vedkommende har fungert godt. Anonymkode: 8df0a...703
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #20 Skrevet 12. januar 2018 Det er her du kan klage: https://www.sivilombudsmannen.no/klage/ Anonymkode: 9aeb7...82c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå