Gå til innhold

Rimelig, god mat for studenter (og andre)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg ville lage en tråd for studenter (eller andre) som kan inspirere til rimelig og enkel matlaging. Selv har jeg lagt meg til noen vaner etterhvert, bruker f.eks. mye bønner. Bønner på boks er svært billig, og også sunt. Her er oppskriften på min "bønnepasta": (4 porsjoner) 

• 3 bokser knuste tomater (400 g pr boks)
  • 2 bokser brune eller svarte bønner (ca. 400 g pr boks)
  • 100 g smør/olje
  • 1 liten løk
  • Et par fedd hvitløk
  • Buljong
  • Krydder 
  • Passelig/ønsket mengde pastaskruer. Jeg bruker ca 4 dl. 

Framgang:

1. Skyll av bønnene (få av laken) og mos dem med stavmikser. Tilsett gjerne 1 dl vann for at massen skal bli litt tynnere og enklere å jobbe med.

2. Kok opp vann og tilsett pasta

3. Hakk løk og hvitløk og surr den i smeltet smør en stund. 

4. Tøm all tomat i gryten med smør og løk. Kok i noen minutter mens du rører rundt.

5. Tilsett de moste bønnene til tomatblandingen.

6. Smak til med buljong, salt og pepper. (Evt også andre krydder som f.eks. oregano og basilikum)

5. Tilsett kokte pastaskruer til slutt.

Dette er riktignok ingen gourmetrett, men jeg synes det er veldig godt, og også kjempebillig og sunt! Er man ikke spesielt glad i bønner, "skjuler" man bønnesmaken på denne måten. 

Anonymkode: 6ee34...926

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje gryta jeg laget i dag kan være noe:) Den kan man jo lage så mye eller så lite av som man ønsker, så derfor har jeg ikke med mengde, tok det på øyemål:P

Du trenger:

Hakkede tomater på boks(bruker noen som heter mutti, synes de er best, men man kan selvsagt gå for billigere varianter eller lage selv)

Kokosmelk

Purreløk

Paprika

Brokkoli

Gulrot

Røde linser eller nudler

Evt. Rester av kylling, pølse o.l.

Slik gjør du:

Stek grønnsakene i litt olje i en kasserolle. Tilsett hakkede tomater og kokosmel og kok opp. Smak til med salt, pepper, koriander, cumin og chilli. Du kan også bruke fersk chilli.

Tilsett linser/ferdigkokte nudler mot slutten av koketiden, og evt. kjøttrester.

Anonymkode: 3d9e2...5ac

• Liker 1
Skrevet

Pølselapskaus med bacon (fem middager til to personer, 10 måltid med andre ord).

2-3 terninger buljong. Jeg bruker coop sine og blander 1 kjøtt og 2 grønnsaker på 2 liter vann som base.  

1 kg first price gulrøtter 

1 mellomstor kålrot 

1 purreløk 

5 mellomstore/store poteter

1 pk first price bacon i helt stykke. Sideflesk-type.

2 pak kjøttrike pølser uten skinn (450 greit pr pakke, koster ofte under 20 kr pakken) 

1 pakke potetmos. 

Kok opp vann og buljong, når blandet ut, ha i hakket purre, og sideflesk i terninger. La koke en god halvtime før du tilsetter terninger av all rotfrukter. Her liker jeg å kverne på med litt sort pepper. 

Når all rotfrukt har kokt i 20-30 min, tilsetter jeg pølser i terninger. Når disse er varme har jeg i en pose potetmos for å tykne litt væsken. Ingen melk, bare strør og blander i pulveret. 

Dette blir middag til meg og min mann, vi spiser begge gode porsjoner. Deretter fryser vi ned i fire bokser til ytterligere fire middager for oss to. 

Jeg har aldri regnet ut kostnad, men tror det er godt under 250 kr, altså 25 kr måltidet. Ganske store måltid, synes jeg. 

Anonymkode: 00a93...b86

• Liker 1
Skrevet

Utstyr: Til lapskaus over bruker jeg 8 liters gryte. Den blir ganske full. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Pølselapskaus med bacon (fem middager til to personer, 10 måltid med andre ord).

2-3 terninger buljong. Jeg bruker coop sine og blander 1 kjøtt og 2 grønnsaker på 2 liter vann som base.  

1 kg first price gulrøtter 

1 mellomstor kålrot 

1 purreløk 

5 mellomstore/store poteter

1 pk first price bacon i helt stykke. Sideflesk-type.

2 pak kjøttrike pølser uten skinn (450 greit pr pakke, koster ofte under 20 kr pakken) 

1 pakke potetmos. 

Kok opp vann og buljong, når blandet ut, ha i hakket purre, og sideflesk i terninger. La koke en god halvtime før du tilsetter terninger av all rotfrukter. Her liker jeg å kverne på med litt sort pepper. 

Når all rotfrukt har kokt i 20-30 min, tilsetter jeg pølser i terninger. Når disse er varme har jeg i en pose potetmos for å tykne litt væsken. Ingen melk, bare strør og blander i pulveret. 

Dette blir middag til meg og min mann, vi spiser begge gode porsjoner. Deretter fryser vi ned i fire bokser til ytterligere fire middager for oss to. 

Jeg har aldri regnet ut kostnad, men tror det er godt under 250 kr, altså 25 kr måltidet. Ganske store måltid, synes jeg. 

Dette hørtes meget godt ut! Skal jeg prøve :)

Anonymkode: 6ee34...926

Skrevet

Minestronesuppe (vegetar fordi billig!)

2 bokser hermetiske tomater

4 stilker selleri (ca. halvparten av en selleri)

4 gulrøtter

4 hvitløksfedd

1 gul løk

1 boks kidneybønner

1 boks hvite bønner

1 ss grønnsaksbuljong pulver

1 pose spinat

1 squash

5 dl vann

2 ss oregano

1 ts pepper

150 gram (eller mer) grov makaroni eller annen pasta

Stek løk og hvitløk til gyllent, tilsett oppkuttede grønnsaker (utenom spinat), hell oppi hermetiske tomater og vann + grønnsaksbuljong og krydder, kok opp, tilsett pasta og la koke til koketiden på pastaen, tilsett mer vann dersom nødvendig, ha oppi spinat og la det "synke" sammen, til slutt tilsetter du bønnene :)

Blir en veldig stor porsjon som varer mellom 5-7 dager dersom man sper på med litt godt hjemmelaget brød eller rundtsykker. Veldig godt med revet ost på toppen også 

Anonymkode: 0a520...818

Skrevet

Her var det mange supre tips, jeg er også glad i sånne store, litt "rotete" gryter med masse grønt. Men TS, mener du virkelig 100 gram smør/olje? Hørtes voldsomt mye ut? 

Anonymkode: 807ac...9b6

Skrevet

Jeg har en veldig god salat som jeg bruker å lage. Putter bare oppi så mye jeg vil ha, så man må nesten beregne selv.

Ingredienser:

- Brokkoli

- Chillibønner

- Gulrøtter 

- Ruccola

- Quinoa

- Sukkererter

- Oliven

- Fetaost

- Agurk

Også har jeg gjerne en liten dæsj med kesam eller lignende på. Syns den er veldig god og mettende! 

Skrevet

Billig frokost, lesesnacks eller lunsj

2 skriver grovt brød

2 egg

1 ts dijon sennep

1 ts majones

2 blad av hjertesalat

salt og pepper

Putt brødskivene i ovnen til de blir som toast, stek eggene i olje (enten eggerøre eller speilegg), smør sennep og majones på brødskivene, legg på salatblad, egg, og salt og pepper :laugh: Veldig godt! 

Anonymkode: 0a520...818

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...