AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #1 Skrevet 11. januar 2018 Jeg har penger på bsu og bsu-start. Men har fylt inn for max beløp per år, og har fortsatt penger igjen. Har rente på 2.15 på boliglånet. Problemet er jeg finner ingen høyrentekonto. Alle har bare 2% og det er vel ikke en høy rente? Skal jeg betale mer på boliglånet eller vet dere om en høyrentekonto med høy rente? Bsu jeg har har 3,2% rente. Anonymkode: e5b12...be0
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #2 Skrevet 11. januar 2018 Alltid kjekt med raskt tilgjengelige penger. Men det finnes grenser for hvor mye som er nødvendig. Har 100 000, kan du vel like greit sette ekstra sparepenger på boliglånet. Vurder også å starte en månedlig spareavtale i indeksfond fra KLP, DNB eller Storebrand, men da må du tåle svingninger i verdien til tider. Anonymkode: 56860...25a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #3 Skrevet 11. januar 2018 Differansen på 2% høyrentekonto og 2.15% på boliglånet er jo minimal. På 100.000kr utgjør det 150kr i året - mindre enn det en pizza koster. Da er det sikkert like greit å ha de stående på høyrentekonto fordi du da har penger lett tilgjengelig om det skulle være noe. Plutselig vil du kjøpe deg bil, pusse opp badet eller kjøkkenet og da blir de 150 kronene i året ingenting i forhold til gebyrer og ekstraarbeid involvert med å refinansiere boliglånet for å få pengene tilbake. Anonymkode: f4048...ab4 1
h/k Skrevet 12. januar 2018 #4 Skrevet 12. januar 2018 Det eneste som lønner seg om dagen er å kjøpe bolig nr to for å få skattefradraget eller investere i fond.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #5 Skrevet 12. januar 2018 1 time siden, h/k skrev: Det eneste som lønner seg om dagen er å kjøpe bolig nr to for å få skattefradraget eller investere i fond. De fleste har ikke inntekt til å betjene to lån. Og skal sekundærbolig lønne seg, må man være gjeldfri på den eller få prisstigning. Sekundærbolig er ikke i nærheten av å betale seg selv hvis man skal betale avdrag. Anonymkode: 56860...25a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #6 Skrevet 12. januar 2018 2% er omtrent det høyeste du får på høyrentekonto. Det er jo rett under renten på boliglånet, og det er uhyre sjelden man får bedre rente på innskudd enn på lån. Ya-bank har vel beste høyrentekontoene for tiden. Har du buffer? Om nei, ville jeg satt pengene på høyrentekonto. Om du har en god buffer, ville jeg betalt ned lån. Anonymkode: 88de6...afe
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #7 Skrevet 12. januar 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2% er omtrent det høyeste du får på høyrentekonto. Det er jo rett under renten på boliglånet, og det er uhyre sjelden man får bedre rente på innskudd enn på lån. Ya-bank har vel beste høyrentekontoene for tiden. Har du buffer? Om nei, ville jeg satt pengene på høyrentekonto. Om du har en god buffer, ville jeg betalt ned lån. Anonymkode: 88de6...afe Jeg har 2,2 % på min høyrentekonto. Anonymkode: 3b6f5...71e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #8 Skrevet 12. januar 2018 Hva med aksjesparekonto? Var nettopp i banken og fikk innvilget lån. Der snakket vi litt om dette, og banken sa: Spar alltid der det er høyest rente. Men husk å ha en buffer. Banken vil ikke at du skal legge alle egg i en kurv, og ved å bare ha BSU og boliglån så ligger alt i eiendom. Sparer du i fond, aksjesparekonto eller lignende, så har du fordelt risikoen langt mer. Nå er boliglånsrenta lav, så det skal ikke mye til for å finne en spareform som er mer lønnsom enn boliglånsrenta. Eneste er: Ikke ha pengene liggende på en vanlig sparekonto med lav rente, forutenom din personlige buffer. Anonymkode: 8546d...402
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #9 Skrevet 12. januar 2018 Aksjesparekonto kan man kun bruke til fond med 80% aksjer eller mer. Slike fond bør man ikke spare i med mindre man tenker spare i minst ti-femten år. Så det spørs jo hvor tilgjengelig ts vil ha pengene. Anonymkode: 88de6...afe
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2018 #10 Skrevet 12. januar 2018 Såfremt du ønsker risikofri sparing lar du pengene stå på BSU. Min står fortsatt, mange år etter at den ble full da jeg bikket 30, da renten alltid har vært høyere her enn på boliglånet. Overskuddslikviditet forøvrig putter jeg i boliglånet, da lånerenta er høyere enn høyrentekontoer. Så har jeg ca 100 000 på en høyrentekonto, da det ikke lønner seg å refinansiere hver gang man skal pusse opp litt. Har du pengene, råd og lyst til å ta litt risiko er fond, aksjesparekonto, sekundærbolig mm alternativer. Men vær obs på at bankene pusher aksjesparekonto litt vel mye akkurat nå, da de tjener bedre på produktet enn at man nedbetaler lån raskere. Anonymkode: 3a992...52a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå