AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #1 Del Skrevet 11. januar 2018 Hei. Vi skal hente valp i DK om en liten stund, og føler ikke jeg har fått helt svar på det jeg lurer på ved colorline sine nettsider angående reise med dyr. Jeg har forstått at hunden enten kan plasseres i bilen eller i fergens kennel, men jeg vil altså ikke la en 3mnd gammel valp som nettopp har reist fra mor og alt som er kjent, sitte alene i bilen i 3-4 timer på et bråkete bildekk med alarmer osv. Så vi kommer til å velge kennel. MEN. -Får hunden bur i kennelen eller må dette medbringes av oss? -Får vi lov å sitte nede i kennelen sammen med valpen under overfarten? -Er det mulighet for å lufte valpen på røykedekk o.l? Noen som har erfaring rundt dette å reise med valp med superspeed fra Kristiansand? Er klar over at valpen må ha rabiesvaksine, at vi må kjøre på rødt i tollen og betale mva, og at valpen må ha fått kur mot revens dvergbendelorm. På forhånd takk ☺️ Anonymkode: ba836...d5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 11. januar 2018 #2 Del Skrevet 11. januar 2018 Siden Superspeedbåtene skal være omtrent like, så regner jeg med at kennelen også er lik. Vi har tatt båten over til Danmark med hund mange ganger fra Larvik, og du kan sitte i kennelen, og ja det er bur til rådighet. Men ta gjerne med et stoffbur el og plasser i metallburet med tanke på smitte av lus ol. Og ta også med en hengelås hvis du trenger å ta en pause opp på dekk. Det er ikke mulig å lufte hunden på dekk. Derimot kan man det på Fjordline, iallefall en av båtene, så er det nødvendig er det kanskje greit å bruke denne overfarten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #3 Del Skrevet 11. januar 2018 Har tatt superspeed mange ganger med våre hunder. Våre hunder sitter alltid i bilen. Det er stille og godt luft på bildekkene. På båtens kennel er det urent, og ofte er det støy fra andre hunder. Du har ingen lufte muligheter, men selv om du har valpen i bilen så kan du gå ned å sjekke den nesten så ofte du vil ( men du må ha med en vakt). En vakt jeg pratet med fortalte at han erfaring var at hundene virket roligere i bilen enn de på kennelen. Anonymkode: fd29f...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #4 Del Skrevet 11. januar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tatt superspeed mange ganger med våre hunder. Våre hunder sitter alltid i bilen. Det er stille og godt luft på bildekkene. På båtens kennel er det urent, og ofte er det støy fra andre hunder. Du har ingen lufte muligheter, men selv om du har valpen i bilen så kan du gå ned å sjekke den nesten så ofte du vil ( men du må ha med en vakt). En vakt jeg pratet med fortalte at han erfaring var at hundene virket roligere i bilen enn de på kennelen. Anonymkode: fd29f...763 Vurdert dette også, det som bekymrer meg mest er at i og med at det er valp så er jeg redd for at den skal få en dårlig opplevelse med å bli etterlatt i bilen alene og bli redd for å kjøre bil igjen.. og en liten valp klarer vel ikke å holde seg i 3-4 timer uten å gå på do🙄 Anonymkode: ba836...d5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym2467 Skrevet 11. januar 2018 #5 Del Skrevet 11. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vurdert dette også, det som bekymrer meg mest er at i og med at det er valp så er jeg redd for at den skal få en dårlig opplevelse med å bli etterlatt i bilen alene og bli redd for å kjøre bil igjen.. og en liten valp klarer vel ikke å holde seg i 3-4 timer uten å gå på do🙄 Anonymkode: ba836...d5e Har ikke reist med båten selv, men å forlate en liten valp alene i en bil som akkurat har blitt tatt fra alle kjente og kjære høres ikke ut som en god ide. I verste fall ender du opp med en hund som får separasjonsangst, og det vil du virkelig ikke ha! Hva med å kjøre Danmark - Kristiansand? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #6 Del Skrevet 11. januar 2018 Valpen er jo 4 mnd regner jeg med siden du tar den fra Danmark til Norge. Jeg har reist flere turer med mine når de var på den alderen, og de klarer å holde seg. Men jeg har luftet de og lejr med de godt på kaja rett før båten går slik at de er litt slitne og tisset med de ved første mulighet i Norge også. Har funka fint for meg. Og så er det jo i verste fall bare å ta med flere tepper i tilfelle valpen er uheldig. En annen ting jeg ikke liker med kennelen på båtene er at det er ikke noe problem å stjele hunden der. (Har sikkert ikke skjedd, men jeg har noia for det ) Anonymkode: fd29f...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #7 Del Skrevet 11. januar 2018 3 minutter siden, Anonym2467 skrev: Har ikke reist med båten selv, men å forlate en liten valp alene i en bil som akkurat har blitt tatt fra alle kjente og kjære høres ikke ut som en god ide. I verste fall ender du opp med en hund som får separasjonsangst, og det vil du virkelig ikke ha! Hva med å kjøre Danmark - Kristiansand? Valpen er jo over 4 mnd, så SÅ liten er den ikke lenger. Er du klar overgive lang tid man bruker på å kjøre rundt ? Anonymkode: fd29f...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym2467 Skrevet 11. januar 2018 #8 Del Skrevet 11. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Valpen er jo over 4 mnd, så SÅ liten er den ikke lenger. Er du klar overgive lang tid man bruker på å kjøre rundt ? Anonymkode: fd29f...763 Jeg tviler sterkt på at en valp på 4 mnd har blitt trent til å være alene i 4-5(?) timer. Og når det i tillegg er i en fremmed bil hos fremmede folk høres det ikke ut som en god ide. Ja, og jeg har selv kjørt fra Portugal - Norge pga hund så da tror jeg ikke Danmark - Krsand er et stort problem dersom du ikke ønsker en hund med separasjonsangst, men det er jo helt opp til deg. Jeg har selv måtte trent opp en hund med separasjonsangst og det er ikke bare bare.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 11. januar 2018 #9 Del Skrevet 11. januar 2018 31 minutter siden, AnonymBruker said: Vurdert dette også, det som bekymrer meg mest er at i og med at det er valp så er jeg redd for at den skal få en dårlig opplevelse med å bli etterlatt i bilen alene og bli redd for å kjøre bil igjen.. og en liten valp klarer vel ikke å holde seg i 3-4 timer uten å gå på do🙄 Anonymkode: ba836...d5e Ville ikke latt en valp sitte alene i tre timer og tre kvarter. Men det er helt uproblematisk å sitte i kennelen altså. Datteren min har gjort det fire ganger, siden hennes hunder trenger litt støtte i fremmede omgivelser. Ta med en bok eller håndarbeid, så går tiden fort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #10 Del Skrevet 11. januar 2018 5 minutter siden, Anonym2467 skrev: Jeg tviler sterkt på at en valp på 4 mnd har blitt trent til å være alene i 4-5(?) timer. Og når det i tillegg er i en fremmed bil hos fremmede folk høres det ikke ut som en god ide. Ja, og jeg har selv kjørt fra Portugal - Norge pga hund så da tror jeg ikke Danmark - Krsand er et stort problem dersom du ikke ønsker en hund med separasjonsangst, men det er jo helt opp til deg. Jeg har selv måtte trent opp en hund med separasjonsangst og det er ikke bare bare.. Det er ikke snakk om 5 timer, turen tar 3,5 timer. Du får det til å virke som at det er garantert at valpen får seperasjonsangst hvis den ligger i bilen under overfarten. TS, kan du ikke spørre oppdretteren din hva hun/ han mener. De kjenner valpen din best. Anonymkode: fd29f...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #11 Del Skrevet 11. januar 2018 10 minutter siden, Anonym2467 skrev: Har ikke reist med båten selv, men å forlate en liten valp alene i en bil som akkurat har blitt tatt fra alle kjente og kjære høres ikke ut som en god ide. I verste fall ender du opp med en hund som får separasjonsangst, og det vil du virkelig ikke ha! Hva med å kjøre Danmark - Kristiansand? Akkurat det jeg også tenker, stakkars liten. Vi har vurdert det også, og det er egentlig det jeg ønsker slik at jeg kan ha valpen i fanget hele turen og stoppe og ta pauser slik som vi vil. Men vi bor jo helt i sør, og valpen skal hentes midt i danmark, så det blir jo fryktelig langt å kjøre. Det har jeg ingenting i mot, men det er nok helst mannen som ikke er gem. Har noen forresten peiling om man må igjennom tollen 2 ganger dersom vi skulle velge og kjøre via Sverige? Anonymkode: ba836...d5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #12 Del Skrevet 11. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Valpen er jo over 4 mnd, så SÅ liten er den ikke lenger. Er du klar overgive lang tid man bruker på å kjøre rundt ? Anonymkode: fd29f...763 Vi skal hente valpen når den er 16 uker gml, så den er bare 3 mnd gammel. Anonymkode: ba836...d5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym2467 Skrevet 11. januar 2018 #13 Del Skrevet 11. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke snakk om 5 timer, turen tar 3,5 timer. Du får det til å virke som at det er garantert at valpen får seperasjonsangst hvis den ligger i bilen under overfarten. TS, kan du ikke spørre oppdretteren din hva hun/ han mener. De kjenner valpen din best. Anonymkode: fd29f...763 Hadde du lest mitt første innlegg skrev jeg "i verste fall" kan man ende opp med en hund som får separasjonsangst.. Ikke alle som er klar over at det kan skje, så da synes jeg det er greit å gi TS råd basert på egen erfaring. Men selvfølgelig kan det gå helt fint, alle hunder er jo forskjellig, men generelt er det vel ikke så bra å forlate en valp man akkurat har fått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #14 Del Skrevet 11. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi skal hente valpen når den er 16 uker gml, så den er bare 3 mnd gammel. Anonymkode: ba836...d5e 16 uker pleide være det samme som 4 mnd før... 3 mnd er 12 uker. 1 mnd er 4 uker Anonymkode: ce66d...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 11. januar 2018 #15 Del Skrevet 11. januar 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Akkurat det jeg også tenker, stakkars liten. Vi har vurdert det også, og det er egentlig det jeg ønsker slik at jeg kan ha valpen i fanget hele turen og stoppe og ta pauser slik som vi vil. Men vi bor jo helt i sør, og valpen skal hentes midt i danmark, så det blir jo fryktelig langt å kjøre. Det har jeg ingenting i mot, men det er nok helst mannen som ikke er gem. Har noen forresten peiling om man må igjennom tollen 2 ganger dersom vi skulle velge og kjøre via Sverige? Anonymkode: ba836...d5e Det er en tur som blir minst dobbelt så lang som båtturen inkl kjøring. Med tanke på at du kan få en valp som ikke er bilsterk, er det etter min mening et dårlig valg. Vi kjørte fra Gøteborg til Oslo med en bilsyk valp. Det var langt nok. Endret 11. januar 2018 av Ulven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #16 Del Skrevet 11. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal hente valpen når den er 16 uker gml, så den er bare 3 mnd gammel. Anonymkode: ba836...d5e 16 uker = 4 mnd. 4 uker pr mnd Anonymkode: fd29f...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #17 Del Skrevet 11. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: 16 uker pleide være det samme som 4 mnd før... 3 mnd er 12 uker. 1 mnd er 4 uker Anonymkode: ce66d...b54 Herlighet ja nå er det meg som surrer her Anonymkode: ba836...d5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #18 Del Skrevet 11. januar 2018 Hva med å prate med oppdretteren din for å få råd ? Anonymkode: fd29f...763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym2467 Skrevet 11. januar 2018 #19 Del Skrevet 11. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det jeg også tenker, stakkars liten. Vi har vurdert det også, og det er egentlig det jeg ønsker slik at jeg kan ha valpen i fanget hele turen og stoppe og ta pauser slik som vi vil. Men vi bor jo helt i sør, og valpen skal hentes midt i danmark, så det blir jo fryktelig langt å kjøre. Det har jeg ingenting i mot, men det er nok helst mannen som ikke er gem. Har noen forresten peiling om man må igjennom tollen 2 ganger dersom vi skulle velge og kjøre via Sverige? Anonymkode: ba836...d5e Hva med fly? ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #20 Del Skrevet 11. januar 2018 Vi bor kanskje i samme by TS. Ring color Line i Kristiansand og hør hva som stemmer. Sist jeg hørte var det ikke anledning til å ha hunden i bilen på den båten og heller ikke å forlate hunden alene på "kennel". Anonymkode: 5b4a3...339 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå