Gå til innhold

Psykisk og fysisk uvel av sjef og kollega

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg trenger litt hjelp til å tenke ordentlig klart. Det var en arbeidskonflikt på jobben før jul der en kollega skrev en slags liste om ting jeg har gjort eller ikke gjort på jobb, den ga hun til sjefen etter å ha skrevet opp ting i over 3 måneder. De fleste tingene på listen var bare bagateller, men den ene tingen på listen var at jeg hadde vist irritasjon over min sjef til denne kollegaen. Jeg hadde tillit til kollegaen, men den brøt hun da hun skrev ned alt jeg hadde sagt og fortalte det videre til sjefen. Sjefen håndterte dette på en veldig dårlig måte ved å kjefte på meg for å ha vært misfornøyd med hennes arbeidsstil, og hun tenkte heller ikke på hvor merkelig det er at en kollega skriver en liste om sin kollega. Jeg ble veldig sint og lei meg over denne situasjonen, og jeg klarer ikke å jobbe der lenger. I dag leverte jeg oppsigelsen min, men jeg har 2 ukers oppsigelsestid så jeg må jobbe der ut den tiden. Jeg snakket med noen andre kollegaer tidligere og spurte om de kunne ta mine fremtidige vakter i disse to ukene, noe de kunne, men sjefen min tvinger meg til å komme på jobb. Jeg klarer ikke å møte opp der og være hyggelig mot en sjef og kollega som gjør at jeg skjelver, kaster opp og mister matlysten. Sånn har det vært i flere måneder, til og med før dette skjedde. Jeg har forsåvidt aldri trivdes med verken sjefen eller kollegaen, men det var levelig frem til denne tåpelige listen ble lagt frem. 

Har noen noen tanker eller ideer om dette? Hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 94936...548

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da går du til legen og forteller om situasjonen. Den gjør deg både psykisk og fysisk syk. Legen burde ikke ha problemer med å sykemelde deg ut de to ukene.

Anonymkode: dae61...221

• Liker 10
Skrevet

Hørtes veldig ut som at denne arbeidsplassen kunne vært min gamle arbeidsplass, som jeg nylig ble "skilt" fra. Har dessverre ikke noe tips eller råd, annet enn rådet om sykemelding som du fikk i posten over her.

Anonymkode: 40ebf...9d1

• Liker 3
Skrevet

Var i en ganske lignende situasjon selv nå nylig. Kollegaen fikk sparken.

Anonymkode: 485f8...0f7

• Liker 2
Skrevet

Hold ut! Å gå til legen og skaffe sykemelding er bare patetisk og utnyttelse av systemet. Ja, du hadde en dårlig sjef.... Ja, du hadde en illojal kollega. Begge deler er kjipe nok i seg selv, men du er ikke syk av den grunn. Det er bare to uker, hold ut!

• Liker 2
Skrevet

Hvis ditt arbeid blir overvåket spesielt på denne måten så er det noe du skal få beskjed om når det foregår ellers blir det karakterisert som mobbing. 

Anonymkode: 72554...34e

• Liker 2
Skrevet

Folk kan faktisk bli kjempesyke av usunt sosialt stress, i lengre tid. Dermed er det mer fornuftig og bedre for samfunnet økonomisk sett at de blir tatt ut av situasjonen når de har symptomer på ekstremt stress. Nå har vi jo nettopp en toppleder i politikken sykemeldt pga. sosialt stress.  

Anonymkode: f2743...80c

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet
3 minutter siden, Knirke skrev:

Hold ut! Å gå til legen og skaffe sykemelding er bare patetisk og utnyttelse av systemet. Ja, du hadde en dårlig sjef.... Ja, du hadde en illojal kollega. Begge deler er kjipe nok i seg selv, men du er ikke syk av den grunn. Det er bare to uker, hold ut!

Å skjelve, kaste opp og miste matlysten er å være syk jo. Å utsette seg for sånt over tid kan også føre til at man blir utbrent eller begynner å slite psykisk, noe som er mye mer kostbart for samfunnet enn at TS er sykmeldt i to uker. Dårlig arbeidsmiljø fører ofte til sykmelding i Norge, da dette kan få alvorlige konsekvenser for psyken, men overraskende nok også for somatisk helse. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Da går du til legen og forteller om situasjonen. Den gjør deg både psykisk og fysisk syk. Legen burde ikke ha problemer med å sykemelde deg ut de to ukene.

Gå gjerne til avisen også. Folk burde advares mot å ta jobb i det selskapet.

Anonymkode: 4c14a...8b7

• Liker 2
Skrevet

Hadde torpedert kollegaen din på privaten. 

Anonymkode: 33bbe...999

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde torpedert kollegaen din på privaten. 

Anonymkode: 33bbe...999

Viktig å kunne greie å skille jobb og privatliv. Kan man ikke det har man feil jobb. 

Anonymkode: 72554...34e

Skrevet

Det hadde jo vært interessant å se sjefens reaksjon på dette som kollegaen din gjorde her dersom punktet vedrørende sjefen selv ikke var der. Jeg synes både det var tøft gjort og dumt av deg å si opp jobben din uten å ha noe annet klart. Dumt i den forstand at du ikke ble der slik at du kunne tatt tak i dette og ridd stormen av før du dro (og når du kom over dette overveldende sjokket). Forstår godt at dette går hardt utover din psyke, men i nye jobber kommer du jo kanskje til å være redd for at lignende skjer igjen. 

Noen ganger må vi reise oss og kjempe vår sak, også mtp kolleger og "vår neste". Når du drar, så er det kanskje en annen som får oppleve det samme. Noen personer bare må ha noen de kan klage over. Og noen sjefer klarer bare ikke å håndtere det å være sjef. 

Skrevet
På 12.1.2018 den 1.23, Knirke skrev:

Da vet du ingenting om å bli trakassert og plaget... feil mennesker i feil situasjoner gjør at man blir syk! noen ting i livet kan bli traumatisk og eller kroppen og psyken rett og slett ikke håndterer det der og da! hva skal man gjøre da? når hodet og kroppen ikke fungerer, skjønner ikke hvordan man utnytter systemet da? har selv vært i en jobb som var uutholdelig, sluttet like fort som jeg begynte, ble nesten ødelagt av hvor stygge voksne kan være... så hvis det er så alvorlig er det på sin rette plass at ts sykmelder seg ut de to ukene... tro meg, det er bedre enn at ts ødelegger seg selv? og kanskje ender opp langtidsmeldt? 

Anonymkode: e55cc...b03

• Liker 1
Skrevet
På 12.1.2018 den 1.23, Knirke skrev:

Du er patetisk btw, og skulle likt å se deg bli trakassert og hatt en fæl sjef. Så kanskje du lærer! Eller kanskje du er sjefen ts snakker om? lukter litt psykopati- holdninger her... Hadde jeg vært ts hadde jeg gått å meldt i fra og gått ut i avisa! eller laget et rabalder uten like, det finnes grenser. Og i hvert fall på en arbeidsplass skal man ikke behandles dårlig. Det er ikke bare å ignorere da.

Anonymkode: e55cc...b03

• 3 år senere...
Skrevet

Hvordan gikk det, ts? 

Anonymkode: 01023...37e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2018 den 20.36):

Kan man fortelle om det til legen uten å sykemelde seg? Bare for å høre hva legen mener 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2018 den 20.36):

Så enkelt er det dessverre ikke. Det står klart og tydelig i kravene om sykepenger at sosiale forhold på arbeidsplassen ikke er grunnlag for sykemelding. Det settes krav til at ledelsen på arbeidsplassen følger opp årsakene til de ansattes helse, og at den ansatte i mellomtiden må stå i jobb.

Jeg har nettopp vært gjennom samme samtale med min lege, og selv om jeg har to måneder igjen av oppsigelsestiden, så er det altså ikke automatisk grunn til sykemelding. 

Anonymkode: 99c90...3db

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så enkelt er det dessverre ikke. Det står klart og tydelig i kravene om sykepenger at sosiale forhold på arbeidsplassen ikke er grunnlag for sykemelding. Det settes krav til at ledelsen på arbeidsplassen følger opp årsakene til de ansattes helse, og at den ansatte i mellomtiden må stå i jobb.

Jeg har nettopp vært gjennom samme samtale med min lege, og selv om jeg har to måneder igjen av oppsigelsestiden, så er det altså ikke automatisk grunn til sykemelding. 

Anonymkode: 99c90...3db

Hvordan skal «ledelsen på arbeidsplassen følge opp årsakene» når ledelsen ofte er årsaken til problemet? 

• Liker 2
Skrevet

Humoristisk å se svarene ovenfor.

Her har du altså en kollega(TS) som forsurer arbeidsmiljøet med å snakke dritt om sin sjef for å skape en type kollektivisme mot denne sjefen. 

Kollegaen hun betror seg til er ikke enig i denne betroelsen så hun gir beskjed til sjefen at TS påvirker arbeidsmiljøet negativt med å snakke ditt om henne. 

Når sjefen konfronterer TS om dette så velger TS å si opp, opprette en tråd på KG for å få sympati. 

Kvinneguiden på sitt beste. 

Ønsker dere virkelig en slik arbeidsplass at kollegaer skal snakke dritt om hverandre, om sjefen eller hvemsomhelst annen person. 

Anonymkode: 91898...728

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...